Hjälp, tjuvparning?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nikki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 440
Sv: Hjälp, tjuvparning?

utan uppsikt för 5 minuter, jag var i stallet och hon utanför. Det gick på två röda. På er låter det som om jag släppt ut henne vind för våg, vilket inte är fallet

Fem minuter räcker mer än väl. Vilket du också fick erfara.

Löpande tikar lämnar man inte utan uppsikt en endaste sekund. Det hoppas jag att du har lärt dig av den här läxan.

Intressant ämne! Grannens tik dök nämligen ofta oförhappandes upp i vårt kök, efter att ha knallat runt på gatan och smitit in under vår grind. Hade hon löpt, och min hanne parat henne ... hade jag då kunnat göra nåt åt parningen? Det är nämligen INTE en Blandraskombination jag vill medverka i och inte en hundägare jag tror vore lämplig att föda upp en sådan kull heller... Hade jag kunnat kräva abortspruta på tiken?

"Intressant ämne! Grannens tik dök nämligen ofta oförhappandes upp i vårt kök, efter att ha knallat runt på gatan och smitit in under vår grind. Hade hon löpt, och min hanne parat henne ... hade jag då kunnat göra nåt åt parningen? Det är nämligen INTE en Blandraskombination jag vill medverka i och inte en hundägare jag tror vore lämplig att föda upp en sådan kull heller... Hade jag kunnat kräva abortspruta på tiken? "

Det där lät bekant. En tik en bit bort dök alltid upp hos oss när hon löpte. Och detta innan ägarna hade hunnit se att hon var på G. Stor blandrastik sökte upp dvärgschnauzer. Jag höll på att ramla över henne en gång när hon satt på bron och väntade på honom.
Lyckades hålla honom inne en helg så pass att hon ledsnade och letade reda på en annan hanne. Ägarna kollade aldrig om hon blivit med valpar, men det hade hon....
De har kvar en valp och den - ja, den är inte vacker.

Intressant frågeställning , men nej det anser jag generellt inte.

Vi har själv haft en liknande situation här på gården för ett antal år sedan.
Vi hade 4 hanhundar på gården, en labbe, en boxer och 2 engelska springer spaniels.

Ett par som aldrig varit här tidigare kom ner från radhusen med en strykful trevägskorsningstik under flera dagar i rad, ofta dessutom flera gånger per dag.
Tiken var alltid lös och kopplades bara upp när vi sa till, för att släppas kort därefter. Alla våra hannar var uppenbart intresserade av tiken.

På tredje dagen stack hon in på min mammas tomt varpå deras springerhane tog sin chans. Min mamma bad dem åka och spruta tiken omedelbart vilket de sa att de skulle,... men självklart aldrig gjorde.

När en av valpköparna kom ner (ett par månader senare) på gården för att
"titta" på pappan, fick vi veta att tikägarnas plan hela tiden hade varit att få till en gratis parning med någon av våra hanhundar, vilken spelade tydligen ingen roll för de var ju alla så fina och trevliga, hade de hört :grin:! :crazy:

Det föddes tydligen en hel kull "4 vägskorsningar" om möjligt fulare än tiken, och tyvärr precis lika otrevliga i mentalitet som tiken.
Tyvärr hade de nog även lite otur för hanen som passade på var den absolut sämsta i mentaliteten, alla de andra hade varit mycket bättre val:grin:

Även som hanhundsägare har man ansvar att se till att det inte blir oönskade valpar. Även om man blir "utsatt" för ett pucko till tikägare.

Om ni hade varit SKK-reggade uppfödare så hade erat medlemsskap rykt. Trots att parningen och valparna var oönskade från er sida.

*muttrar* Nåväl, riktigt så hårt är det väl kanske inte.
Men summan av kardemumman är att jag tycker att det är lika oansvarigt att inte ha koll på sin hanhund som att inte ha koll på sin tik.

Om jag hade varit i hingstsugens situation så finns det flera anledningar till att jag hade tagit in mina hundar och bett tikägaren dra åt fanders/ringt polisen/vadsomnukrävs. Oönskade valpar hade inte varit den första anledningen!

Om jag hade varit i hingstsugens situation så finns det flera anledningar till att jag hade tagit in mina hundar och bett tikägaren dra åt fanders/ringt polisen/vadsomnukrävs. Oönskade valpar hade inte varit den första anledningen!

Jag hade inga större problem med att hålla reda på mina 2 hanhundar
(boxern och ena springerhanen).
Min mamma hade dock troligtvis inte räknat med att tikägarna skulle låta tiken springa in på deras inhägnade innergård.

Dessutom var det inte så att tiken dök upp vid endast ett tillfälle, och det känns inte som ett alternativ att låta våra hanhundar aldrig vara lösa utomhus av rädsla för att det skall dyka upp lösa löptikar med tvivelaktiga ägare.

Hade vi vetat om redan då, att planen var att tiken skulle bli parad, hade nog situationen sett anorlunda ut.

Även som hanhundsägare har man ansvar att se till att det inte blir oönskade valpar. Även om man blir "utsatt" för ett pucko till tikägare.

Jag är väl insatt i vilka juridiska skyldigheter jag har som hundägare, och under dessa omständigheter som beskrevs hade vi inte haft några skyldigheter eller förpliktelser till tikägaren, varken juridiskt eller moraliskt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 607
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 859
Senast: fixi
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 606
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka