Hjälp! Strulig advokat!

R

Royne2003

Jag har sålt en häst jag inte fått betalt för. Hur ska jag gå vidare? Köparens advokat förhalar. TIPS! :cry::confused:

Sv: Hjälp! Strulig advokat!

Vad har ni avtala, för jag antar att det finns ett kontrakt. Och vilket skäl anges för att förhala betalningen?

Vi har ett handpenningsavtal utan sista betalningsdatum. Det finns inget skäl att förhala.

Du ger ju VÄLDIGT KNAPP HÄNDIGA uppgifter ?

Har du skickat krav /Faktura på att hästen ska betalas `?

Iannat fall gör du det med ett sista betalningsdatum .

Efter det om de inte betalat så skckar du det till Kronofogden för indrivning .

Skriv redan på fakturan att det går vidare efter förfallodatumet för indrivning .

Varför betalar dom inte hästen ? Anser dom att det är fel på den ?

Varför är en Advokat inblandad ?

Mia

Vi har ett handpenningsavtal utan sista betalningsdatum. Det finns inget skäl att förhala.

Det var ju tråkigt, vilket innebär att sista förfallodatum i princip är när köparen har lust att betala. Vad anger advokaten för skäl, och varför finns en sådan inkopplad.

På de uppgifter du har lämnat så är det en omöjlig fråga att svara på så mitt svar är ännu med reservation. Men så ligger läget, har du inte angivit när sista betaldatum är i ditt avtal så är principen enligt ovanstående.

Har köparen hämtat hästen? Eller finns hästen kvar hos Dig?

Hur ser köpekontraktet ut? Kvarstår hästen i Din ägo tills dess full betalning erlagts?

Vi kan inte ge så mycket information då stämningsansökan kommer lämnas in till tingsrätten.

Vi vill gärna ha tips om jurist som är bra på häst. PM:a om ni vet någon.

Vi kan inte ge så mycket information då stämningsansökan kommer lämnas in till tingsrätten.

Vi vill gärna ha tips om jurist som är bra på häst. PM:a om ni vet någon.

Då hoppas jag att du verkligen har ordentligt på dina fötter för en stämning ....
Oavsett vad du har på fötterna så har alltid en stämning ingen säker utgång även om man tror det ? Och advokaten anser det ...

Tänk noga igenom värdet på hästen kontra ta tillbaka den och få sova bättre på nätterna . En förlorad rättegång kostar många pengar men det kanske är en flera hundratusen kr häst du har som du sålt så det kan ev vara värt pengarna ?

Mia

Haha :rofl: Det är just det som är problemet, får ju inte hämta hem hästen! Annars hade ju problem varit löst redan efter en vecka! Vi försöker ju stämma tillbaka hästen! Vi har väldigt mycket på fötterna!

Vi har försökt ta tillbaka hästen flera gånger, varje gång får vi till svar att de ska betala.

Då låter det ju billigare och snabbare och lättare att göra som jag skrev i första inlägget ställ ett skriftligt krav på 10 dagar att hästen skall vara betalt !

Skriv även att hästen går till inkasso om pengarna inte är betalda på förfallodagen .

Vänta 5 Dagar och skicka iväg saken till Kronofogden för indrivning .

Det borde vara den snabbaste vägen att få betalt och betalar h*N inte vid kronofogden kräva att man får hämta hästen ?

Delge stämmning låter dyrare och känns som det tar mycket längre tid ?

Ring kronofogden och prata med dom ?

Mia

Ett problem är också att hästen är skadad hemma hos köparna och vi vill då deponera handpenningen tills vi vet hur det är med skadorna. Självklart finns det skriftliga bevis ang skadorna och att de har uppkommit hos familjen. För I våra ögon är det ett generöst erbjudande men vi får inte ens svar från deras ombud.
Den information som kommit till oss är att just det här ombudet inte är så intelligent utan har såna här fasoner istället. Typ, när hjärnan tar slut, tar utnötningsmetoden vid. Men grejen är att ombuden får betalt oavsett hur det går och genom att inte arbeta ärendet framåt så tvingar h*n ärendet till rättegång. Hur sunt är det hos ett ombud. Enligt advokatsamfundet så ska ett ombud arbeta för en lösning, inte medvetet motverka eller förhala ärendet vilket strider mot god ombudssed. Tyvärr är ombudet bara jurist och inte advokat. Och jag förstår inte helt ärligt hur ett juridiskt ombud kan jobba för att deras klienter ska begå stöld alternativt grovt bedrägeri. Hästen är inte betald och köparna har inga ägarhandlingar.

Så köparna envisas med att de ska köpa hästen men tydligen inte betala för den.

Nu vet jag inte vad jag missat i texten ? Ska du kräva in BETALNINGEN så gör du som jag sagt skrfitligt .

Då spelar det ingen roll vad deras jurist håller på med .
Handpenning är handpenning och skall inte gå tillbaka till köparen överhuvudtaget om de nu inte anser att det fanns skada på hästen innan och ni är i en sådan konflikt.

Men vi har ju inte alla fakta på bordet .

Hävdar inte säljaren att det var fel på hästen innan men bara iinte betalar så gör du som jag sagt om det nu inte finns andra omständigheter som inte kommer upp här .

Mia

Jo, det finns mer fakta. Hästen har ett litet röntgenfynd som sägs sakna betydelse då några av våra största kliniker har tittat på plåtarna. Familjen visste om det redan när de hämtade hästen men sedan har familjen utnyttjat fyndet till att häva köpet vilket vi inte har nekat till. Sen visade det sig att utifrån det röntgenfyndet så försökte familjen begå ett bedrägeri, med osanna intyganden och även med otillbörlig påverkan på inblandade personer. där det framgick att hästen var slaktfärdig i princip men trots det värd 1/4 av priset. Och utgångspriset var högt så det är fortfarande mycket pengar för en slaktfärdig häst! Jag nöjer mig med att säga så men stark bevisning finns. Med vetskap om detta så erbjöd jag mig att låta köpet gå åter men med förverkad handpenning men då ville ändå köparna fullfölja köpet, med fel och allt. Men inga pengar kom. Bedrägeriet försöktes genomföras ytterligare en gång och då med bistånd av deras juridiska ombud. Vi har erbjudit oss att ta tillbaka hästen 3 ggr nu men som sagt, de sista två gångerna med alternativet att deponera handpenningen tills hästen har kollats ordentligt på klinik. men här är det tydligen stopp. Ombudet säger att de vill köpa hästen men tydligen inte betala för den.

Familjen och ombudet är polisanmälda för olovligt förfogande och försök till grovt bedrägeri och medhjälp till det samma. sen är jag inte klar över hur jag ska gå vidare. Kanske är rättegång enda alternativet.

Ni har väl redan förstått att det är en värdefull häst och tyvärr tror jag att köparna saknar pengar till köpet!

Har du papper på att de godtog och visste om röntgenfyndet ?

Det är ju så att även om du går vidare till kronofogden för indrivning av skulden på hästen och köparen bestrider att denna inte skulle vara skuýldig pengar till dig så går det ju vidare till rätten gäller det ett belopp under ett halvt basbelopp får ju båda parterna sköta detta utan advokat .

Eftersom det gäller mer pengar så torde ju det vara dags då OM de bestrider hos kronofogden då dags att leta reda på en Advokat om ärendet kommer gå vidare för handläggning av ärendet .

Dock så verkar det ju knepigt av vad det du säger ,men jag är fortfarande inne på att detta är rätt väg ?

Men det finns andra som vet bättre på buke .

Mia

Senast ändrad:

Vilken soppa!

Nu har köparna gjort ännu ett försök att få köpa hästen för en skitsumma, mindre än 1/5 av priset. De har bakom min rygg kontaktat en delägare till hästen och föreslagit att de ska köpa hela hästen men bara betala för hennes andel och så kan hon skicka ägarhandlingar. Vilka vi har.
Lite hot och utpressning finns med i mejlet som köparnas ombud har skrivit. Och om delägaren inte säljer till skitsumman så hotar dom med en stämningsansökan.

På vad! Att vi inte säljer hästen för en skitsumma?! Och det här ska vara en jurist som påstår sig vara inriktad på hästaffärer. Men vi ser fram emot att se vad stämningen grundar sig på.

Vilken meritförteckning för henne då h*n är polisanmäld för medhjälp till olovligt förfogande, medhjälp till grovt bedrägeri och sen då också hot och utpressning på det.

Men det är en helt osannolik historia och tänk att en familj kan bete sig så här och gå så långt för att komma över en häst de tydligen inte har råd med.

Jisses vilken soppa, minst sagt. Vet inte om jag egentligen har några råd att ge utöver vad som tidigare skrivits men jag håller tummarna! Och hoppas att det inte är någon allvarlig skada som hästen råkat ut för. Att framtiden för hästen ser ljus ut, helt enkelt.

Vet en familj som hade häst på avbetalning eller vad det var, men som inte behagade betala för sig. Tror de hade den ett par år, sen vet jag inte vad som hände. Hästen blev iaf sjuk eller skadad. Kanske fick ägaren tillbaka den, kanske togs den bort. Tråkig historia var det iaf och man hade lust att ge dem en rak höger.

Hur kom det sig att du gick med på att de skulle ta hästen då de inte betalat? Vad är det som gör att du inte får hämta hästen?

Verkar vara en riktigt grötig soppa...

Hur kom det sig att du gick med på att de skulle ta hästen då de inte betalat? Vad är det som gör att du inte får hämta hästen?

Verkar vara en riktigt grötig soppa...

Ja du. Det var en supertrevlig familj som bor på fin gård med eget ridhus och säger sig ha varit och tittat på mängder av fina och välutbildad pållar som har legat på det dubbla priset av mitt. Så de lyckades förmå mig att lämna iväg hästen på fredagen då inte alla papper från veterinärbesiktningen var klara. Men de skulle bli det under måndagen efter och då skulle han betalas. Så de verkade superbra, helt enkelt. Men skenet bedrar. Efter första bedrägeriförsöket så förstod vi att de har nog helt enkelt inte pengarna. Det är ingen som köper på sig en häst som redan visar symptom på en obotlig sjukdom oavsett vilka pengar utan då lämnar man tillbaka den. Sen är det ytterligare ett bedrägeriförsök och nu det här. Och det mest osannolika är att juristen vågar riskera sin karriär för att hjälpa klienterna att begå det ena brottet efter det andra. Mejlet igår, som juristen har skrivit, innehåller bara det 3 nya brott. Självklart blir det nya polisanmälningar.

Och tyvärr är det så att man får helt enkelt inte bara åka och hämta tillbaka honom och det måste gå rätt till eftersom han är skadad hos dom. Det handlar om skadeståndskrav på stora pengar från vår sida.

Men så ni vet det nu, det är bara ringa på alla dyra fina hästar och när ägarna vägrar pruta ner hästen till en 1/5 priset så kan man skicka in en stämningsansökan.

Tack! Vi är ju oroliga för hästen förstås och vill verkligen ha hem honom då han enligt veterinär skulle ha kollats på klinik för ev. behandling för två månader sedan. Så visst är hela historien absurd. Men i det här läget så ser vi fram emot en stämningsansökan från dem, vad de nu ska stämma oss för.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag ska ev köpa en sak för strax över 20 000 kr på Blocket. Hur brukar folk vilja ha betalt? Vilka säkra betalningsmetoder finns?
Svar
4
· Visningar
510
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 486
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka