Hjälp! Träna en 5åring som stått i ett år

E

elincantzler

Jag har blivit medryttare på ett 5årigt sto, ägaren hade inte riktigt tid och jag rider i princip själv på henne.
Hon reds in förra sommaren och gick sedan ett par månader. Sedan har hon i princip stått och bara blivit sutten och riden på ibland. Hon har knappt någon kondition alls och jag undrar då hur jag ska rida för att bygga upp konditionen. Är kanske lite skillnad på att rida igång än äldre häst som har stått ett år men en så ung häst som inte har ridits mer än några månader är väl en annan sak?
Hjälp mig! Hon är väldigt fin och jag tror hon har stor kapacitet inom sig bara vi får igång konditionen :)

Sv: Hjälp! Träna en 5åring som stått i ett år

Långa skritt turer i skogen och efter några veckor lägger du in korta trav och galopp pass. Sedan ökar du på trav och galopp passen när hästen orkar. Fresta inte till max i början utan se till att hästen tycker att det är kul så får du en trevligare häst att rida.
I början med min femåring så skrittade vi några km, jag hoppade av och gick en bit och sedan hoppade jag upp igen för ytterligare några km skritt. Att man inte sitter på hela tiden gör att hästen får pusta men ändå skapar kondition eftersom den ändå rör sig.
Hästen ska skritta på ordentligt och få upp flåset. Börja försiktigt och var lyhörd för vad hästen visar.
Tänk på att den sadel som passar nu inte kommer passa om ett tag så var noga med att kolla hur sadeln ligger.

Förutom det som TinyWiny har skrivit.. så tycker jag att du ska ta och skritta hästen i skogen, inte bara på vägar.. utan i kuperad terräng.. upp och ner och fram och tillbaks.. du kan även ta och gå ut med den för hand i skogen för att den inte ska behöva ha ryttaren på sig hela tiden :)

Om det inte är en jättesnubblig häst.. gå rätt ut i skogen. Givetvis är det väl en fördel att se sig ordentligt för så att marken är "säker", en skog som är fylld med stenar övertäckta med blöt mossa är inte så optimalt.. men fina skogar, min tjej älskar det och trampar och frustar för fullt, till slut kommer vi ut på någon större skogsväg och ger oss hemåt igen, jobbigt för henne, ännu jobbigare om jag promenerar bredvid!
(Runtom i våra skogar går en stor gammal "militärväg", fin "väg", inga bilar kommer in, och man kommer ALLTID ut på den vart man än går typ, perfekt som galoppsträcka också)

Jag skulle inte träna regelrätt kondition på en sån häst, en så sent tagen häst behöver man vara mer försiktig med på många sätt ur hållbarhets aspekt, än en 3:åring man rider in. Den behöver bygga upp sig mycket successivt och senor och leder anpassas till nytt arbete och belastning. Givetvis kommer kondition också , men det blir lätt fel om man bara pratar ordet "konditionsträning".
ta det väldigt lätt, skrittpass i skogen är bra, och väldigt korta ridpass i övrigt, varvat med massor av vila, skulle köra varannan dag och sen räkna med att ge hästen en rejäl sommarvila på minst 3-4 veckor också, utifrån hur du lägger upp träningen.
se till att ha hjälp och stöttning av en erfaren unghäst tränare också som kan hjälpa dig se över så upplägget inte blir för intensivt, men samtidigt främjande och stärkande.

Mängder med skritt där du lägger in "utbildning på vägen". Dvs tränar start, stopp, sväng, sidvärts under tiden. Tempoväxlingar ( i skritt ).

Flåset går fort att få upp men leder och senor behöver mycket längre tid på sig.

Och som sagt, varannan dag är ganska lagom och känn efter. Känns hästen inte "med", låt bli ridningen ett tag och pyssla eller gå.

Hej,

Har själv ett 4,5 år gammalt halvblod som blev inriden i maj. Sent tagen pga att han är stor. Jag rider för tränare för att få hjälp med att rida på rätt sätt, ta problemen när det kommer i tid och så att jag inte rider för hårt etc. M a o jag sitter inte och rider hårda dressyrpass, utan försöker variera träning där jag rider på banan max 1-2 ggr i veckan. Dessutom rider jag bara 4 dagar i veckan tömkör, longerar el löshoppar (inga höga höjder) en dag samt går ut och promenerar de andra två dagarna mest för att han ska få komma ut och inte bli stel av att stå i boxen.

Jag rider aldrig mer än 30 min åt gången samt att varannan var tredje månad får han 2 v vila där vi bara promenerar 30-60 min om dagen. Jag rider heller aldrig så hårt att han blir supertrött utan mitt motto är att han hela tiden ska tycka det är kul och hela tiden sig motiverad att jobba.

Så gör jag, det finns säker många bra sätt och det är säkert olika beroende på vad du ska använda hästen till i slutändan. Mitt mål är att få en bra dressyrhäst men man ska inte bli för inriktad för tidigt och därför rider vi mest ut i skog och mark, men visst tänker jag på att han får arbeta lite ute och även där ska ta fina hjälper. Jag en bra dressyrtränare som ridit in många hästar med målet skynda långsamt och av alla de unghästar hon ridit in är det ingen som har fått förslitningsskador el liknande.

Lycka till! Hoppas att du får bra råd och tar de bitar som passar din häst och dig :)

Hej! Jag hänger på tråden då jag står i en liknande situation.
För 7 veckor sedan köpte vi en 6årig ponny som förvisso blivit inriden som fyraåring men sen bara ridits sporadiskt ut i skogen. Ingen som hellst utbildning påbörjad. Någon enstaka gång löshoppad och tömkörd men annars lullat runt. I somras stod han på bete så konditionen var i botten och inga som hellst muskler hade han när vi köpte honom.

Har under dessa 7 veckor ridit tre gånger i veckan och tömkört två. Ridningen har varit ut på grusvägar och till viss del i skogen men vi har så dåligt med ridbar skog och nu är det dessutom älgjakt:(. Några backar att tala om finns inte heller.

Men från att blivit svettig av 30-40 min skritt så märker jag nu att han klarar mer. Men fortfarande håller vi oss i ganska lugnt tempo och dottern har bara testat galoppen på fält en gång då han själv bjudit in till det (tja han stack helt enkelt :angel: ) Men vi skattade åt honom den gången för han ville verkligen själv och tyckte det var KUL:rofl:. Kul att han har fått lite egen motor!
Har även ridit två dressyrpass med instruktör och instruktören säger att han ligger i nivå som en 4 åring så vi behandlar honom lite därefter. Då har vi även testat lite galopp men han tycker det är jättesvårt även fast man håller sig på fyrkantsspåret. Traven däremot börjar han få till lite bättre märkte vi förra veckan. I skritt började han även söka sig nedåt och suga på bettet:)

Har en liten fundering nu bara: bör han nu efter 7 veckors ridning/tömkörning få en kortare vila? Han kanske behöver smälta allt han lärt sig, muskler och senor kanske behöver vila?
Vad tycker ni?

Snor en knapp jag också!

Min 5-åring reds in i våras innan han kom till Sverige. Som jag förstod det så gick de ganska fort fram med inridningen/insittningen i Polen, så han fick bara gå ute på bete hela sommaren tills augusti ungefär, när de började rida honom lite lite igen. När jag köpte honom i september så tyckte säljaren att jag skulle skritta honom de första veckorna, uppsuttet och för hand 20-40 minuter, vilket jag också gjorde innan jag successivt började lägga in lite trav.

Nu har jag haft honom i snart två månader och vi rider för dressyrinstruktör 1 gång i veckan, ca 45 min/gång med mycket skritt och vila under passet. Det är en väldigt energisk häst så jag försöker aktivera honom 5 dagar i veckan uppsuttet, annars blir han väldigt spänd vilket gör mer skada än nytta. 1-2 dagar rider jag inne (varav en av gångerna är för tränare), resten rider jag ute i varierande terräng. Skrittar och travar mest, lite galopp emellanåt men vill mest att han ska slappna av och söka sig framåt nedåt.

I fredags hopptränade han för första gången i sitt liv för en erkänt duktig unghästutbildare, han var med ca halva passet och hoppade 7-10 språng på max 60 cm. Jag försöker rida honom 2 dagar och vila 1, rida 2 dagar till och vila igen. Allt beroende på hur intensiva passen är och hur fräsch han känns. Han har inte blivit tömkörd ännu eftersom jag inte kan men min tränare ska hjälpa mig med det på torsdag. Jag promenerar hellre med honom eftersom jag anser att skritt är det absolut bästa sättet att träna upp hela kroppen, då får man även en del kondis på köpet. Hittills har jag haft samma tänk med honom som med min gamla 3-åring i början, väldigt easy going och mycket fokus på att det ska vara kul.

Eftersom min häst gick på bete hela sommaren så kör jag fram till dec-januari, därefter kommer jag lägga in en längre och mer sammanhängande vila på 3-4 veckor. Tills dess lägger jag in 1-2 vilodagar beroende på hur han känns.

Japp, jag skulle ge den minst 3 veckors vila, främst för att hinna vila kroppen och återhämta sig, om det uppstått några ansträngningar eller småkänningar från omställningen.

Tack för svar:bow:

Ja han ska få vila nu. Kanske lite promenader bara när dottern rider gammelponnyn.
Har märkt att han lätt blir uttråkad i hagen trots att den är stor och inte helt nerbetad än, bra kompis har han också.
I dag rymde han faktiskt:o trots att strömmen är rätt stark så gick han bara ut:mad:
Satt dit ett dubbelt så starkt aggregat ikväll med mer jordning:devil:. Sen kom även lunchgrinden upp, så from nu får de hö till lunch. Tycker egentligen att gräset borde räcka att knapra på till lunch ett tag till men ponnyn är kanske av annan åsikt.
Så nu hoppas jag han håller sig på rätt sida av stängslet och inte våldgästar dagiset mer, även om han säkert var populär bland barnen:cool:

Med vila menas nog inte att hästen ska ställas av helt och hållet, utan bara vila från arbete (påfrestning) och ridbana. Promenader och lugna ridturer i skogen under några veckor är super för återhämtning. Så promenera/rid ut tillsammans med dottern och gammelponnyn :)

Skulle aldrig sätta mig på någon annans unghäst om jag var tvungen att fråga mig fram för en god träning av den.. Visst är bukefalos än bra sida att bollplanka och disskutera men jag kan absolut inte kalla de tillförlitlig källa att använda till att träna en unghäst.

Men om du vill ha tips. Läs.. (utbildningskalan är ett måste)..
Ta hjälp av tränare med kunskap inom de område. Dvs, unghästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar