Hjälp svansen klias av!

Sv: Hjälp svansen klias av!

Men lilla Asta då. :( Har eg inget att tillägga. Du har ju redan fått många tips. Tycker det skulle vara konstigt om hon reagerar på solen eller knott när hon aldrig gjort det innan. Om det inte är ett väldigt extremt år i år. Men hon står väl dessutom inne på kvällen/natten och borde slippa dom värsta knotten på det sättet?

Har ännu inte bestämt om hästarna ska hem i sommar. Men isåfall blir det i slutet av juni ungefär. Och Falsterbo kommer jag inte ha råd att gå på. :( Hör av mig när jag bestämt mig om sommaren. :)

*kram*
Maria
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Fairdogsparis skrev:
Jo jag ska "kolla masken" i veckan. Men kan det verkligen vara mask om de kliar svansen?

:bow:
Den mask som orsakar klåda i rumpan är springmasken, vilket är mkt ovanlig här i Sverige i alla fall på häst.
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Hej!

Jag skulle sluta tvätta med såpa, om Du inte redan gjort det. Många tycks tro att såpa är så himla harmlöst, men faktum är att det är alkaliskt (högt pH-värde) och är alltså uttorkande för huden. En del såpa är också gjort på fettsyror och tensider som är irriterande för hud. Doften som är så god, är oftast syntetiska parfymer som också kan vara irriterande. Använd något mildare att tvätta med (om det behövs tvättas alls) typ lacatacyd (lågt hudnära pH-värde) och smörj med något återfettande (glycerin som någon nämnde ovan är bra). Lycka till!
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Jag hade samma problem med min häst varje sommar, provade allt från veterinärrecept (kortisonsalva) till husmorstips, allt! Men så fick jag tips om Biofarmabs "Superbra hästsalva" (låter fånigt, jag vet), o den funkade! Nästan omgående också. Innan dess var AVS 14 bäst, men nu är det bara hästsalvan som gäller hos oss...
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Har du bytt hage på din häst, kanske går den på kraftigare bete än tidigare år- kan vara överkänslig mot gräset. Annars kan det som många andra skrivit mkt sannolikt vara knott.
Ett jättebra medel är Diproderm ( skrivs ut av veterinär)- är en kortisonlösning som du droppar i svansen o sedan masserar in- jag brukar ta en mankam o gnugga. Första veckan så droppar du i 1 till 2 ggr per dag o sen använder du dropparna var 3:dje dag o där emellan solhelosan- det funkar så bra på mitt sto att jag inte ens behöver flugtäcke längre- hon kliar lite, men inte så att man o svans skavs av.
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Mitt hbl kliar av sig både svans och man på sommaren. hon är lite exem och är känslig för knott och mygg. jag använder switch och smörjer in hårroten med olivolja, de fungerar. sen har hon fått ett vindskydd att gå in i, det hjälper mycket också.
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

lektra skrev:
Knott, eller soleksem troligen.

:

Vissa hästar utvecklar under sommaren hudirritationer (eksem) som medför förtjockning av hud i man-och svansrot. Horsol hjälper till att återge huden ett normalt tillstånd. Horsol är inget läkemedel & botar inte grundorsaken till tillståndet. Däremot kan Horsol, tillsammans med åtgärder för att minska knottangreppen, lindra obehagen hos din häst & därmed öka användbarheten. Använd Horsol under hela sommarsäsongen. 1 gång dagligen under de första 7-10 dagarna, därefter 2-3 gånger i veckan allteftersom huden normaliseras. Sörj under hela tiden för god hud & pälsvård.
Var köper man detta medel?
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Cool Vision skrev:
Har du bytt hage på din häst, kanske går den på kraftigare bete än tidigare år- kan vara överkänslig mot gräset. Annars kan det som många andra skrivit mkt sannolikt vara knott.
Ett jättebra medel är Diproderm ( skrivs ut av veterinär)- är en kortisonlösning som du droppar i svansen o sedan masserar in- jag brukar ta en mankam o gnugga. Första veckan så droppar du i 1 till 2 ggr per dag o sen använder du dropparna var 3:dje dag o där emellan solhelosan- det funkar så bra på mitt sto att jag inte ens behöver flugtäcke längre- hon kliar lite, men inte så att man o svans skavs av.

Min häst går inte på bete utan går i vinterhagen och kommer in på kvällarna. Eftersom hon inte är ute på kvällarna så blir det ju inte så mycket knott.

Jag börjar mer och mer bli orolig över den där jordbakterinen som en annan häst i vårat stall har. Den hästen är nämligen väldigt kliig av sig och detta kanske har smittan min polla.

:confused:
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Måste uppdatera tråden lite. Jag smörjde in svansen i olivolja i alle fall. Nu har ju solen försvunnit så då elimineras risken att solen ska bränna.

Intressant det där med såpan som man tror är så naturlig och bra. Jag lovar att jag ska spä ut den till nästa dusch.

Sedan olivoljan kom på har hon slutat klia sig! Jag ska i alle fall investera i en bra kräm!

Tack för alla hjälpande svar!
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

krambanan skrev:
Men lilla Asta då. :( Har eg inget att tillägga. Du har ju redan fått många tips. Tycker det skulle vara konstigt om hon reagerar på solen eller knott när hon aldrig gjort det innan. Om det inte är ett väldigt extremt år i år. Men hon står väl dessutom inne på kvällen/natten och borde slippa dom värsta knotten på det sättet?

Har ännu inte bestämt om hästarna ska hem i sommar. Men isåfall blir det i slutet av juni ungefär. Och Falsterbo kommer jag inte ha råd att gå på. :( Hör av mig när jag bestämt mig om sommaren. :)

*kram*
Maria

Hej Mia! Jo det är skumt de här med svansen men jag tror att den är under kontroll nu. Tror inte heller det är solen. Det skulle vara märkligt annars. Asta står inne på kvällarna så knott o sol borde ju inte vara problemet.

Jag åker hem den 29 maj! Jippi!

Ha det bra! :)
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Mitt ena sto börjar klia svansen varje vår, i samband med brunst. Blir stora flagor i svansen, veterinären trodde det kunde vara något typ svamp som triggades igång när hormonerna kom igång. Sprayar med virkon S och det hjälper.

Ibland när de kliar svansen så är det för att komma åt klåda i juvret/skapen som kan orsakas av ex. insektsbett, så ibland hjälper det att tvätta juvret istället och smörja in där!
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Kolla så det inte är löss.
Min kliade sig i svansen /rumpan väldigt länge innan vi såg några över huvud taget. Kan även finnas i botten av manen med

Switch pour on fungerar mot löss. Supereffektivt. En behandling och lössen döda.
Fästingmedel egentligen

Solen borde ju inte vara ett jätteproblem, eftersom det inte är sommar än
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Bison skrev:
om hästen är ordentligt avmaskad (träckprov) skulle jag testa AVS 14 min förra ponny kliade svansroten under sommaren, aldrig annars inga andra tendeser till eksem, använde det på honom och det fungerade väldigt bra.

Det rekomenderar jag också! Avs 14 fungerar jätte bra på min häst också. Bara jag smetar på det slutar han klia direkt.

En sak du kan tänka på är att det kan klia på andra ställen som gör att hästen kliar svansen (svansen sitter ivägen många gånger när det kliar på t.ex. låren) så därför rekomenderar jag dig att även smörja in insidan av låren. Helt enkelt över allt där det är tunn hud som inserkterna älskar.
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Min häst kliar av sig svansen under sommarhalvåret. Jag kommer inte ihåg hur jag fick tipset, men det löd att köpa svavelschampoo från en hund och kattaffär. Använder det precis som det står på flaskan och det funkar superbra!
Prova!
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

*kl*

Det som fungerar på min häst som kliar svansen under hela året, vi har inte lyckas hitta vad det beror på, men hon slutar helt att klia när jag använde torrschampoo med tea tree oil i.

Nu har jag något som heter *första hjälpen spray* även det med tea tree oil i.

Det viktiga verka vara tea tree oljan finns, det verkar vara den som har effekt.

I börja fick jag tvätta dagligen, annars hade hon kliat direkt igen, men efterhand kunde jag låta det gå längre mellan gångerna, som det är nu så sprayar jag bara på med sprayen, när jag ser att hon har kliat sig.

Mvh
Camilla
 
Sv: Hjälp svansen klias av!

Fairdogsparis skrev:
Min häst kliar sin svansrot så stora delar av den börjar bli avkliade. Jag har tvättat och hållt rent och snyggt. Är dock lite rädd att tvätta för mycket om den skulle bli torr. Smörjer med mjukgörande helosan. Men hon slutar inte klia sig. Vad beror detta på? Har ni några bra tips? Är orolig över hennes fina svans som börjar försvinna!

Ska prova smörja in med olivolja idag se om det hjälper!

Men jag är jättetacksam om jag fick lite tips av var detta beror på och hur man kan lindra kli symptomen!

Trevlig dag!

Mvh Jenny
låter som exem..sätt på ett exemtäcke det är det ända du kan göra .
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 627
Senast: Josofinito
·
Kropp & Själ Jag och en vän blir inte kloka på detta! Jag hade problem med torsk när jag ammade dottern. Körde jag med vishyvatten innan och efter...
2
Svar
30
· Visningar
5 884
Senast: 95johsv
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 152
Senast: Lisa2014
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 579
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp