Hjälp tack....

Sv: Hjälp tack....

Tips,
Gör som Anneli beskriver, va beredd när du känner bockningen kommer, böj hästen kraftigt åt ena sidan å få den att jobba på en liten volt, för innerskänkeln,(riktig bending) mycket jobbigt, då har de fullt upp å få balansen igen, så sitt beredd, korta tyglar med armarna sträckta framåt så hästen ändå får frihet å lösa tyglar, då har du möjligheten att dra huvudet åt sidan utan att hamna med handen bakom kroppen(full kontroll). och be hästen JOBBA i en minicirkel... sen släpper du ut å gör nytt försök....
Lär hästen bending först om du inte redan gjort det.
Eftersom Stoet är lättstressig så bör du först lära henne att kunna relaxa i skritt å trav(jogg) med sänkt huvud så du har den grunden att gå tillbaka till(ruta ett) innan nytt försök görs.
Lycka till...
PS. Tänk på att våga ge hästen lösa tyglar så den inte går ihopdragen hela tiden,det e A och O när du vill ha den avspännd.

Sv: Hjälp tack....

Ellen Olfstadt, kan hon heta det? En Norska som jobbar m natural horsmanship.. Hon visar speciellt hur hon hjälper en tjej m ett fullblod som dom provat allt med..Hennes metoder är väldigt mjuka och fina :bump: Mvh Elle

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V