Hjälp! Strulig advokat!

Sv: Hjälp! Strulig advokat!

Att kalla sig för jurist kan nästan vem som helst som läst lite juridik göra. Har råkat ut för en s k hästadvokat (kvinna i Stockholmsområdet) som faktiskt var advokat. Men det hon gjorde var i princip bara att lura pengar av sin klient och mig. Hon kom med helt huvudlösa krav som det inte fanns någon som helst grund för.
Det var först när jag skaffade egen advokat (en mer seriös sådan) som hon började fungera enligt "reglerna". Så från att ha ställt krav på att tre hästar och lite över hundratusen skulle gå till hennes klient, slutade det med att jag köpte en häst för femtusen av dem.

Men hon försökte ändå att krångla efter att det var klart. För när ville ha passet till hästen jag köpt, då började hon hävda att det stod inte något om det i avtalet. Men ett telefonsamtal från min advokat räckte för att passet skulle komma. Jag vill verkligen inte tänka på hur mycket pengar hon har mjölkat ut ur sin klient för att sitta och hålla på med rent trams.

Så om ni inte redan har ett eget ombud skaffa ett och välj med omsorg. Lycka till!

Det här är också en kvinna i Stockholmstrakten och jag kände från början att hon bara förhalade och låtsades vara bättre än hon är. Enligt de advokater jag har pratat med så skakar de bara på huvudet åt henne och säger att hon är inte särskilt smart och gör så här då när hon inte har mer att komma med. Men jag vill jättegärna veta namnet så kan du PM:a så är jag tacksam. Även andra får gärna PM:A deras erfarenheter av kvinnliga jurister i Stockholmstrakten. Vi är tacksamma för all information.

Jag har ombud men legat lite lågt då jag också har talat mycket med brottsmålsadvokat och just nu har den här juristen begått fyra olika brott, allt för att hennes klienter inte har pengar. Så vi valde att gå vidare med den biten för att se deras nästa steg. Så sent som i söndags så skrev ombudet att hennes klienter var välvilligt inställda till köp, jomenhellerhur, för en struntsumma ja.

Men, men det är en dyr häst så skadeståndskravet från vår sida blir ju inte nådigt. Valet är deras.

Om köparen har skaffat advokat så borde du också göra det! Måste bero på något att de tar en sån stor kostnad soom en advokat innebär! Mer info!

Ja du. Det var en supertrevlig familj som bor på fin gård med eget ridhus och säger sig ha varit och tittat på mängder av fina och välutbildad pållar som har legat på det dubbla priset av mitt. Så de lyckades förmå mig att lämna iväg hästen på fredagen då inte alla papper från veterinärbesiktningen var klara. Men de skulle bli det under måndagen efter och då skulle han betalas. Så de verkade superbra, helt enkelt. Men skenet bedrar. Efter första bedrägeriförsöket så förstod vi att de har nog helt enkelt inte pengarna. Det är ingen som köper på sig en häst som redan visar symptom på en obotlig sjukdom oavsett vilka pengar utan då lämnar man tillbaka den. Sen är det ytterligare ett bedrägeriförsök och nu det här. Och det mest osannolika är att juristen vågar riskera sin karriär för att hjälpa klienterna att begå det ena brottet efter det andra. Mejlet igår, som juristen har skrivit, innehåller bara det 3 nya brott. Självklart blir det nya polisanmälningar.

Och tyvärr är det så att man får helt enkelt inte bara åka och hämta tillbaka honom och det måste gå rätt till eftersom han är skadad hos dom. Det handlar om skadeståndskrav på stora pengar från vår sida.

Men så ni vet det nu, det är bara ringa på alla dyra fina hästar och när ägarna vägrar pruta ner hästen till en 1/5 priset så kan man skicka in en stämningsansökan.

Det du skriver blir mer och mer motsägelsefullt! FLERA kliniker som kollat röntgenplåtarna? Varför? Var det inskrivet i avtalet? Röntgen fynd påverkar priset samt att försäkringsbolagen sätter reservation. Du påstår att du låter köpet gå åter men utan att betala tillbaka handpenning? Den funkar bara om det saknas bra skäl att inte fullfölja köpet. Om det nu är så mycket strul varför skaffar du inte ett eget juridiskt ombud?

Vad är det för röntgenfynd? Och vad är det för skada som helt säkert kan sägas uppkommit hos de nya ägarna?

Vi ligger nu i tvist så jag vill vara lite försiktig med vad jag säger.

Det finns en liten förändring på ett ben, vilket 4 stora kliniker säger är helt inom det normala och att 90 % av alla hästar ser ut så. Den lilla förändringen visste köparna om när de hämtade honom och har sedan med hjälp av falska uttalanden från "väninneexpert", som ö h t inte ens har sett hästen och påstående om att de inblandade veterinärerna har påstått saker de inte har, och lite andra lögner så har köparna försökt få ner priset på hästen till 1/4 av köpeskillingen. vilket vi naturligtvis tackade nej till, trygga i det våra största kliniker har sagt om förändringen, och sa att köpet fick gå åter och handpenningen skulle återbetalas. Vi skulle avvakta julhelgen och sen boka transport åt honom. Efter julhelgen ville köparna gå vidare med köp och då kom det fram att hästen hade skadat sig hos dom.
Två gånger skriftligt och en gång muntligt har vi sagt att vi vill ha tillbaka hästen och betalar tillbaka handpenning, dock vill vi deponera hp på klientmedelskonto så vi får kolla upp de uppkomna skadorna. Tyvärr får vi inte svar eller så säger dom att de vill gå vidare med köp, men det verkar enbart vara då för en struntsumma. Men samtidigt så anser jag att de har förverkat hp när de inte fullföljt köpet. Men nu är det dom som driver det till TR och någonstans så trot jag inte dom inser vad det innebär. Vi har så mycket skriftligt bevis för hela historien så jag är inte oroligt.

Självklart har jag juridiskt ombud och har haft hela tiden. Men mitt ombud är jur kand så jag funderade på om jag skulle dra till med en advokat. Samtidigt är mitt ombud bra....

Vilken soppa! Lite svårt att råda men låt oss gärna veta hur det går!

Vad gäller din jurist så gå på magkänslan och tidigare meriter/rekommendationer om det finns.

Såpan fortsätter....

Efter en vecka så har det inte kommit in någon stämningsansökan mot oss och igår ringde jag djurskyddet angående de skadade bakbenen. Idag tar de kontakt och har bestämt sig för att rota i det och ringer upp "köparna" som hänvisar till sitt ombud som i sin tur upplyser om att hästen är behandlad av klinikveterinär som har besökt stallet!!! "köparna" har uppgett sig själva som ägare i journalen och veterinären har självklart inte ifrågasatt det. Återbesök på kliniken är redan inbokat. Kan ni förstå vad som händer och vilka oseriösa människor det finns. Och kan ni förstå att ett ombud som är jur kand bistår det här! Det är helt otroligt.

Jag förklarade att hästen var stulen och köparna polisanmälda för olovligt förfogande så någon vidare behandling är inte möjligt om vi inte är med som hästägare.

Men nu börjar det bli många personer inblandade och jag tror att rykten börjar sprida sig som en löpeld så snart är det nog ute på bygden att hästen är stulen. Och jag ska göra ny polisanmälan...

Och vår stämningsansökan kommer innehålla krav på skadestånd med många nollor bakom....

Vad gäller skadeståndet?

Hästen har blivit skadad hemma hos dom, de låter två månader gå utan behandling, sen tar man hästen och låter klinik behandla hästen utan att behaga informera oss om det och sätter sig själv som ägare i journaler.

En behandlad häst betingar aldrig samma värde som en som inte är behandlad och de har själva erkänt att skadan uppkommit hos dom. Dessutom är det konvalescent och igångsättning. Hela tävlingssäsongen missas och därmed värdeökning på hästen, då det är en topphäst i sin genre. Sen vet vi inte om han får bestående skador. Så oavsett stöld eller bedrägeri så har man ett ansvar för djuret.

Fast hästen är ju inte stulen enligt vad du skriver :crazy:

Håller helt med Miia att ni bör vända er till kronofogden för indrivning.

Det är rätt, hästen är inte stulen utan det handlar om olovoligt förfogande och polisen utreder detta just nu så jag ska självklart ringa de som utreder och lägga till fler detaljer. Vi ska prata direkt med åklagaren också och via den vägen försöka få hem hästen.

Kronofogden är ganska verkningslöst hjälpmedel egentligen och jag har pratat länge med KF:s egen jurist. Nekar "köparna" till att betala eller lämna ifrån sig godset så kan inte Kronofogden göra så mycket. Då lämnas det till Tingsrätten i alla fall och då är det bättre att vi lämnar in vår stämningsansökan direkt.

Men allt hände igår eftermiddag så jag har inte hunnit diskutera alla detaljer med vår advokat.

Såpan fortsätter....

Efter en vecka så har det inte kommit in någon stämningsansökan mot oss och igår ringde jag djurskyddet angående de skadade bakbenen. Idag tar de kontakt och har bestämt sig för att rota i det och ringer upp "köparna" som hänvisar till sitt ombud som i sin tur upplyser om att hästen är behandlad av klinikveterinär som har besökt stallet!!! "köparna" har uppgett sig själva som ägare i journalen och veterinären har självklart inte ifrågasatt det. Återbesök på kliniken är redan inbokat. Kan ni förstå vad som händer och vilka oseriösa människor det finns. Och kan ni förstå att ett ombud som är jur kand bistår det här! Det är helt otroligt.

Jag förklarade att hästen var stulen och köparna polisanmälda för olovligt förfogande så någon vidare behandling är inte möjligt om vi inte är med som hästägare.

Men nu börjar det bli många personer inblandade och jag tror att rykten börjar sprida sig som en löpeld så snart är det nog ute på bygden att hästen är stulen. Och jag ska göra ny polisanmälan...

Och vår stämningsansökan kommer innehålla krav på skadestånd med många nollor bakom....

Vad menar du med att de är oseriösa när de behandlar hästenms skada? Hur tänker du nu? Vårdplikten är en skyldighet för den som har hästen i sitt stall oavsett vem som äger djuret.

Vad menar du med att de är oseriösa när de behandlar hästenms skada? Hur tänker du nu? Vårdplikten är en skyldighet för den som har hästen i sitt stall oavsett vem som äger djuret.

Så du ser inget fel i att ta en annans häst och behandla den bakom ryggen på ägaren och inte informera vad du gjort?

Problemet för dig är ju att du sålt hästen (även om du inte fått hela summan betald ännu) och iom att ni båda parter skrev papper och du lämnade ifrån dig hästen så är du inte längre ägare till den om ni inte i kontraktet skrivit in att fram tills att hela köpesumman är erlagd så har du som säljare äganderätten på hästen.

Jag kan inte tänka mig att det är skillnad på häst, hund och andra varor i det avseendet..

Det beror på kontraktet, man kan ha med något i stil med att "Säljaren förbehåller sig äganderätten till dess full likvid erlagts". I så fall så har man som säljare större möjligeter. Står det inte något i denna stil så är TS inte ägare utan köparen.

till TS Angående behandling, det är väl inte behandlingen som sänker värdet utan skadan. Den är ett faktum och jag kan inte se någon som helst anledning till att inte behandla skadan.

Det beror på kontraktet, man kan ha med något i stil med att "Säljaren förbehåller sig äganderätten till dess full likvid erlagts". I så fall så har man som säljare större möjligeter. Står det inte något i denna stil så är TS inte ägare utan köparen.

till TS Angående behandling, det är väl inte behandlingen som sänker värdet utan skadan. Den är ett faktum och jag kan inte se någon som helst anledning till att inte behandla skadan.

Vi har ett äganderättsförbehåll då vi sitter på alla ägarhandlingar och de lämnas inte förrän hästen är fullt betald.
Ja, ur en synvinkel är det väl bra att hästen får behandling, ja. Men det de försöker göra är ju att "mörka" behandlingen och min teori är ju att de har inte pengar att fullfölja köpet men de kan ju inte heller låta köpet gå åter då hästen är skadad hos dem. Så därför behandlar de hästen i smyg för att sen i slutet på mars vilja häva köpet då hästen kommer gå igenom en ny besiktning u a ( i bästa fall och teoretiskt). Och då klarar de sig från skadestånd mm och jag sitter med en nybehandlad häst som jag inte vet vad den är behandlad med osv...och sen framtidsscenariot med ny försäljning så småningom. Det kan bli hur tokigt som helst.

Oavsett tvist så hade jag faktiskt i köparnas sits tagit kontakt med ägaren för att diskutera en behandlingsplan. För visst kommer hästens väl och ve i första hand och bör stå över sandlådetjäbbel. Sen är det fortfarande fascinerande att deras juridiska ombud är med på detta.

Men polisen är inblandad nu....

I egenskap av ägare så har du den juridiska rätten att få veta vad hästen har behandlats för och med vad, så tar du kontakt med kliniken så kan de knappast förvägra dig dessa uppgifter om du verifierar ditt ägandeskap.

Vi har ett äganderättsförbehåll då vi sitter på alla ägarhandlingar och de lämnas inte förrän hästen är fullt betald.

Frågan är ju: står det inskrivet i kontraktet? Gör det inte det så är du inte längre ägare..

Att du behållit ägarhandlingarna är ju oväsentligt för att fastställa vem som äger hästen faktiskt, då detta regleras av avtalet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag ska ev köpa en sak för strax över 20 000 kr på Blocket. Hur brukar folk vilja ha betalt? Vilka säkra betalningsmetoder finns?
Svar
4
· Visningar
510
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 486
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka