Hjälp! "sätta-på-grimma-första-gången" tips!

P

Plutas

har ett 5 månaders föl som är ohanterad och "oskild". men förra ägaren tog aldrig på grimma på fölet. vilketnu resulterar till att det är väldigt svårt att försöka få på grimma på fölet. enda sätter att få fölet att komma fram är mat. funkar inte med hö då hon blir väldigt sur och försöker sparka när man kommer nära. har försökt med grimskaft överhalsen och sen grimma men vi kommar aldrig så långtatt vi kan lägga grimskaftet överhalsen. :( har försökt med att lura på henne grimman mat i hink /hand så hon själv stoppar i huvudet i grimman. men hon lyckas alltid att försvinna! help! :confused:

tacksam för tips!:bow:

Sv: Hjälp! "sätta-på-grimma-första-gången" tips!

Tålamod, godis, och mycket samvaro med fölet. Vi fick oxå hem 2 fölungar förut som aldrig varit från mamman. Satt ofta med dem och pratade, gav godis och byggde förtroende. Sen gick det bra!:rofl:

Tålamod, godis, och mycket samvaro med fölet. Vi fick oxå hem 2 fölungar förut som aldrig varit från mamman. Satt ofta med dem och pratade, gav godis och byggde förtroende. Sen gick det bra!:rofl:

Man bygger inte förtroende genom att ge hästen godis. Snarare tvärtom, man förstör den egentliga relationen man ska ha till en häst, man lär den att tigga och buffla och hästen skiter i ledarskap och respekt.
Vi har ett föl på stallet som var en liten vilding när hon var liten, men genom att jobba med henne och spendera mycket tid så vande hon sig och nu är hon 6 månader och är som vilken häst som helst...Vi markjobbar henne på volt och hon svarar bra på det..
Och vi har inte mutat henne med godis.

Man bygger inte förtroende genom att ge hästen godis. Snarare tvärtom, man förstör den egentliga relationen man ska ha till en häst, man lär den att tigga och buffla och hästen skiter i ledarskap och respekt.
Vi har ett föl på stallet som var en liten vilding när hon var liten, men genom att jobba med henne och spendera mycket tid så vande hon sig och nu är hon 6 månader och är som vilken häst som helst...Vi markjobbar henne på volt och hon svarar bra på det..
Och vi har inte mutat henne med godis.

Jag har haft min häst i 6,5 år och alltid gett honom godis. Han skulle aldrig få för sig att buffla eller strunta i mitt ledarskap. Att kela med sin häst och ge den godis betyder inte automatiskt att hästen blir ett monster så länge det finns tydliga regler för hur saker och ting sköts!!!

Jag har ingen vana av just detta, men stoet som jag rider har fått 4 föl under min tid, så lite insatt är jag iallafall :)
Det är ju lättare när de är små, vi har i princip bara kunnat gå in och försiktigt trä på grimman, efter en liten kamp visserligen, men inte så att vi har behövt "jaga" runt dem i boxen...

Men till saken. Jag skulle nog öva just på förtroendet, med eller utan godis väljer du ju själv, men bara småprata, klappa, kanske borsta lite, och kanske ta med grimman in och visa den, utan att försöka få på den, men bara så att han kan se att det inte är så farligt.
Sen kan man ju låta honom "hälsa" på den mer, och kanske bara trä på själva nosdelen utan att knäppa fast den. Sen kan man ju ta det steget längre o a på honom den helt, och låta honom ha den på sig och ta av den när han vant sig lite vid den.
Något som jag tycker är bra är om man knäpper upp själva nackstycket, så att man slipper försöka trä grimman över öronen det första man gör, för det brukar kunna vara lite läskigt....
Men det viktigaste är ju ändå att inte gå för fort fram!

Lycka till! :laugh:

När det gäller godis så är det skillnad på att muta och belöna. Belöna när hästen gör rätt såklart! Om du mutar hästen så vinner man inget förtroende. Hästen måste förstå att man är ofarlig och vill den väl. Jag har i över 30 år gett mina godis och ingen av dem tigger. Förutom en som vi nyligen köpt som de gett sockerbit för att kunna tränsa då han är höööög...och det är en muta. ag har där istället träna på att sänka hans huvud genom tryck och utan godis och nu gapar han själv och tar bettet. Tränar man tex vacker tass - så har du ju godis som belöning när de är på rätt väg.:banana:

:)TACK FÖR ALLA SVAR! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar