HJÄLP! SI-leder!

Sv: HJÄLP! SI-leder!

Var rädd om kliniken;)

Jag har aldrig själv fått ngn hjälp på klinik utan just av HL.

Självklart ska hästen utredas först:bow:

Jag kan starkt rekommendera den här kliniken och de har faktiskt tillgång till alla bitarna, både skickliga veterinärer och skickliga kiropraktorer och sen förstås ultraljudet. Vår pålle behöver nog inte träffa kiropraktor för han är inte sned i sitt bäcken utan det är mest stelhet i muskler och ligament runt om i korset. Så värme, BOT, massage och promenader är vad som gäller.

Men det är sån otroligt lättnad att ha hittat felet, just eftersom jag har gjort den tröstlösa resan tidigare utan att få hjälp, innan det var för sent.

Vet du vilka muskler det var de trodde problemet satt i framförallt?
Muskelnörden i mig blir nyfiken. ;)

Vet du vilka muskler det var de trodde problemet satt i framförallt?
Muskelnörden i mig blir nyfiken. ;)

En muskelnörd som håller på att utbilda sig som gärna vill veta här med:D
Håller på att läsa på om SI leder nu, så det hade varit intressant och höra allt!

Och skönt att ni hittade felet:bow:

Nej det vet jag inte!
Vi kollade upp honom hemma av distriktaren när vi ändå hade de hemma och då svarade han inte på de här reflexproverna som dom gör över korset/bäckenet. Även på kliniken sa dom att han var väldigt stel över korset och det rörde sig inte så mycket när han rörde sig. Även ländryggen var stel och han svarade dåligt även på ryggprovokationen, tror jag. Så det var nog stelt överallt där bak. Även vid böjproven var bakbenen väldigt stela och han ville hålla dom på ett speciellt sätt men däremot var det ingen reaktion under själva böjningen men ändå fanns det ca 2 gr hälta. Efter bedövningen kunde han vid böjprovet ta in benet på ett normalt sätt. Likaså i skritten har han alltid varit väldigt bredbent och satt hovarna ut mot sidan, kanske t o m 1 dm utanför framhovarna. Efter bedövningen så spårade han mycket bättre, trots att bara ena SI-leden var bedövad.
Men i a f fick vi order om att massera i princip hela korset och ländryggen, gärna med Arnika, och se till att han är välklädd över korset. Gärna BoT-täcke också så det får bli en liten investering i ett sånt. Men jag kan fråga mer vid återbesöket. PM:a gärna frågor så ska jag fråga för glatta livet. Vet. Henrik är mycket undervisande och pedagogisk så han uppskattar nog frågor. Vi fick titta på ett riktigt skelett hur SI-lederna ligger och hur han gick in med sprutan, med hjälp av ultraljudet. Nålen var flera dm lång och skulle krasa igenom ligament och grejjer. Sen var det extra svårt med ponnyraserna då de är tjockhudade och har mycket underhudsfett. Vår welsh cob, islandshäst och även tinker låg inte på favoritlistan. :angel: Vår ponny hade även lite svår vinkel på sitt bäcken så just bedövningen blev inte klockren men tog ändå så pass att vi såg en förbättring. Däremot cortisonet är nästan bara bättre om den hamnar lite ovanför då det har en spridande effekt.
Men du ser, det var väldigt lärorikt och de berättade varje steg de gjorde. sen är jag ganska vetgirig också så jag frågade en hel del också men man mattades av lite fram emot eftermiddagen då det var en lång dag med resan och allt.

Jag kan starkt rekommendera den här kliniken och de har faktiskt tillgång till alla bitarna, både skickliga veterinärer och skickliga kiropraktorer och sen förstås ultraljudet.

Jag, som har varit på samma klinik med min häst, kan bara hålla med.

Vår pålle behöver nog inte träffa kiropraktor för han är inte sned i sitt bäcken utan det är mest stelhet i muskler och ligament runt om i korset. Så värme, BOT, massage och promenader är vad som gäller.

På min häst kunde man se på ultraljudet att han var lite sned. Ledens högra sida lutade aningens nedåt och det var även på den sidan som pålagringen satt.

Förutom att det var min häst som behandlades och att jag var vansinnigt orolig så var det ändå otroligt intressant att få se ultraljudsbilderna och höra veterinären beskriva vad det var som visades på skärmen. Det krävs en hel del kunskap att kunna tyda vad det faktiskt är som syns. Själv tyckte jag mest det såg ut som en grynig massa, haha. :D

Min pålle hade problem med Si-lederna. Detta resulterade i att hon inte ville bli riden, stod mest på bakbenen. När vi började misstänka att ngt var fel hade vi vet. som kom och tittade, han hittade ingenting som var fel. Efter en tid blev hon bara värre och värre i ridningen så vi tog ut en kiropraktor. Hon hittade låsning i båda SI-lederna. Hon jobbade igenom hästen, som på grund av Si-ledernas låsning även fått ont i ryggen och fårr spänningar i övriga kroppen. Jag tömkörde henne endast under en vecka efter det. Sedan varierade jag mig med ridning och tömkörning under varannat pass ung. (kan tillägga att hon inte stegrade sig eller bråkade när jag började rida igen) Efter 6 veckor kom kiropraktorn tillbaka och jobbade med hästen igen, som var betydligt bättre men som fortfarande hade en del spänningar. jag tömkörde sedan kanske 2 dagar i veckan och red som vanligt igen, jobbade extra med bommar för att hon skulle arbeta loss ordentligt med bakben och rygg. efter ca 2 månader var kiropraktorn tillbaka igen och sa att nu var hästen bra. Efter det har jag haft kiropraktor som kommit och kollat henne var 6:e månad eller 1 gg per år. Har aldrig varit några problem igen och hon har inte fått några bestående men, tog ett tag att få henne lika glöad i hoppning som hon var innan, men hon blev som innan igen.

Jag, som har varit på samma klinik med min häst, kan bara hålla med.

På min häst kunde man se på ultraljudet att han var lite sned. Ledens högra sida lutade aningens nedåt och det var även på den sidan som pålagringen satt.

Förutom att det var min häst som behandlades och att jag var vansinnigt orolig så var det ändå otroligt intressant att få se ultraljudsbilderna och höra veterinären beskriva vad det var som visades på skärmen. Det krävs en hel del kunskap att kunna tyda vad det faktiskt är som syns. Själv tyckte jag mest det såg ut som en grynig massa, haha. :D

Ha, ha, känner igen det med gryniga massan. Inte lätt att lista ut att ett litet vitt streck med en grynig massa runt omkring är en SI-led. Men jag lyckades urskönja en liten kota i korset i a f. Sen hade det kanske varit lite mer försåeligt om vi hade kikat på hästskelettet innan ultraljudet då jag inte ens var riktigt säker på var SI-lederna satt. Men nu vet jag...Men visst står man där och nickar och försöker se intelligent ut. :angel:

Grattis! Det är alltid skönt när man lyckas få hjälp med sin häst.

Jag tror att SI-lederna är vanligare än man tror och som jag fick förklarat för mig är att ordentliga omkullfallningar är vanskliga. Men det som orsakade mest skador på SI-leden, enl kliniken, är om hästen går omkull på stallgången medan den fortfarande sitter fast i grimma och uppbindning.

Vet. Henrik är mycket undervisande och pedagogisk så han uppskattar nog frågor. Vi fick titta på ett riktigt skelett hur SI-lederna ligger och hur han gick in med sprutan, med hjälp av ultraljudet. Nålen var flera dm lång och skulle krasa igenom ligament och grejjer.

Bild på nämnda veternär och den berömda nålen. Lägg märke till det lätt sadistiska uttrycket i hans ansikte. :D

146.jpg

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 597
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 244
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 084
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur