HJÄLP! SI-leder!

R

Royne2003

Hej, jag skulle värkligen behöva lite hjälp! Min häst har troligen problem med SI-leder och kan ha haft i ett bra tag (några år). Jag behöver hjälp med lite frågor kring SI-leder.

Jag har haft min ponny på foder snart 1 år. Jag har haft problem med framåtbjudningen sen jag fick honom och han har haft problem med framåtbjudningen genom i princip hela livet. Denna häst är en 8 årig nättare welsh cob går som dressyr ponny.
Jag kan gissa att han åkt runt ganska mycket pg a hans temprament. Han var jätte ouppfostrad. Det har blivit mycket bättre sedan jag fick honom, både framåtbjudning och uppfostran. Men det finns något som är fel, allt tyder på problem med SI-leder.
Han har då gått med detta ett tag.

Finns det risk för pålagringar ev. andra bestående förslitningskador kan finnas efter flera års problem med SI-lederna?

Isåfall vad gäller vid pålagringar? Går de inte att rida?

Hur lång rehab gäller? Även hur kan man "rehaba bäst"? Jag har fattat Equterapeut... Vad mer? Preparat?

Funkar djälvulsklo och Back-on-Track (täcke-lindor)?

Hur blir hästen efter, kommer han att fungera som ridhäst igen?

Vad har du för erfarenheter?

Snälla ge mej tips!

Jag älskar denna häst och skulle göra allt för att den ska bli frisk! Det minsta jag vill är att han ska avlivas! :cry:

Tacksam för svar!

Sv: HJÄLP! SI-leder!

Hej, jag skulle värkligen behöva lite hjälp! Min häst har troligen problem med SI-leder och kan ha haft i ett bra tag (några år). Jag behöver hjälp med lite frågor kring SI-leder.

Jag har haft min ponny på foder snart 1 år. Jag har haft problem med framåtbjudningen sen jag fick honom och han har haft problem med framåtbjudningen genom i princip hela livet. Denna häst är en 8 årig nättare welsh cob går som dressyr ponny.
Jag kan gissa att han åkt runt ganska mycket pg a hans temprament. Han var jätte ouppfostrad. Det har blivit mycket bättre sedan jag fick honom, både framåtbjudning och uppfostran. Men det finns något som är fel, allt tyder på problem med SI-leder.
Han har då gått med detta ett tag.

Vad är det som får dig att tro att hästen har problem i SI-leden? Vilka symptom visar han?

Finns det risk för pålagringar ev. andra bestående förslitningskador kan finnas efter flera års problem med SI-lederna?.

Ja, det kan finnas risk för pålagringar.

Isåfall vad gäller vid pålagringar? Går de inte att rida?.

Svårt att säga för det är väldigt individuellt.

Hur lång rehab gäller? Även hur kan man "rehaba bäst"? Jag har fattat Equterapeut... Vad mer? Preparat?.

Behandlande veterinär kan hjälpa dig med en rehabplan. Min häst fick enbart jobba korta pass från marken under de första två månaderna. Detta gav såpass bra resultat så att jag fck börja rida lite. Nu, efter nästan 4 månader, rider jag 3 ggr i veckan, tömkör 2 ggr och promenerar för hand resten. Aldrig några långa eller hårda pass men däremot.

Funkar djälvulsklo och Back-on-Track (täcke-lindor)?

Experimentera inte på egen hand utan låt behandlande veterinär avgöra hur hästen ska medicineras.
Min häst behandlades med kortison i leden. Fick recept på Cartrophen som jag själv fick spruta in i halsmuskeln en gång i veckan i fyra veckors tid. Han får även tillskott av nypon. Behandlas på veterinärens inrådan med massage och laser ca var 5-6 vecka får att hålla koll på muskulaturen. Får dessutom alltid vara noga med att han inte blir kall och spänd över ryggen.

Hur blir hästen efter, kommer han att fungera som ridhäst igen?.

Kan den göra om den behandlas och byggs upp på ett vettigt sätt men det finns inga garantier.

Vad har du för erfarenheter?.

Som sagt så har min häst artros i SI-leden så jag är själv mitt i processen att bygga upp honom. Fick diagnosen ställd av en mycket duktig veterinär på en fantastiskt bra klinik som jag starkt kan rekommendera om du är intresserad.

du ska ta kontakt med håkan lundell i eskilstuna. han har en hemsida, sök på google eller nåt så hittar du den. där finns massor av info.

Han menar på att en behandling kan räcka.. i vissa fall kanske två. Är väl absolut värt att prova. Min kompis var dit med sitt sto och behöver inte återkomma, var ett solklart fall av Si.led enl Håkan. Stoet har haft problem i flera år som resulterat i belastningshältor osv. Ägare har behandlat hältorna men inte hittat grundorsaken förrns nu

En equiterapeut, hur fantastisk den än är, kan aldrig ställa diagnos eller behandla artros. Den kan möjligen ta bort ett symptom men grundorsaken kommer fortfarande finnas kvar.

Nämnda person i tråden är dock lite väl inkörd på SI-leden, allt kommer därifrån enl. personen och ibland gör det faktiskt inte det enligt egna erf.
Så man ska nog akta sig för att köra in sig på ett spår innan man vet mer.

Jag skulle mycket hellre rekommendera en rejäl ryggenomgång hos klinik INNAN man börjar mixtra.

Det kan jag verkligen inte hålla med om. Han har kollat igenom 5 av mina hästar, 1 av dessa hade SI-ledsproblem.

Vi och en bekant har fått två olika hästar behandlade mot SI-ledsproblem (bekanten var där ett antal gånger, behandligen fungerade - några veckor) för att senare få sluta med avlivning efter klinikgenomgång, då de hittat grava fel på bla. ryggraden som i sin tur gav problem i SI-led bland annat.

Jag menar absolut INTE att personen är en dålig ET, utan att det kanske blir lite väl fokus på SI-leden och att man som ägare kan glömma bort att kolla annat när inte ET påpekar det :)

Som ägare borde man se till att åka till klinik FÖRST för att få reda på roten till problemen och därmed få en chans att åtgärda den i tid.

Senast ändrad:

Eller trvärt om hästen har varit på massa hält utredningar, sprutningar till slut utdömt, igen vet igentligen var hältan sitter men spruta på för man kanske tro att det sitter i den leden fast det inte blir bättre med bedövning. Detta händer på 3 olika kliniker. Sen kommer Håkan behandla hästen 2 gånger och den blir 3:a på SM året efter (Islandshäst).

Det har händ oss med 3 olika hästar i bekandskaps kretsen( hästar som var utdömda för hältor sin nu är fullt friska). Och Håkan har alla gånger sagt ifrån när han tro att det är något annat och hästen bör kollas av veterinär.

2 andra hästar var hos veterinär för rörelsestörning i ett bakben, inget hittades av veterinärerna. Håkan tita på hästen, känder på den och tita på den i rörelse och säger att ni få kolla knäna ordentlig med UL. Och ja båda hästar hade blödningar på ligamenten i bakknäna, 2 veterinärer har missat detta.

Så de där med bara fokus på SI leden stämer inte helt.

Ja, kan så vara. Har inte de upplevelserna själv. Har hört om Islandshästen du berättar om dock.

Tycker ändå det är viktigt att gå till en bra klinik först för att kunna utesluta andra skador. H har ingen röntgenblick, därför står jag fast vid att jag tycker det är bättre i omvänd ordning när man har en häst med ganska allvarliga symptom, alltså 1.Vet, 2.ET/fys.

Denna häst har dessa sympton:
*Går ej framåt, går gjärna uppåt med nacke och släpper rygg.
*Svaga bakben
*Kan inte ställa upp sej helt jämt med fötterna
*Pattela upphakning, i små vändningar och nedförsbacka låser benen sej och det ser ut som att han halkar med fötterna...
*Släpper antingen bettet och går upp i formen, eller tar tag i bettet och dra i låg form.
*Fattar korsgalopp, ibland faller han in i korsgalopp mitt i arbetsgalopp. Hade svårt med galoppfattningar när jag fick honom, mycket bättre nu.
*Går på bogarna, använder Back-On-Track
*Svår att ställa åt ena hållet med förböjer sej åt andra...

Tycker ändå att dessa symptom är ganska solklart SI-leder, jag vet nu efter prat med ägaren att han gick omkull som 4 åring i hagen, då han till och med fick ett sår över korset. Där kan bakrunden legat, då måste han ha gått med detta i snart 4 år.

Han har blivit bättre sedan han kom... Men jag vet inte alls... Men jag åker till Husaby häsklinik på Tisdag och kollar upp honom, har hört att dem är proffs på SI-leder, med både kiropraktor och Equiterapeut.

I fallet med min bekant så var hästen kollad och behandlad många gånger på klinik. Hältan återkom alltid och röntgen (flera stycken) visade inga förändringar alls. Utifrån sina egna erfarenheter ska man gå på magkänsla och se om man hittar rätt. Finns ingen mall att gå efter anser jag.

Denna häst har dessa sympton:
*Går ej framåt, går gjärna uppåt med nacke och släpper rygg.
*Svaga bakben
*Kan inte ställa upp sej helt jämt med fötterna
*Pattela upphakning, i små vändningar och nedförsbacka låser benen sej och det ser ut som att han halkar med fötterna...
*Släpper antingen bettet och går upp i formen, eller tar tag i bettet och dra i låg form.
*Fattar korsgalopp, ibland faller han in i korsgalopp mitt i arbetsgalopp. Hade svårt med galoppfattningar när jag fick honom, mycket bättre nu.
*Går på bogarna, använder Back-On-Track
*Svår att ställa åt ena hållet med förböjer sej åt andra...

Tycker ändå att dessa symptom är ganska solklart SI-leder, jag vet nu efter prat med ägaren att han gick omkull som 4 åring i hagen, då han till och med fick ett sår över korset. Där kan bakrunden legat, då måste han ha gått med detta i snart 4 år.

Han har blivit bättre sedan han kom... Men jag vet inte alls... Men jag åker till Husaby häsklinik på Tisdag och kollar upp honom, har hört att dem är proffs på SI-leder, med både kiropraktor och Equiterapeut.

:bow: Du gör helt rätt och kliniken du åker till kommer inte lämna något åt slumpen. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det går väl för er. :)

. Detta händer på 3 olika kliniker. Sen kommer Håkan behandla hästen 2 gånger och den blir 3:a
Eller trvärt om hästen har varit på massa hält utredningar, sprutningar till slut utdömt, igen vet igentligen var hältan sitter men spruta på för man kanske tro att det sitter i den leden fast det inte blir bättre med bedövning på SM året efter (Islandshäst).
'

:bow::bow::bow:
Det har händ oss med 3 olika hästar i bekandskaps kretsen( hästar som var utdömda för hältor sin nu är fullt friska). Och Håkan har alla gånger sagt ifrån när han tro att det är något annat och hästen bör kollas av veterinär.

2 andra hästar var hos veterinär för rörelsestörning i ett bakben, inget hittades av veterinärerna. Håkan tita på hästen, känder på den och tita på den i rörelse och säger att ni få kolla knäna ordentlig med UL. Och ja båda hästar hade blödningar på ligamenten i bakknäna, 2 veterinärer har missat detta.

Så de där med bara fokus på SI leden stämer inte helt.

Saker som kan hjälpa vid SI-problematik:
C-vitamin (natriumaskorbat)
Djävulsklo
Bergsangelica
Arnica Montana
Rätt samansatta och naturliga mineraler (jag föredrar probimin)
Bygg mycket muskler i rygg och länd, börja försiktigt med tömkörning. Muskulaturen är A och O för att hålla SI-hästen symtom/smärtfri och väl avvägd motion och träningsshema.
Back on Track ryggvärmare/täcke är ett bra kompliment.
Akupunktur är oxå ett sätt att komma åt problemet.
När hästen är igång så kan man stretcha den för att hålla musklerna i god kondition samt att ge massage kan vara bra.
Något som jag oxå upplever fungerar är biolight.

Inte alla hästar blir symtom/smärtfria men dessa saker kan man göra för att lyckas.

1. Kontakta veterinär för diagnos
2. Gör ett träningsschema tillsammans med veterinär/equiteraput/tränare
3. Fundera över vad du ska ha hästen till och hur mycket tid och pengar du vill lägga ut.
En SI- häst kan fungera fullt normalt, faktum är att fler hästar än man tror lider av problem med korsleden/SI-leden samt även KS.
Andra kanske aldrig kan fungerar normalt pga pålagringar m.m

Detta är det jag lärt mig och testat. Säger dock inte att det är rätt för man måste prova sig fram och lyssna på olika kunniga personer som har erfarenhet av problemet samt leta fakta. :idea:
Hoppas det går bra för dig!

/Sölve

KL

Nu är det Roynes vuxenmatte som svarar här. Vi var då på klinik hela dagen igår och visst var det SI-lederna som spökade på honom. Och jag är evigt tacksam att vi åkte till just den kliniken för jag har en skarp känsla av att hade vi åkt någon annanstans så hade vi kommit hem med enbart behandlade kotleder eftersom det självklart fanns reaktioner där också, då SI-lederna är en gammal skada. Så nu är hästen behandlad med kortison i båda SI-lederna och vi ska tillbaka om 4 veckor. Ingen kortison i kotlederna då de bedömdes läka ut av sig själva med hjälp av lite b-on-t-paddar. Massage av rygg, länd och kors med Arnika står på schemat och likaså promenader till fots. Ingen kiropraktor behövs då han inte är sned i korset/bäckenet utan förhoppningsvis räcker den behandling han redan fått eller möjligtvis en omgång till.

Efter 6 timmar på klinik och mycket duktiga veterinärer så har jag lärt mig en hel del om SI-leder och jag har förstått att jag haft ett halvblod som fick samma problem, för ca 15 år sedan, ett färsk skada som jag märkte från ena dagen till den andra och då mest på konstig känsla i ridningen och att han blev utåt-tåad på bakhovarna. Jättekonstigt var det och hovslagaren hade precis varit ute och jag minns såväl hur fundersam jag var över bakhovarna. Men då fick jag åka runt till olika kliniker och behandla diverse leder utan att det ens fanns problem med dom. Han behandlades t om för spatt trots att det inte fanns något som helst tecken på det och att jag "visste" att problemet satt högre upp. I sista minuten fick jag tag på en nytänkande kiropraktor som faktisk rättade till bäckenet, men han sa då bäckenet och inte SI-leder, som bevis är att bakhovarna riktades framåt igen. Och det sa veterinären igår är klassiskt tecken på problemmed SI-leder.
Tyvärr hade han kissing spines och tappade så mycket muskler på vägen så det gick inte att få igång honom igen trots bästa tänkbara vård och igångsättning. Så med det i bagaget är jag extra glad att vi faktiskt har hittat problemet och att det inte bara koncentrerades på följdproblemen.

Men som min dotter har skrivit så var det massa av symtomen som passade in på hästen så det är också lite häftigt att ha ställt rätt diagnos. Nu ska vi bara ge honom bästa tänkbara eftervård och igångsättning så håll alla tummar och tår. :love::love:

Vilken bra klinik ni verkar ha varit på! Grattis!

Jag tänkte bara påpeka när djävulsklo nämts i tråden, att det är en starkt smärtstillande ört. En häst som får djävulsklo kan alltså verka bättre utan att vara det. Jag skulle personligen inte använda det.

Vad skönt att höra att ni har fått en diagnos! :)

Det här med SI-ledsproblem är ju som sagt inte så ovanligt men det är tyvärr inte så många kliniker som är duktiga på att diagnosticera den typen av skador...än så länge men jag tror det kommer.

Hoppas att det går bra för er även framöver!

Var rädd om kliniken;)

Jag har aldrig själv fått ngn hjälp på klinik utan just av HL.

Självklart ska hästen utredas först:bow:

Vad skönt att höra att ni har fått en diagnos! :)

Det här med SI-ledsproblem är ju som sagt inte så ovanligt men det är tyvärr inte så många kliniker som är duktiga på att diagnosticera den typen av skador...än så länge men jag tror det kommer.

Hoppas att det går bra för er även framöver!

Tack! Det känns mycket hoppfullt för det var i a f inte katastrof vid ultraljudet. Lite pålagringar och lite galligt men de har sett mycket värre.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 597
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 244
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 084
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka