HJÄLP! täckesrädd

jessii

Trådstartare
Jag har ett fullblod på elva år. Han har helt plötsligt blivit rädd för att ha täcke på sig (vilket han aldrig har varit innan) När han har det på sig så står han i ett hörn i sin stora hage och äter inte på hela dagen, han är otroligt stressad och springer i cirklar. Jag vet inte vad jag ska göra längre för han måste ha täcke eftersom det börjar bli kallt och fullblod är väldigt känsliga som ni säkert vet. Är där någon som har något tips? Jag måste lösa detta innan vintern kommer för då måste han absolut ha täcke. :(

Sv: HJÄLP! täckesrädd

För att komma till rätta med problemet måste du nog försöka finna orsaken till problemet.
Har det hänt något som skrämt honom?
Har han ont av täcket?
Låter täcken konstigt/skrämmande?
Är passformen bra?

Att utgå från en orsak anser jag vara enda sättet att komma tillrätta med ett problem oavsett storlek på problemet.

Hoppas du hittar orsaken till problmet!
Mvh

Hej!

Kolla om täcket har blivit statiskt, alltså ger honom stötar.

Mvh Susanne.

Tack för tipsen! Rädslan har kommit efter två stormiga dagar då han stått ute med ett ofodrat regntäcke. Dock är han just nu lika rädd med vilket täcke jag än har provat.

Kan kanske vara att vinden tagit tag i täcket underifrån och det då sällt sig som ett tält över och runt hans kropp. Om han haft ett lätt ofodrat på sig och det blåst storm.

Jag tror som Mackan att täcket har ställt sig som ett tält runt honom och att han har blivit rädd för det. Kanske kan du försöka hitta täcken som sitter närmare kroppen. Jacson hade förr (kanske nu med?) elastiska täcken som smiter åt mer runt hästen och inte ställer sig upp vid blåst.
Låt honom gå utan täcke några dagar så kanske han har glömt det sedan.

Har haft samma problem med ett 10årigt sto. Det hjälper inte att låta honom vara utan ett par dagar och det är svårt att hitta orsaken till vad som hänt i efterhand. Kolla så det sitter ordentligt på honom, inget som fastnat och sticks osv. Hittar du inget och allt ser okej ut så ta ut och longera honom i det ett par dagar. Driv honom framåt tills han helt enkelt slappnar av. Du får låta det ta ett par dagar om han behöver det. Gärna dagar då det blåser rejält så ser du hästen reaktion och kan under kontrollerade former avdramatisera det.

Det fungerade hur bra som helst på vårt sto och hon hade varit med om ganska läskiga saker med täcke. 3-4 dagar senare så är "symptomen" borta. Lycka till!

Hej!

Kolla om täcket har blivit statiskt, alltså ger honom stötar.

Mvh Susanne.

Håller med. Min häst blir alltid extra nipprig just på höstkanten på grund av detta, man hör ju hur det sprakar när man ska klä av dem!

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 687
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar