Hjälp tack....

ishmanda

Trådstartare
Hej alla in där ute. Jag behöver hjälp med lite tips och övningar.

Det är så att jag har en lite svårriden donna, ett fullblod. Hon har inte gått löp eller löpträning utan är inriden som ridhäst. Har haft en ner period de senaste månaderna då jag inte vågat galoppera på henne. Detta pga att hon sparkar och då menar jag ordentligt (ca 1m från marken).Det är så högt att hon sparkar mig ur balans i varje bocksprång och detta har gjort mig osäker, då jag inte vill åka av. Har dock haft en kompis som hjälpt mig och galopperat henne, men hennes sparkade har inte blivit bättre.
Jag har kommer fram till att det troligtvis är för att hon tycker det är jobbigt eller att hon blir för tänd.
Hon har inte ont någon stans och sadlen ligger bra. Är igenom kollad av både vet och equiterapeut.

Men nu till saken, jag red i går och för första gången på ett par månader kunde jag galoppera henne utan att jag var rädd. Men jag vill ha bort hennes sparkade. Någon som har något bra tips eller någon bra övning??? :confused:

Sen efter att man har galopperat om än bara ett par steg, så blir hon så himla upptressad/tänd att hon inte kan slappna av utan så fort jag lägger an skänklen eller rider med vikten är det bara framåt som gäller. Hur ska jag göra för att få henne lugn efter galoppen?? :confused:
Jag fattar aldrig ny galopp innan hon har slappnat av igen, men det tar mellan 15-20 min. Så mina ridpass blir väldigt långa.... :crazy:

Jag kommer börja träna för tränare nu i februari. Men vill ha henne lite ridbar innan dess. :bump:

Snälla ni hjälp mig, vill få en häst som är behaglig att rida inte ett monster som hon är i bland.

Senast ändrad:
Sv: Hjälp tack....

Jag vill också veta, vad ni har för tips där ute!

Min kuse bockar också ibland, men det är iofs. inget stort problem när han för övrigt är lugn och fin... men man vill ju ha bort olaten som jag inte tycker är accepterbar! :mad:

(Min brallar nog till av liknande skäl som TS skrev, endera när det blir för jobbigt eller när han samlat på sig så mkt energi i galoppjobbet så det liksom exploderar, men som oftast kommer det när han jobbar super, i form med total eftergift och jag har absolut inget i handen... samlingen är på topp med superfint påskut, då rycker nån säkringen i handgranaten ;)).

Om brallen är liten driver jag på honom framåt... liksom fram-fram- så får du inte göra! Om den är stor och okontrollerbar (fick nästan hans bakben i huvudet här om dagen, svansen piskade mig rejält) Då stoppar jag och backar upp tills han lyssnar och så går jag tillbaka från utgångsläget där vi startade galoppen och tar om sträckan, tills han är lyhörd och lydig och fin... Detta funkar förmodligen inte alls på TS häst då den bara skulle stressa upp sig totalt i en sånn situation tror jag...? Och för min del så verkar det inte ha någon verkan varken från eller till på min kuse...

Så hur skulle ni göra?

Vad jag gjör.. jag ser till att den går framåt för mina ben, e de en unghäst m sprattel i galoppen longeras den först och får sprattla ur sig lte. Fortsätter den att sprattla i galoppen uppsuttet, svänger jag den tvärt så den kommer ur balans och får annat att tänka på, stoppar den inte, då de även kan sprattla pga lathet...ingen ännu som har sprattlat mig ur sadeln.. har dock varit nära... men det finns nog många o bättre knep där ute:p lycka till med icke sprattlandet..

Senast ändrad av en moderator:

Många som har läst men inte många svar......

Ingen som har fler förslag??

Det står inte hur gammal hästen är, så det är lite svårt att svara men jag har gjort ett försök:
Det låter som att den har ont men är den kollad så borde det inte vara så.
Frågan är om du ger hästen för mycket mat så att den har mycket överskottsenergi eller om du ger den rätt mängd mat och rider för lite, fråga någon kunnig om foderstaten och rid flera dagar i vackan, minst 3.
När du rider, gör många tempoväxlingar så att hon lyssnar och lite "dressyr", om du har tillgång till ridbana, använd den.
prova att sätta upp lite bommar och roliga saker, den kan vara uttråkad... LYCKA TILL!

Det står inte hur gammal hästen är, så det är lite svårt att svara men jag har gjort ett försök:
Det låter som att den har ont men är den kollad så borde det inte vara så.
Frågan är om du ger hästen för mycket mat så att den har mycket överskottsenergi eller om du ger den rätt mängd mat och rider för lite, fråga någon kunnig om foderstaten och rid flera dagar i vackan, minst 3.
När du rider, gör många tempoväxlingar så att hon lyssnar och lite "dressyr", om du har tillgång till ridbana, använd den.
prova att sätta upp lite bommar och roliga saker, den kan vara uttråkad... LYCKA TILL!

Foderstaten är rätt. Är uträknad av kunnig person.
Ont har hon som sagt inte. Rider gör jag 6ggr/vecka.

Hon är 6år men endast grundutbildad. Hon bockar mest i galoppfattningarna, har ridbana men att rida bomövningar i galopp är inte att tänka på då hon inte har den bärigheten än i galopppen, går inte ens i form. Därför ville jag har förslag på övningar som kan stärka henne inför galoppen. Använder mycke bommar i skritt och trav.
Provade fatta galopp utan att lägga an skänklarna i går. Alltså endast med röst och vikt och det gick bra. Så det kan vara så enkelt att hon är kittlen på magen(vilket hon är) och tycker det är obehagligt.

Men hur ska jag göra för att lugna ner henne efter galoppen? Provade sakta av till skritt och släppa henne på lösa tyglar igår för att hon skulle slappna av och det gick ok. Men någon som har någon bättre ide?

Senast ändrad:

Hej hej, tror att många undviker att svara eftersom det är svårt att utröna "på håll" var problemet ligger. Men busiga hästar brukar ha antingen för dålig kondition eller för bra för sin ryttare. Oftast stimmar dom när det blir jobbigt och då är nog inte det bästa sättet att avbryta utan att istället fortsätta i tilltänkt gångart tills att protesterna slutar. Inte driva eller bromsa, bara hålla igång, tillslut brukar de flesta individer fundera på varför dom gör det så jobbigt för sig själv och då lugnar dom ner sig. Problemet kan dock återkomma ett tag om det har varit igång ett tag. Överskottsenergi, felaktig foderstat (för mycket kraftfoder eller fel sort), enahanda träning, för otydligt ledarskap, okonsekventa regler osv, orsakerna kan vara många, men du hittar säkert svaret bland dessa, för dom är vanliga hos "problemhästar". Ta hjälp av tränare eller andra erfarna och kunniga människor, tror garanterat att lösningen inte är långt borta.
Mvh Mia

Hejsan!
Jag har en häst som höll på med bockning in i galoppen, varje gång jag fattade galopp så bockade han innan han "fick rätt på benen". Det han hade svårt för var att jag satt lite bakåtlutad i fattningen, till saken hör att han är bakskygg, så då provade jag att stå upp när jag fattade galopp. Problemet är idag borta! Troligtvis handlade det om bakskyggheten och dåliga ryggmuskler. Idag kan jag sitta ner i fattningen utan minsta reaktion. kanske är värt ett försök?
Övningar för att få henne lugn? Tja, ganska svårt att säga när det är så olika från häst till häst. men när mina hästar stressar upp sig gör jag alltid övningar som jag vet att hästen kan. Kanske rider i volt, för att sedan gå över i åttvolt, för att sedan flytta bakdelen, eller framdelen, gör en halt, kortar steget, länger steget. Många ombytliga rörelser så hon inte har tid att bli "tittig" eller uppstressad, bli aldrig för länge i samma rörelser och mycket beröm! Tänk på att själv vara koncentrerad och lugn.
Lycka till!

Hmm... bara en fundering, de flesta svar grundar sig på den förutsättningen att man är på en ridbana?!

Min bockar aldrig på ridbana under dressyrpass el. dylig träning utan bara ibland i skogen, när energin blir för hög. Stoppar gör jag endast av säkerhetsskäl när han redan är ur balans, annars rider jag framåt och liksom bara "planar ut" brallen... Men i det läget jag måste ta ner honom för att han inte ska bralla ikull av säkerhetsskäl, så blir det ju ingen belöning direkt eftersom han måste backa och göra om allt igen :angel:

Finns det andra lösningar? Även om det inte händer ofta, vill man ju att det ska upphöra att hända överhuvudtaget! ;)

Och TS... :) Jag tror du är på rätt väg med din, som du skrev om kittligheten... Känner igen det symptomet sen tidigare och vi fattade galopp endast med röst och sits och det funkade kanon!!! :idea:

Foderstaten är rätt. Är uträknad av kunnig person.
Ont har hon som sagt inte. Rider gör jag 6ggr/vecka.

Hon är 6år men endast grundutbildad. Hon bockar mest i galoppfattningarna, har ridbana men att rida bomövningar i galopp är inte att tänka på då hon inte har den bärigheten än i galopppen, går inte ens i form. Därför ville jag har förslag på övningar som kan stärka henne inför galoppen. Använder mycke bommar i skritt och trav.
Provade fatta galopp utan att lägga an skänklarna i går. Alltså endast med röst och vikt och det gick bra. Så det kan vara så enkelt att hon är kittlen på magen(vilket hon är) och tycker det är obehagligt.

Men hur ska jag göra för att lugna ner henne efter galoppen? Provade sakta av till skritt och släppa henne på lösa tyglar igår för att hon skulle slappna av och det gick ok. Men någon som har någon bättre ide?

Det är jättebra att du har ett sätt att få henne i galopp utan att hon brallar, du vet ju faktiskt problemet.
Gör inga bomövningar i galopp om hon inte är redo, bara skritt o trav
Sakta av till skritt och få långa tyglar kan kännas som en belöning för hästen och skall inte ges när den inte har gjort rätt, du måste nog lära dig att distrahera hästen så att den inte tänker på att bocka och vara allmänt galen efter en galopp.
Om du bara brukar galoppera på fyrkanten bör du lägga in volter, lägg in volter och serpentiner efter galoppen (i trav alltså), sakta sedan av till skritt, skritta ett par steg och gör halt. Eftersom du har en så pass ung häst bör du inte göra det för avancerat, även om du bara har ridit i 30min - sluta om hästen går bra och lyder

Om hästen skött galoppen bra och gjort rätt ser jag inget hinder i att den får belöningen med långa tyglar och skritt och funkar det för att lugna ner sig så är ju det bara ett plus! :)

Sakta av till skritt och få långa tyglar kan kännas som en belöning för hästen och skall inte ges när den inte har gjort rätt, du måste nog lära dig att distrahera hästen så att den inte tänker på att bocka och vara allmänt galen efter en galopp.
Om du bara brukar galoppera på fyrkanten bör du lägga in volter, lägg in volter och serpentiner efter galoppen (i trav alltså), sakta sedan av till skritt, skritta ett par steg och gör halt. Eftersom du har en så pass ung häst bör du inte göra det för avancerat, även om du bara har ridit i 30min - sluta om hästen går bra och lyder

Har försökt trava på volter och serpentiner och sånt, men hon blir bara mer stressad av det. Tror att dom som har haft henne innan har pressat henne i dressyren(är inte westernriden innan) och därför blir hon stressad. Därför provade jag ge henne långa tyglar i skritten och då bara när hon har varit duktig i galoppen, alltså inte bockat. Så det blir ju som en belöning. Får försöka prova mig fram.

Fler förslag?

Om hästen skött galoppen bra och gjort rätt ser jag inget hinder i att den får belöningen med långa tyglar och skritt och funkar det för att lugna ner sig så är ju det bara ett plus! :)

Jag skrev att man inte skulle ge hästen långa tyglar när den INTE har varit duktig, har den varit duktig kan man självklart ge den långa tyglar...

Har försökt trava på volter och serpentiner och sånt, men hon blir bara mer stressad av det. Tror att dom som har haft henne innan har pressat henne i dressyren(är inte westernriden innan) och därför blir hon stressad. Därför provade jag ge henne långa tyglar i skritten och då bara när hon har varit duktig i galoppen, alltså inte bockat. Så det blir ju som en belöning. Får försöka prova mig fram.

Fler förslag?

Det är bara bra att du berömmer rätt! :)
Hon kan mycket väl ha blivit hårt pressad, det du kan göra är att inte pressa henne. Prova markträning kanske?
En annan möjlighet är att den förra ägaren kan ha använt sporre eller sparkat om hon inte lydit skänklarna, så att hon är rädd när du lägger till skänklarna eller att det kanske ändå gör ont, eller som du skrev innan, så är hon bara väldigt kittlig...

Vad rider du på för bett/huvudlag? På din bild ser det ut som hästen har ett mekaniskt hackamore? Byt bett/huvudlag i så fall och börja om från början, kanske i repgrimma från marken??

Du vet väl att ett mekaniskt hackamore är lika skarpt som ett stångbett? Endast en välutbildad häst (och ryttare) är mogen för ett så skarpt bett.

Försöker du korrigera hästen med detta bett/huvudlag så gör det ONT, och hästen försöker förstås göra sig av med problemet genom att t ex "sparka".

Du behöver först och främst lära din häst att slappna av, en stressad och orolig häst lär sig ingenting, detta kan man göra te x genom att "böja" hästen, vilket inte är möjligt med ett mekaniskt hackamore.

"Kontrollen sitter inte i tyglarna"

Se här http://www.youtube.com/watch?v=eHaEzGz0HeE&feature=related vad man kan göra helt utan bett/huvudlag !

Oj........förlåt, mitt svar var riktat till trådskaparen......tryckte på fel knapp........sorry..:crazy:

Hej alla in där ute. Jag behöver hjälp med lite tips och övningar.

Det är så att jag har en lite svårriden donna, ett fullblod. Hon har inte gått löp eller löpträning utan är inriden som ridhäst. Har haft en ner period de senaste månaderna då jag inte vågat galoppera på henne. Detta pga att hon sparkar och då menar jag ordentligt (ca 1m från marken).Det är så högt att hon sparkar mig ur balans i varje bocksprång och detta har gjort mig osäker, då jag inte vill åka av. Har dock haft en kompis som hjälpt mig och galopperat henne, men hennes sparkade har inte blivit bättre.
Jag har kommer fram till att det troligtvis är för att hon tycker det är jobbigt eller att hon blir för tänd.
Hon har inte ont någon stans och sadlen ligger bra. Är igenom kollad av både vet och equiterapeut.

Men nu till saken, jag red i går och för första gången på ett par månader kunde jag galoppera henne utan att jag var rädd. Men jag vill ha bort hennes sparkade. Någon som har något bra tips eller någon bra övning??? :confused:

Sen efter att man har galopperat om än bara ett par steg, så blir hon så himla upptressad/tänd att hon inte kan slappna av utan så fort jag lägger an skänklen eller rider med vikten är det bara framåt som gäller. Hur ska jag göra för att få henne lugn efter galoppen?? :confused:
Jag fattar aldrig ny galopp innan hon har slappnat av igen, men det tar mellan 15-20 min. Så mina ridpass blir väldigt långa.... :crazy:

Jag kommer börja träna för tränare nu i februari. Men vill ha henne lite ridbar innan dess. :bump:

Snälla ni hjälp mig, vill få en häst som är behaglig att rida inte ett monster som hon är i bland.
Hej
Jag som har hållt på med galopphästar HELA mitt liv säger bara att en del fullblod är sånna. Jag köpte en löphäst från banan hon fyllde precis 3 år när hon komhem till mig. Hon var sån som försökte bralla i galoppen men jag gjorde klart för henne på engång att så gör vi inte här. De har du resten av tiden i hagen att göra. så när jag galopperade så kände jag ju att hon började ladda för en brall då satte jag henne på rumpan direkt. Oops! sa hon shit den gubben gick inte. Hon testade några ggr kanske 3-4 st men sen slutade hon. Hon var en helt underbar tjej att rida. Mötte mjölkbilen dånade förbi, traktorer, kosser ja you name it. Hon var jätte bra. Man måste visa gränser på engång.
sen att hon jagar upp sig i galoppen de är nog oxå fullblod och mkt nerver. Skritta mkt ute i skogen, ta långa rullande galopper på 2-3 km utan att bryta av och sen skritta sitt inte och knövla ihop henne för mkt och för ofta på volten då blir hon urless. Du har ju fått en del tips som är bra oxå tycker jag. Lycka till.;)

Vad rider du på för bett/huvudlag? På din bild ser det ut som hästen har ett mekaniskt hackamore? Byt bett/huvudlag i så fall och börja om från början, kanske i repgrimma från marken??

Du vet väl att ett mekaniskt hackamore är lika skarpt som ett stångbett? Endast en välutbildad häst (och ryttare) är mogen för ett så skarpt bett.

Försöker du korrigera hästen med detta bett/huvudlag så gör det ONT, och hästen försöker förstås göra sig av med problemet genom att t ex "sparka".

Du behöver först och främst lära din häst att slappna av, en stressad och orolig häst lär sig ingenting, detta kan man göra te x genom att "böja" hästen, vilket inte är möjligt med ett mekaniskt hackamore.

"Kontrollen sitter inte i tyglarna"

Se här http://www.youtube.com/watch?v=eHaEzGz0HeE&feature=related vad man kan göra helt utan bett/huvudlag !

Jag rider henne på sidepull.

Hej
Jag som har hållt på med galopphästar HELA mitt liv säger bara att en del fullblod är sånna. Jag köpte en löphäst från banan hon fyllde precis 3 år när hon komhem till mig. Hon var sån som försökte bralla i galoppen men jag gjorde klart för henne på engång att så gör vi inte här. De har du resten av tiden i hagen att göra. så när jag galopperade så kände jag ju att hon började ladda för en brall då satte jag henne på rumpan direkt. Oops! sa hon shit den gubben gick inte. Hon testade några ggr kanske 3-4 st men sen slutade hon. Hon var en helt underbar tjej att rida. Mötte mjölkbilen dånade förbi, traktorer, kosser ja you name it. Hon var jätte bra. Man måste visa gränser på engång.
sen att hon jagar upp sig i galoppen de är nog oxå fullblod och mkt nerver. Skritta mkt ute i skogen, ta långa rullande galopper på 2-3 km utan att bryta av och sen skritta sitt inte och knövla ihop henne för mkt och för ofta på volten då blir hon urless. Du har ju fått en del tips som är bra oxå tycker jag. Lycka till.;)

Ja jag har för stått att fullblod är sånna.
Hon sparkar nästa bara i galoppfattningen och då troligtvis pga att hon tycker mina ben kittlar henne på magen.

Det Gordon har skrivit stämmer väl in på mina erfarenheter och åtgärder av den här typen av hästar.

Det att få dem att slappa av. Och ofta är det så att ju lugnare man rider - ju lugnare häst får man.

Jag skulle rida långa lugna ridpass, skritta ut ett par timmar, med enda kravet att hon ska vara avslappnad. Rid med väldigt lätt tygelkontakt. Hur är hon i traven, stressar hon upp sig och ökar där också?

Och precis som Gordon skriver skulle jag sätta henne på ändan så snart hon är på väg att bralla. Alltså rejält ta tag i tyglarna tills det är stopp och sen backa henne. Här gäller det att vara ruggigt konsekvent. Så snart hon laddar iväg, sätt henne på ändan igen. Hon kommer rätt snart förstå att det inte är lönt. Hon kommer också att tycka att det är urjobbigt och besvärligt att måsta stanna och backa.

Var också observant om hon börjar trava av sig själv. Eller om hon ökar rejält i traven. Gör då samma sak, sätt henne på ändan och backa.

Släpp sen ur dig energierna, slappna själv av och försök igen "som om ingenting har hänt". Vår egen energi är viktig. Om man tror att det kommer att hända "saker" - då gör det ofta det.

Metoden här ovan har fungerat utmärkt på ett gäng hästar jag tillämpat den på. "Hemligheten" är att man målar världen i svart och vitt, dvs man blir tydlig i vad man vill och vad man accepterar och inte. Konsekvens är väl nyckelordet.

Det låter också som att hon inte riktigt accepterar skänkeln, är det möjligen så att hon kickar mot den? Det behöver du i så fall få bukt med. Ta hjälp av en bra tränare.

Lycka till.

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V