Hjälp rutten äppelfläck!

MJLee

Trådstartare
Jag har ett vitt överkast - bomull från Indiska - av flera anledningar låg det ett ruttet äpple på överkastets nederdel och nu är det en stor brun fläck. Försökte med fläckbortagningsmdel, tvätta det i maskin osv. Fortfarande stor brun fläck. Kan jag bleka bort det på något sätt eller är det bara att kasta? :mad:
 
Det mesta går att bleka med klorin, men sen om tyget är färgat vitt i någon nyans så kan det blekas så det blir en ljusare vit fläck istället för den bruna.
 
Tja, jag har liksom inget att förlora, men hur bleka? Vad/hur gör man? Jag är en total noob när det gäller hushållsgrejor. :p
 
Ser efter idogt gogglande att man kan tvätta i tvättmaskin, men bor i en bostadsrätt, uh, kanske inte så populärt. Finns det något sätt att ta bort klorinlukt från tvättmaskinen?
 
Kör bara maskinen tom med tvättmedel i efteråt så försvinner klorinlukten. Det är faktiskt bra att då och då köra maskinen med lite klorin i eftersom det är bakteriedödande och den skumma lukten som uppkommer ibland i tvättmaskiner försvinner då. Bara man kör en tom maskin med tvättmedel efteråt (och då inte ett snabbprogram utan ett normalprogram) så är det ingen risk att kläderna som tvättas efteråt tar skada.

Tvättmedelsfacket ska också göras rent noggrant så att det inte är några rester kvar av klorin där om man har hällt i det den vägen :)

Innan du provar klorin så hade jag testat flytande ariel. Jag tror inte att jag har gått bet på en enda fläck utan att det har försvunnit med flytande ariel som jag då duttar direkt på fläcken och sedan tvättar som vanligt.
 
Senast ändrad:
Intressant, ska kolla upp ariel, men misstänker att det enda som kommer hjälpa om något är klorin. Mörk fläck och stel tom efter tvätt i vanlig maskin med tvättmedel

Och tack för tipset med att köra en tom tvättmaskin med medel, vanlig räcker eller ska det vara förtvätt med också?
 
Det räcker med ett vanligt normallångt tvättprogram men kör med förtvätt också så har du både livrem och hängslen i och med att det inte är du själv som drabbas om det skulle vara något kvar. Ju fler sköljvatten desto större chans är det ju att medlet verkligen är helt borta :)
 
jag läser att vissa säger att man ska lägga överkastet i blöt med klorin innan man tvättar? Och att själva tvätten inte får vara mer 40c? Vet du om att det funkar? Andra att de ska vara så varmt som möjligt
 
Risken när man lägger en textil i klorin är alltid att det blir flammigt för att klorinet kommer åt olika på olika ställen. Därför skulle jag rekommendera att inte blötlägga alls utan att tvätta det genast så att man ökar chanserna att klorinet bleker lika mycket på hela textilen. Hur varmt du ska tvätta det beror på vad som står på överkastet, för klorinets skull kvittar temperaturen.
 
hur har du tvättat det? Temperatur? Blev det ingen skillnad alls?

Om det är ren bomull borde det gå att få bort de flesta icke-feta fläckar med tvättmedel och tillräckligt varm tvätt. Bomull tål minst 60 grader.

Jag hade nog testat med tvättmedel direkt på fläcken (ariel?) och sedan kört i 60 grader.
 
Jag vet :crazy: därför jag inte har något att förlora liksom. Men kan/ska man först lägga sängtäcket i blöt med klorin i badkaret och sedan lägga in den i machinen (40C) och sedan tvätta igen vanlig tvätt med tvättmedel och mjukmedel och sedan låta det torka och under tiden köra en tom maskin med tvättmedel för att få bort fläck och lukt? Gah jag hatar verkligen alla jäkla hushållsgrejor, de fungerar aldrig som det ska!
 
Jag vet :crazy: därför jag inte har något att förlora liksom. Men kan/ska man först lägga sängtäcket i blöt med klorin i badkaret och sedan lägga in den i machinen (40C) och sedan tvätta igen vanlig tvätt med tvättmedel och mjukmedel och sedan låta det torka och under tiden köra en tom maskin med tvättmedel för att få bort fläck och lukt? Gah jag hatar verkligen alla jäkla hushållsgrejor, de fungerar aldrig som det ska!
Varför 40 grader?
 
Läste någonstans att klorinet mister sin effekt om man har det för varm. Helst skulle jag köra allt på 95C, men blir bara mer förvirrad ju mer jag läser :down:
Aha.
Ja, kanske är de vettigt med 40 för klorin.
Jag har bara klorintvättat någon enstaka gång på länge sedan. Jag tvättar varmt och med bra tvättmedel istället.
Och så älskar jag Vanish....
 
Tänk på att dina kläder också bleks av ev stänk från klorinet. Jag skulle nog inte vilja hantera ett klorin-dränkt överkast i annat än målarkläder.
 
Tvättid bokad till sista körningen på lördag kväll :sneaky: Planen är:

1. Lägg överkastet i badkaret med klorin i några timmar
2. Försiktigt transportera överkastet till tvättstugan, tack för heads up, @susanne
3. Tvätta i 40 grader med klorin
4. Rengör facket och tvätta om i 90 grader med vanligt tvätt och mjukmedel
5. Ta ut överkastet och låt torka i torkrummet
6. Tvätta samma maskin tom med tvättmedel.
7. Be till alla gudar att jag inte spiller klorin överallt (finns det föresten något medel som tar bort klorinlukt?) :nailbiting:
8. Ställ upp båda dörrrarna så att det blir korsdrag i tvättstugan

Har jag missat någonting?
 
Tvättid bokad till sista körningen på lördag kväll :sneaky: Planen är:

1. Lägg överkastet i badkaret med klorin i några timmar
2. Försiktigt transportera överkastet till tvättstugan, tack för heads up, @susanne
3. Tvätta i 40 grader med klorin
4. Rengör facket och tvätta om i 90 grader med vanligt tvätt och mjukmedel
5. Ta ut överkastet och låt torka i torkrummet
6. Tvätta samma maskin tom med tvättmedel.
7. Be till alla gudar att jag inte spiller klorin överallt (finns det föresten något medel som tar bort klorinlukt?) :nailbiting:
8. Ställ upp båda dörrrarna så att det blir korsdrag i tvättstugan

Har jag missat någonting?

Nej det finns nog inget som tar bort klorinlukt och tänk på att även golv blir förstörda om det droppar klorin på dem om du har otur. Jag hade faktiskt inte lagt i blöt i badkaret. Om du absolut vill blötlägga så kör ullprogrammet i tvättmaskinen istället. Då blötläggs textilien och vattnet sköljer fram och tillbaka då och då. Jag hade inte tagit risken att klorinet droppar i ditt hem och sedan hela vägen till tvättstugan. Dessutom lär du ha svårt att andas i lägenheten om du blötlägger i badkaret :crazy: Du gör självklart som du vill men så hade jag gjort.
 
Nej det finns nog inget som tar bort klorinlukt och tänk på att även golv blir förstörda om det droppar klorin på dem om du har otur. Jag hade faktiskt inte lagt i blöt i badkaret. Om du absolut vill blötlägga så kör ullprogrammet i tvättmaskinen istället. Då blötläggs textilien och vattnet sköljer fram och tillbaka då och då. Jag hade inte tagit risken att klorinet droppar i ditt hem och sedan hela vägen till tvättstugan. Dessutom lär du ha svårt att andas i lägenheten om du blötlägger i badkaret :crazy: Du gör självklart som du vill men så hade jag gjort.

Du är klok som en gammal katt :) och knowing me så skulle jag spilla överallt plus att katten skulle vara nyfiken och allt gå åt helvete. Ullis + 40 grader + vanlig maskin, och funkar det inte så blir det sopptippen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 966
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 780
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 049
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp