Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

M

Miramax

Hej!

Jag har ett problem med min kära häst.>
Just nu rider jag vårt fuxsto, och bara det säger väl en del ... ja hon är SPECIELL.

Jag älskar hästar, och "speciella" hästar har jag en förkärlek för men en sånhär häst har jag aldrig träffat på innan. Man måste verkligen få henne med på noterna! Självklart måste man det med alla hästar, men hon är så svår!

Lite "bakgrundsfakta":
För det första så är det ingen annan som vågar rida henne, eftersom hon testar redan från start i hagen. Att ta in henne tar en evighet de första gångerna, numera tar det bara fem minuter för mig..men det tog ett bra tag innan det gick så snabbt! Hon är en klurig häst med mycket hjärna, hon är klipsk! Att inte komma med en gång i hagen är en lek för henne, nu när jag känner henne vet jag att hon bara leker med mig men med de nya är hon bara jäklig tror jag - och faktum är att jag tror hon gillar att "bråka" med nya människor och se hur bra tålamod de har. Har de inte tillräckligt med tålamod är de inte "värda" henne.
När någon ny sedan tar in henne i stallet skrapar hon med hovarna, går hit och dit. När man ska hoppa upp första gångerna börjar hon slå med bakbenen och vill inte stå still. Hon är jättesvår att "parera" och är kräsen med hur man får använda skänklar på henne. Tycker hon att man gör fel så blir hon trotsig direkt och sparka bakut bara för att busa eller för att verkligen få av sin ryttare är inget ovanligt. Hon gillar att "skrämma" nya ryttare. Låter man sig inte påverkas av det så går det bra sedan, men man måste verkligen visa att man inte blir rädd!

Mitt problem:
Nu när jag känner henne så funkar intagning, hon står jättefint och lugnt i stallet, hon står oftast still när jag hoppar upp och lyssnar på mina hjälper. Det enda jag har problem med är att VARJE gång jag ska fatta galopp. Jag har inte världens bästa galoppfattning, och hon är ju känslig för förstora hjälper. Men om jag gör fina små hjälper så dummar hon sig och vill inte galoppera, gör jag stora fattningar blir hon förbannad och börjar studsa. Det är inte några små språng hon gör. Det är bocksprång från helve*et! Jag är en ganska tuff ryttare, med bra balans och jag flyger inte av i första taget. Trots att jag är van vid lite rodeo med henne så börjar jag bli skraj. Igår flög jag av då jag försökte fatta galopp, och det var så obehgligt då jag tappade luften totalt och fick en hel del blåmärken.
Efteråt tog min mamma henne på linan när jag satt på och vi tog en tre galoppfattningar, det var ju inget fint alls men hon tog iallfall galoppen med bara några små bocksprång.


Jag är helt förtvivlad. Hon och jag har haft så fin kontakt, och det märks att jag är hennes "favvo". Men ändå gör hon såhär? Fattar inte. Jag trodde hennes "bråk" hade med tillitsproblem och "stoighet" att göra. Åååh!
Idag ska vi till ridhus och träna just galoppfattningar var det tänkt, men jag är så jävla rädd och vågar nästan inte. Det är inte likt mig.


Vad tusan ska jag ta mig till? :cry:
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Jag tycker du ska sluta tänka att hästen tänker som en människa. Det gör den inte. Jag har mycket svårt att tro att ett djur gör något "för att jävlas". Testa, visst, men inte av ren elakhet.

Det är väl rätt uppenbart att hästen inte trivs. Antingen är den grymt uttråkad, eller så har den ont/problem med hormoner.
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

vanliga frågan, är du säker på att hästen inte har ont? :)

Sen lär sig vissa hästar att bocka då dom vinner på det, "ryttaren flyger av om eftergiften kommer", red en unghäst som tog ett litet bocksprång, jag var inte redo och for av utan skador, nästa gång bockade hästen ännu några gånger, satt kvar men den var inte nöjd utan studsade upp och ned tills jag flygit av, och då hade vi inte ens börjat skritta... Denna häst lärde sig helt enkelt att bocka av, suck, skulle allt ha hållit hårdare :) Jag skadade ryggen och har fått mycket till sjukgymnast, och var jätte rädd efter det, men så hoppade jag upp på en annan tryggare häst och rädslan försvann :)
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Självklart är hästen en häst och inte en människa. Räknade med att någon skulle skriva att jag ska sluta tänka att hästen är som en människa. Jag fattar ju logiskt att hon inte är som en människa, men det känns ju som om hon vore elak (trots att jag VET att hon inte är det). Däremot är hon jäkligt smart och så fort hon hittar en "svag" människa utnyttjar hon det.

Jag förstår att hon inte trivs med något.
Hon hade liteont i ryggen och fick massage samt står hon med back on track varje dag.
Numera är hon fin i ryggen.

Jag har bytt sadel då dressyrsadeln inte låg något vidare. Nu har hon en sadel som är bra.

Jag bytte bett då hon hatade det hon hade innan som var ett stångbett, nu har hon vanligt tredelat.

Varvar uteritter med paddock och ridhus, löslongerar (som hon tycker är skitkul) och löshoppar och kör NH.
När vi väl jobbar är hon alltså väldigt tillfreds förutom just detta att hon sparkar bakut så fort vi försöker fatta galopp!

Jag undrar om hon har ont, men när min mamma (som ridit i 43 år) rider gör hon aldrig något sånthär.
Hon känner alltså att jag inte är rutinerad? Sjukt att hon är så "kaxig"... så fort hon känner en svaghet utnyttjar hon den.
Det är så tråkigt eftersom hon är världens härligaste häst annars!

(varför jag förklarar med ord som är på människors känslor är ju för att jag själv är människa och inte kan hästspråk)
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Hormonproblem?
Hur löser man sånt då?
Aldrig hört om en häst med det.
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Hur länge har du haft henne?
Det är inte så att hon börjat fälla? Det gör många extra kännsliga/"griniga".
Hon brunstar inte? Då blir mitt sto också kickig och sparkig speciellt i galoppen.

Ang träningen så skulle jag vara noga med att känna mig för vad som passar idag. Visst kan man ha en plan att idag ska jag träna galoppfattningar, MEN varför göra det om man redan innan känner att det här kommer inte gå bra. Rid förutsättningslöst, känns hon trevlig och fin så går det säkert bra med en liten galopp. Känns hon spänd och för mycket på hugget så gör någonting annat. Lösgörande skritt och travarbete eller vad det nu blir.
Gör någonting bra som ni båda kan känna glädje av. :laugh:
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Ja jag har ju funderat på om hon har ont men kan med 99 % säkerhet utesluta det. Min mamma är hästmassör, och harkänt igenom henne ordentligt utan att hitta något samtidigt som jag haft veterinär och kiropraktor hos henne.

Precis, det har jag med tänkt - att hon kanske "lärt sig" att vara såhär. Samtidigt är hon ju såhär utan just galoppfattning med andra människor - fast i skritt och trav är hon inte sån med mig! Hon är ju oftast glad och tycker detär kul så jag förstår inte varför hon gör såhär. Skumt!

Ska ta in henne, känna igenom henne idag. Ta med henne till ridhuset och känna hur hon är. Förhoppningsvis kan mamma hjälpa mig att göra rätt och förhoppningsvis flyger jag inte av denna gången. Men jag är sjukligt nervös och förstår inte varför min häst beter sig på detta sättet :(

vanliga frågan, är du säker på att hästen inte har ont? :)

Sen lär sig vissa hästar att bocka då dom vinner på det, "ryttaren flyger av om eftergiften kommer", red en unghäst som tog ett litet bocksprång, jag var inte redo och for av utan skador, nästa gång bockade hästen ännu några gånger, satt kvar men den var inte nöjd utan studsade upp och ned tills jag flygit av, och då hade vi inte ens börjat skritta... Denna häst lärde sig helt enkelt att bocka av, suck, skulle allt ha hållit hårdare :) Jag skadade ryggen och har fått mycket till sjukgymnast, och var jätte rädd efter det, men så hoppade jag upp på en annan tryggare häst och rädslan försvann :)
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Vi har haft henne sedan hon var tre, och nu är hon sju.
Dock har vi tagit två föl på henne och det är mamma som ridit henne, ett år har hon haft fodervärd med. Nu har jag ridit henne sedan September, och mamma säger att hon aldrig gått så "tillfreds" med någon annan!
Hmm...hon fäller inte än. Ingen brunst heller. Har tänkt på allt detta men det gör mig så fundersam att hon ALLTID vart såhär. Som hon är mot mig nu är ju egentligen ingenting med jämförelse av hur hon vart mot andra.

Precis som du säger måste jag ju ta dagarna som dom är - allt går inte på en dag liksom. Men varje gång jag börjar träna galopp blir hon såhär. Som något invant beteende. Trist och läskigt! :(

Tack för ett bra svar! =)

Hur länge har du haft henne?
Det är inte så att hon börjat fälla? Det gör många extra kännsliga/"griniga".
Hon brunstar inte? Då blir mitt sto också kickig och sparkig speciellt i galoppen.

Ang träningen så skulle jag vara noga med att känna mig för vad som passar idag. Visst kan man ha en plan att idag ska jag träna galoppfattningar, MEN varför göra det om man redan innan känner att det här kommer inte gå bra. Rid förutsättningslöst, känns hon trevlig och fin så går det säkert bra med en liten galopp. Känns hon spänd och för mycket på hugget så gör någonting annat. Lösgörande skritt och travarbete eller vad det nu blir.
Gör någonting bra som ni båda kan känna glädje av. :laugh:
 
Sv: Snälla hjälp mig med mitt tokiga sto! :'( ps. långt.

Har du kollat igenom henne så att hon inte har ont? Kan ju kanske bero på ont i rygg, tänder, fel sadel osv.
 
Sv: Snälla hjälp mig med mitt tokiga sto! :'( ps. långt.

Har bytt sadel, haft massör, veterinär, kiropraktor här samt raspat tänder :( Blir tokig på detta!
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Syftade på stons humörsvängningar (tänkte på både brunst och fällning, som ovan)
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Som ägare till ett fuxsto med humör känner jag med dig. :grin:
Som sagt borde man först kolla upp om hästen har ont, vilket du verkar ha gjort och det är bra.
Sen precis som någon annan skrev har dessa damer oftast mer humör än andra och känner oftast av fällning, brunst, vårtider lite mer än andra (finns undantag) och påverkas av sånt. Sen skiftar dagshumöret från dag till dag.

Jag vet inte alls hur du rider men eftersom du skrev att din mamma red hästen utan problem kanske det kan vara så att du klämmer eller inte är kvick nog för damens smak? Min tränares häst är en sån, jag har otroliga problem att ens fatta galopp på honom för att han vill ha totalt avspända ben hos ryttaren som endast rär sig på impulser.

Mitt råd är att träna din sits så du inte kniper någonstans (lyft tex ut benen varje gång du sätter dig ner i lättridningen), träna upp din kvickhet och hitta saker hästen gillar. Löslongering nämde du, kanske kan du träna in röstkommando för galopp och använda det till en början tills hon accepterat dina skänklar?

Hoppas det löser sig och lycka till! :laugh:
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Ja du... ston kan ju va lite speciella... och du har ju fått flera bra tips, men jag skulle ändå vilja trycka ännu mer på att du ska analysera din egen sits i fattningen, eftersom det är just där som hon blir irriterad.
drar du upp hälarna? klämmer med knäna? åker upp ur sadeln? åker innerhanden ner så hon känner sig låst? vart fäster du blicken (neråt eller framåt)?
be nån kolla eller filma dig, så du kan se vad du gör.
just skänklarnas placering eller om hästen känner sig låst i fattningen kan ju vara en utlösande faktum. och som hastskotare sa, träna in ett röstkommando för galopp så du kan va stilla tills du hittat orsaken. problemet kan ju börja av en anledning, men fortsätta av en annan...
för att inte va rädd så är det bra att jobba med positiva tankar och mental träning själv... tänk på vad du ska göra, inte de som inte får hända. och gör saker som du känner att du klarar och utmana lite varje gång...
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Låter som något bra. Du kanske helt enkelt gör galopp fattningen fel. Fråga hur din mamma gör och kolla på henne. Du kanske trycker på en öm punkt eller hon kanske rent av är kittlig just där du trycker. Fundera igenom om du kan trycka lite längre fram eller längre bak. Du kanske helt enkelt trycker för långt bak, hon kanske rent av är kittlig just där. När man inte är bra på galopp fatttning så kanske man överdriver sin galopp fattning... Hoppas du löser det.. Skriv hur det går :O)
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

I avsnittet på ponnyakuten så hade de en jätte bra coatche om just rädsla och hur man ska tänka. Kolla på dte avsnittet, det som ligger ute nu på svtplay. Du akn helt enkelt tänka så mycket att hon kommer sparka bakut att hon gör det av din tanke. Eller så är du så rädd att trycka galoppfattning att hon tar över där och så bockar. om du kan ändra din tanke så kan det också funka.
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Angående fattningarna, tänk på att du inte ska "klämma" eller "trycka" någon stans på henne. Fattningen ska komma från bäckenet, inre sittbenet ska ha något mer tyngd och för att få med yttre bak ska du föra den NÅGOT bakåt, och inte trycka. Prova, det kan göra stor skillnad! :)
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Hon hade liteont i ryggen och fick massage samt står hon med back on track varje dag.
Numera är hon fin i ryggen.
Jag har bytt sadel då dressyrsadeln inte låg något vidare. Nu har hon en sadel som är bra.
Jag bytte bett då hon hatade det hon hade innan som var ett stångbett, nu har hon vanligt tredelat.
Jag undrar om hon har ont, men när min mamma (som ridit i 43 år) rider gör hon aldrig något sånthär.
Hon känner alltså att jag inte är rutinerad? Sjukt att hon är så "kaxig"... så fort hon känner en svaghet utnyttjar hon den.
Det är så tråkigt eftersom hon är världens härligaste häst annars!

En tanke som jag har är att du skriver att hästen tidigare har haft ont men att det gått över. Hästen kan ju dock fortfarande tro att det kommer att göra ont. Om hon tidigare upplevt obehag vid just galoppfattningar så kan det sitta i länge efteråt, bara räddslan att det kommer göra ont igen. Din mamma kanske är stadigare i sittsen eller inte sitter lika tungt i sadeln, vilket skulle förklara varför hon inte bråkar med din mamma.
Bara en tanke... :)
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Ta hjälp av en tränare!

Du beskriver att hon är en känslig häst, och du beskriver också att du gör dåliga galoppfattningar. Inte konstigt att hon protesterar.
Ni verkar ha kommit i en ond cirkel. Varje gång du fattar galopp så tänker du säkert redan innan att det inte kommer gå, hon känner av det och du gör en dålig galoppfattning och allt blir pannkaka.

Om du är helt säker på att hon inte har ont så ta hjälp. Kan inte din mamma hjälpa dig?
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Men är det just fattningen som är problemet är det väl enklare att driva in hästen i galopp?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: Emiro
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp