Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den mask som orsakar klåda i rumpan är springmasken, vilket är mkt ovanlig här i Sverige i alla fall på häst.Fairdogsparis skrev:Jo jag ska "kolla masken" i veckan. Men kan det verkligen vara mask om de kliar svansen?
Var köper man detta medel?lektra skrev:Knott, eller soleksem troligen.
:
Vissa hästar utvecklar under sommaren hudirritationer (eksem) som medför förtjockning av hud i man-och svansrot. Horsol hjälper till att återge huden ett normalt tillstånd. Horsol är inget läkemedel & botar inte grundorsaken till tillståndet. Däremot kan Horsol, tillsammans med åtgärder för att minska knottangreppen, lindra obehagen hos din häst & därmed öka användbarheten. Använd Horsol under hela sommarsäsongen. 1 gång dagligen under de första 7-10 dagarna, därefter 2-3 gånger i veckan allteftersom huden normaliseras. Sörj under hela tiden för god hud & pälsvård.
Cool Vision skrev:Har du bytt hage på din häst, kanske går den på kraftigare bete än tidigare år- kan vara överkänslig mot gräset. Annars kan det som många andra skrivit mkt sannolikt vara knott.
Ett jättebra medel är Diproderm ( skrivs ut av veterinär)- är en kortisonlösning som du droppar i svansen o sedan masserar in- jag brukar ta en mankam o gnugga. Första veckan så droppar du i 1 till 2 ggr per dag o sen använder du dropparna var 3je dag o där emellan solhelosan- det funkar så bra på mitt sto att jag inte ens behöver flugtäcke längre- hon kliar lite, men inte så att man o svans skavs av.
krambanan skrev:Men lilla Asta då. Har eg inget att tillägga. Du har ju redan fått många tips. Tycker det skulle vara konstigt om hon reagerar på solen eller knott när hon aldrig gjort det innan. Om det inte är ett väldigt extremt år i år. Men hon står väl dessutom inne på kvällen/natten och borde slippa dom värsta knotten på det sättet?
Har ännu inte bestämt om hästarna ska hem i sommar. Men isåfall blir det i slutet av juni ungefär. Och Falsterbo kommer jag inte ha råd att gå på. Hör av mig när jag bestämt mig om sommaren.
*kram*
Maria
Bison skrev:om hästen är ordentligt avmaskad (träckprov) skulle jag testa AVS 14 min förra ponny kliade svansroten under sommaren, aldrig annars inga andra tendeser till eksem, använde det på honom och det fungerade väldigt bra.
låter som exem..sätt på ett exemtäcke det är det ända du kan göra .Fairdogsparis skrev:Min häst kliar sin svansrot så stora delar av den börjar bli avkliade. Jag har tvättat och hållt rent och snyggt. Är dock lite rädd att tvätta för mycket om den skulle bli torr. Smörjer med mjukgörande helosan. Men hon slutar inte klia sig. Vad beror detta på? Har ni några bra tips? Är orolig över hennes fina svans som börjar försvinna!
Ska prova smörja in med olivolja idag se om det hjälper!
Men jag är jättetacksam om jag fick lite tips av var detta beror på och hur man kan lindra kli symptomen!
Trevlig dag!
Mvh Jenny