Hjälp! Strulig advokat!

Sv: Hjälp! Strulig advokat!

Kan ju kanske vara svårt att verifiera ett befintligt ägarskap nu när hästen är såld och köparen (om nu inget ägarförbehåll finns inskrivet i kontraktet. Det har ju inte framgått av ts om det gör det eller inte) iofs?

Ja att inte lämna ifrån sig papperna ger en inte äganderätten, det är kontraktet som gäller. Inget förbehåll här och det kan vara besvärligt att hävda äganderättten, då är det en skuld ni ska driva in. Står det i kontraktet att ni förbehåller er äganderätten tills hästen är betald kan kronofogden assistera med hur ni går till väga.

Vi håller på med både polis och kronofogden. Sen har vi väntat på deras stämningsansökan på oss men de "lagkunniga" som jag har diskuterat med, förutom mitt ombud, så har de ingen grund att stämma oss så det ingår nog bara i förhalningsprocessen. Men vi har en färdig stämningsansökan mot dom så vi avvaktar polis och kronofogden nu bara.

Självklart ska det inte behöva gå till rättegång och jag förstår inte att de är villiga att dra det dit, men vi känner oss rätt säkra på det vi har så vi kör på om det behövs.

Finns det i kontraktet inskrivet att DU är ägare fram tills full köpeskilling erlagts?

Det är ju en ganska viktig fråga i sammanhanget.

Finns det i kontraktet inskrivet att DU är ägare fram tills full köpeskilling erlagts?

Det är ju en ganska viktig fråga i sammanhanget.

Jag kan inte ge precis alla detaljer pga den kommande stämningen. Men det är vi som fortfarande är ägare till hästen.

Så det står alltså inte i kontraktet....

Ni tvistar ju om vem som äger hästen och kronofogden har inte kunnat assistera med att hämta hästen, det skulle de kunnat göra om ägarfrågan var solklar.

Med tanke på alla detaljer du lämnat ut (du borde nog inte skrivit här över huvud taget med tanke på tvisten) så är just den exakta ordalydelsen i kontraktet den minst besvärande, det är en helt objektiv information som motparten redan har tillgång till till skilland från mycket du skrivit här redan.

Kan ju kanske vara svårt att verifiera ett befintligt ägarskap nu när hästen är såld och köparen (om nu inget ägarförbehåll finns inskrivet i kontraktet. Det har ju inte framgått av ts om det gör det eller inte) iofs?

Ja men med hjälp av kontraktet och att ett ägarförbehåll finns inskrivet så kan man verifiera det.

Ni tvistar ju om vem som äger hästen och kronofogden har inte kunnat assistera med att hämta hästen, det skulle de kunnat göra om ägarfrågan var solklar.

Med tanke på alla detaljer du lämnat ut (du borde nog inte skrivit här över huvud taget med tanke på tvisten) så är just den exakta ordalydelsen i kontraktet den minst besvärande, det är en helt objektiv information som motparten redan har tillgång till till skilland från mycket du skrivit här redan.

Du drar förhastade slutsatser. Äganderätten är klar och Kronofogden håller på med ärendet och så även polisen som utreder vilka brott som begåtts i det här.

Lobelia! Vet du något som vi andra inte vet? Om Roine inte äger ponnyn förklarar det mycket av allt som skrivits här!

Eftersom ts inte svarar på en klar fråga: Står det i kontraktet att säljaren har fullständigt bibehållen äganderätt fram till full ersättning erlagts? så kan man inte tolka det på annat sätt än att det INTE gör det anser jag.

Av vad ts skrivit så kan iaf inte jag se något brott begånget med tanke på att det inte finns något inskrivet sista betalningsdatum för hästen inskrivet i kontraktet. Inte heller kan jag tänka mig att det är det ett brott begånget mot säljaren av köparen att ta hästen till veterinär om den är skadad.

Ett köp är ingånget. Handpenning är betald och någon form av kontrakt finns. Det är väl ungefär vad som är tydligt av allt i det som skrivits.

Man måste någonstans utgå ifrån att kontraktet håller eftersom TS skriver så här.

Du drar förhastade slutsatser. Äganderätten är klar och Kronofogden håller på med ärendet och så även polisen som utreder vilka brott som begåtts i det här.

Även om svaret inte var ordagrant det du efterfrågar, så verkar det ju ändå vara ok för kronofogden som aldrig ger sig i kast med en indrivning om inte ägandeskapet är kristallklart.

Man måste någonstans utgå ifrån att kontraktet håller eftersom TS skriver så här.

Även om svaret inte var ordagrant det du efterfrågar, så verkar det ju ändå vara ok för kronofogden som aldrig ger sig i kast med en indrivning om inte ägandeskapet är kristallklart.

Ägarfrågan är klar och polis utreder brott just nu och Kronofogden handlägger ärendet för handräckning.
Jag vill tyvärr inte säga mer än så just nu eftersom det är en polisutredning om vilka brott som eventuellt är begångna, både av köparna och deras ombud, som pågår.

Hoppas det blir ett snabbt och lyckligt slut på det hela, vissa personer drar sig inte för någonting.

Ska bli spännande att höra hur det går! Hoppas att allt löser sig för er!

Ska bli spännande att höra hur det går! Hoppas att allt löser sig för er!

Tack både till Lobelia och hopplahoppla! Jag ska berätta historien sen för den är helt otroligt och man tror knappt att det är sant.

Jag väntar också med spänning och hoppas att det löser sig snabbt på ett bra sätt!

Hur har allt gått? Nu har det snart gått ytterligare 1 månad! Väldigt nyfiken på hur allt fortskridit!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag ska ev köpa en sak för strax över 20 000 kr på Blocket. Hur brukar folk vilja ha betalt? Vilka säkra betalningsmetoder finns?
Svar
4
· Visningar
510
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 486
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka