hjälp, svettproblem!

R

Ryttare42

Ridning är fysiskt ansträngande och man blir ordentligt varm, det vet vi som håller på med det!
Just jag verkar tillhöra den gruppen som svettas floder oavsett vad jag gör på hästryggen. Mitt något pinsamma problem är att jag svettas så att jag efter en tuff dressyrpass har jag en blöt fläck i baken. Jag försöker välja sådana ridbyxor så att det inte syns men det är svårt ibland. Har provat med massor med saker för att undvika detta men inget verkar hjälpa. Har också försökt surfa och söka ifall det finns någon annan med samma problem som kanske har några tips, men har inte hittat någonting alls. Är jag alldeles ensam om detta?!?!? :o:(:cry:

Om inte, finns det någon som hittat någon fungerande lösning för att dölja detta, svettningen kan man nog inte göra något åt...:mad:

Sv: hjälp, svettproblem!

typ underkläder som drar åt sig fukt...? inte för att jag vet vad det skulle kunna vara, menmen...

Jag är oxå en sån som svettas floder, brukar droppa från näsan ner i mankammen och jag blir fullständigt sjöblöt.

Men jag förstår inte varför du vill dölja det?

Det bästa är att använda funktionskläder som inte suger åt sig fukt och som känns torra fastän de är blöta annars är det lätt att man blir för nerkyld.

efersom jag lever i rullstol vilket blir svettigt värre på sommaren så har jag ett tips TALK oparfymerat bäbis talk är det enda som gör att jag vågar komma upp ur rullen, annars ser det ut som jag kissat på mej..funny not!!
det funkar verkligen samt att de varma ridbyxorna känns lite svalare

"Det bästa är att använda funktionskläder som inte suger åt sig fukt och som känns torra fastän de är blöta annars är det lätt att man blir för nerkyld."

menade mer något åt det hållet...

Tack för era svar, så jag är inte ensam om detta trots allt... lättnadens suck ;)

Jag har inget problem med att svettas i övrigt, men gillar inte, som du sa Spunkgrodan, att det ser ut som att man kissat på sig.

Har provat med både funktionsunderkläder och vanliga, men baken ser likadan ut... :confused:

Talk har jag inte testat, låter lite omständigt ;) men om det funkar så varför inte! *redan på väg mot ICA*

Oh va gla jag blev när jag såg att JAG inte är ensam om detta! för ett tag sen märkte jag att jag hade en stor fläck högt upp på baken på ridbrallorna o skrattade gott samtidigt som jag frågade varför ingen sagt nåt. trodde då att jag lutat mej mot något smutsigt. det pinsamma är att jag nu märkt att det inte är smuts, samtidigt som jag gjort min omgivning uppmärksam på detta. såhär blir det på ALLA mina ridbrallor nu! :cry: och jag tror att alla ser detta. letar efter mörka ridbyxor, jag som ville ha ett par ljusa nya till sommaren, o på mörka syns det oxå! bara lite mindre. Har tyvärr inget tips på förbättringar. red häromdan i långt linne, då gick det att täcka fläcken, men den fanns ju där ändå. åååh!!!

Jag rekommenderar en t-shirt el linne av längre modell som man helt enkelt drar ner snabbt som attan efter man har suttit av.... ;)

Rekommenderar oxå att testa barnpuder, finns på apoteket.

Vissa mörka byxor funkar... jag har ett par från hööks som har mörkblå tygskoning. Annars kan ridbyxor av dyrare modell ha ett annat sorts tyg som inte ändrar färg när dom blir blöta...

Ja, nu har jag provat, babytalk. Och det verkar faktiskt funka :-)
Tack för tipset!!

Här kommer lösningen! Lägg ett trosskydd lite längre bak än man normalt har dem och vips är problemet borta! Plus att risken för ridskav minskar.

Jag svettas väldigt mycket på ryggen, i huvudsak på grund av västen. Så efter lektionen är ridbyxorna blöta i byxlinningen och en bit ner på rumpan. På de beiga byxorna syns det väldigt tydligt. De mörkblå jag hade igår var bättre. Jag kan ju inte gärna talka hela ryggen. :p Enda sättet är nog att rida utan väst men det vill jag inte när vi hoppar. Så för mig är det bara att bita ihop och acceptera fläcken.

ja, en genomblöt t-shirt (av funktionsmaterial... ) och en lika blöt väst efter hoppträning får jag också leva med så länge jag rider :laugh:

fläcken på ridbyxan har jag sluppit nu, och DET är jag glad för :bow:

blir inte risken för svamp etc stor då? Varma, fuktiga miljöer är rena rama rivieran för bakterier :cool:

Nej, det problemet har i alla fall jag klarat mig utan! Tack och lov!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 079
Senast: tott
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 414
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama