Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Hej på er och tack för alla svar!

Min mamma är en väldigt duktig dressyrtränare så det är hon som är min tränare och har alltid varit :)
Hon hjälper mig så gott hon kan, men hon har inte all tid i världen och när hon är med går det oftast bra - när jag är själv blir det krångel. Men inte alltid, bara i galoppfattningarna som sagt.

Dagen efter jag flög av henne så lasttränade jag och sedan löslongerade henne. Hon var lite stel så kände att det var bäst. Dagen efter det, som var igår, så red jag och det gick huuur fint som helst. Hon var helt avslappnad nästan från start (hon kräver oftast lång tid innan hon kommer till sans) och var så lydig.
Hon är verkligen olika från dag till dag. Däremot hade jag hennes allroundsadel på henne igår och den sadeln gillar hon bäst. Dressyrsadeln tänker jag byta in nu, hon kan inte ha den hon har för jag tror den stör henne!


Förresten, tror ni det går lätt att byta in en Barney Bros (Irlänsk kvalitetssadel) som är mycket välvårdad? Helt OT men ändå,
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Hade världens chans för galoppfattning men viklle inte förstöra den fina stämningen, går det lika bra idag tänker jag ta fattning idag eftersom vi ska vara i ridhus med mamma som ska träna oss :)

Hej på er och tack för alla svar!

Min mamma är en väldigt duktig dressyrtränare så det är hon som är min tränare och har alltid varit :)
Hon hjälper mig så gott hon kan, men hon har inte all tid i världen och när hon är med går det oftast bra - när jag är själv blir det krångel. Men inte alltid, bara i galoppfattningarna som sagt.

Dagen efter jag flög av henne så lasttränade jag och sedan löslongerade henne. Hon var lite stel så kände att det var bäst. Dagen efter det, som var igår, så red jag och det gick huuur fint som helst. Hon var helt avslappnad nästan från start (hon kräver oftast lång tid innan hon kommer till sans) och var så lydig.
Hon är verkligen olika från dag till dag. Däremot hade jag hennes allroundsadel på henne igår och den sadeln gillar hon bäst. Dressyrsadeln tänker jag byta in nu, hon kan inte ha den hon har för jag tror den stör henne!


Förresten, tror ni det går lätt att byta in en Barney Bros (Irlänsk kvalitetssadel) som är mycket välvårdad? Helt OT men ändå,
 
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

*Knapplån*

Nu har jag städat tråden och vill se en tråd som är fri från egen reklam. Hädanefter föreslår jag att "obehöriga hjälpmoderatorer" som självklart bara menar väl och det tackar jag för, ska triangla inlägg i stället för att läxa upp andra i tråden, så att behörig moderator kan städa ur trådarna lite snabbare innan det spårar ur.

Mvh

Moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Hej!

Jag har ett problem med min kära häst.>
Just nu rider jag vårt fuxsto, och bara det säger väl en del ... ja hon är SPECIELL.

Jag älskar hästar, och "speciella" hästar har jag en förkärlek för men en sånhär häst har jag aldrig träffat på innan. Man måste verkligen få henne med på noterna! Självklart måste man det med alla hästar, men hon är så svår!

Lite "bakgrundsfakta":
För det första så är det ingen annan som vågar rida henne, eftersom hon testar redan från start i hagen. Att ta in henne tar en evighet de första gångerna, numera tar det bara fem minuter för mig..men det tog ett bra tag innan det gick så snabbt! Hon är en klurig häst med mycket hjärna, hon är klipsk! Att inte komma med en gång i hagen är en lek för henne, nu när jag känner henne vet jag att hon bara leker med mig men med de nya är hon bara jäklig tror jag - och faktum är att jag tror hon gillar att "bråka" med nya människor och se hur bra tålamod de har. Har de inte tillräckligt med tålamod är de inte "värda" henne.
När någon ny sedan tar in henne i stallet skrapar hon med hovarna, går hit och dit. När man ska hoppa upp första gångerna börjar hon slå med bakbenen och vill inte stå still. Hon är jättesvår att "parera" och är kräsen med hur man får använda skänklar på henne. Tycker hon att man gör fel så blir hon trotsig direkt och sparka bakut bara för att busa eller för att verkligen få av sin ryttare är inget ovanligt. Hon gillar att "skrämma" nya ryttare. Låter man sig inte påverkas av det så går det bra sedan, men man måste verkligen visa att man inte blir rädd!

Mitt problem:
Nu när jag känner henne så funkar intagning, hon står jättefint och lugnt i stallet, hon står oftast still när jag hoppar upp och lyssnar på mina hjälper. Det enda jag har problem med är att VARJE gång jag ska fatta galopp. Jag har inte världens bästa galoppfattning, och hon är ju känslig för förstora hjälper. Men om jag gör fina små hjälper så dummar hon sig och vill inte galoppera, gör jag stora fattningar blir hon förbannad och börjar studsa. Det är inte några små språng hon gör. Det är bocksprång från helve*et! Jag är en ganska tuff ryttare, med bra balans och jag flyger inte av i första taget. Trots att jag är van vid lite rodeo med henne så börjar jag bli skraj. Igår flög jag av då jag försökte fatta galopp, och det var så obehgligt då jag tappade luften totalt och fick en hel del blåmärken.
Efteråt tog min mamma henne på linan när jag satt på och vi tog en tre galoppfattningar, det var ju inget fint alls men hon tog iallfall galoppen med bara några små bocksprång.


Jag är helt förtvivlad. Hon och jag har haft så fin kontakt, och det märks att jag är hennes "favvo". Men ändå gör hon såhär? Fattar inte. Jag trodde hennes "bråk" hade med tillitsproblem och "stoighet" att göra. Åååh!
Idag ska vi till ridhus och träna just galoppfattningar var det tänkt, men jag är så jävla rädd och vågar nästan inte. Det är inte likt mig.


Vad tusan ska jag ta mig till? :cry:

Jag tycker att ni i första hand ska försöka ta in "ögon utifrån", veterinär, klinik och därefter eventuellt massör/equiterapeut, sadelutprovare om sådant förordas, för att helt utesluta att hästen har ont och därefter även ta till tränarhjälp utifrån.

Man blir gärna hemmablind. Och själv är inte alltid bästa dräng, bara för att man själv är väldigt duktig på hästvård, hästhantering, hästutbildning, dressyrträning och så vidare. Det är bättre att ta in någon utifrån, för att få "nya, friska ögon" - inte för att man själv är dålig, utan för att man kan ha "kört fast i gamla hjulspår".

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp, snälla hjälp! Mitt sto är tokigt :'(

Absolut är det så!
Dock har redan veterinär, hästmassör och kiropraktor varit här.
Jag ska dock ta hit sadelprovare, får se när det blir av bara!
Nu rider jag barbacka, eftersom min sadel passande nog gick sönder (bommen gick av!!) och det går faktiskt lite bättre :)

Jag tycker att ni i första hand ska försöka ta in "ögon utifrån", veterinär, klinik och därefter eventuellt massör/equiterapeut, sadelutprovare om sådant förordas, för att helt utesluta att hästen har ont och därefter även ta till tränarhjälp utifrån.

Man blir gärna hemmablind. Och själv är inte alltid bästa dräng, bara för att man själv är väldigt duktig på hästvård, hästhantering, hästutbildning, dressyrträning och så vidare. Det är bättre att ta in någon utifrån, för att få "nya, friska ögon" - inte för att man själv är dålig, utan för att man kan ha "kört fast i gamla hjulspår".

Mvh

IngelaH
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: Emiro
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp