Hjälp! Ridövningar till min mormor

Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

Ja, jag har funderat lite på om/hur jag ska ta med det här i den skrifliga delen av projektarbetet, va roligt att du tycker det är en bra idé:)

TAphoto: Tyvärr tror jag mormor skulle bli alldles för nervös omo hon fick publik :p

Till er andra: Haha, vi får väl se hur det går när PA är slut, om ni kan övertala mormor;)

Jag har precis börjat med mitt projektarbete, att lära min 70-åriga mormor som aldrig suttit på en häst förut att rida:D
Har haft 4 lektioner med henne än så länge, och det går riktigt bra! Hon kan styra och stanna i skritt, och vi börjat lite i trav.
Vad häftigt. Vilken tuff mormor du har!

Men jag behöver lite tips på övningar som vi kan göra för att träna detta:
- Hitta takten i lättridningen
- Spänna av i benen så hon inte drar upp dom
-Bli säkrare och tryggare i sadeln
för att hitta takt i lättridning brukar jag ropa -upp! ner! i takt med stegen. Det tar oftast inte mer än ett varv så hittar ryttaren takten. När de tappar takten ibland så är det bara att ropa upp! ner! igen några gånger så hittar de tillbaka.
för att slappna av i benen så är ridning utan stigbyglar bra. Det kan ju räcka gott att göra det i skritt i början. Du kan ju också longera henne så slipper hon tänka på styrning och tempo och kan helt fokusera på balans, förljamhet och avspänning. Balansövningar är bra också. Enklare som armsvängningar, bensvängningar, fotrullningar, vridningar åt sidorna, armarna i sidorna, armarna rakt ut osv.
Lycka till och hälsa din mormor att hon är tuff!
Säkrare och tryggare blir hon med tiden.

Har haft två lektioner denna vecka.
I Måndags värmde vi upp som vanligt med lite ridvägar i skritt och trav, och därefter longerade jag henne i galopp (eller sprang efter mer..) en långsida innan jag släppte lös henne och hon galopperade alldeles själv för första gången!:banana:

Fortsatte med att korta av ridhuset, och öva på första halvan av programmet som hon ska rida som avslutning. Det gick bra trots att det är svårt att komma ihåg och rida program när man aldrig gjort det förut.

Hade en teorilektion i onsdags också, då vi tragglade programmet väldigt många gånger. Pekade, kollade på papperet och så hittade vi en film på youtube på just det här programmet som hon kollar på varje dag nu! Så nu sitter programmet, och då blir det lättare att koncentrerea sig på själva ridningen;)

Hade den senaste lektionen i fredags, då vi red igenom programmet ett par gånger. Mormor kan programmet nu, så det är mest finjusteringar såsom hörnpasseringar, exakta vägar och sisten vi slipar på nu. Det gick kanonbra!

Tog lite kort i måndags, men tyvärr har batteriet dött. Har hämtat laddaren hemma nu, så ikväll kommer det en bildbomb;)

Grand Finale blir fredagen den 19 Februari, min klass har programridning för en domare då, och jag har fått en tid åt mormor:)

Åh! Lycka till, supermormor!

(Hur skall buke klara sig efter 19 februari? Kan inte mormor få gå hoppkurs hos barnbarnet i vår? :idea:)

*kl*

Vilket roligt projektarbete:D Hon är ju jätteduktigt, och håller med henne, galopp är fruktansvärt svårt (är inte ironisk)..Men hon verkar, som någon annan sa, som gjord för att galoppera, och lär sig snabbt.

Lycka till i fortsättningen:)

Gud så imponerande!!! Modigt av mormor, och vilken talang!! :bow:
Måste ha en väldans bra tränare också! ;)

För att inte tala om super-ponny!!!

*väntar på nästa film*

du måste ju filma hela ritten och visa omdömet för oss, vi kommer ju spricka av nyfikenhet!!!!!

å så klart håller ja alla tummar jag kan få tag på för att mormor grejjar det. :p
vilket program blir det?

Ojojoj, vad spännande.... Klart att mormor kommer fixa detta med bravur.... lova att du filmar hela programmet.... Vi vill ju se....

Hejja hejja hejja:love:

Jag vill med ha en mormor som din! Tycker det är hur fräckt som helst att hon lär sig rida:D

Hoppas allt bara går super duper bra, och vilket härligt projekt arbete! :banana:

Ja det är klart vi ska filma, och förhoppningsvis kan jag visa protokollet för er också;)
Det blir dressyrprogrammet för märke II, tyckte det var väldigt passande:)

kl*
Nu kommer den utlovade bildbomben!:banana:

30454645.jpg

Första galoppen alldeles själv.

30454657.jpg

Mera galopp

forts.

30454658.jpg

Mormors kommentar efter några gånger: "Oj, nu glömde jag ju bort att hålla i mig!"

30454647.jpg

Travar

30454646.jpg

Visst har sitsen blivit bättre?:)

ja!!! Nu rätar hon verkligen upp sig i lättridningen!
Tror det kommer med självkänslan, man vågar lita på sin balans!!

Vilken j*a sits hon har i galopp då *avis* :mad: :p
:bow:

Nu är finalen avklarad!

Åkte ut till skolstallet till lunchtid, för att vi skulle kunna ha en till lektion som framridning ensamma i ridhuset. Jag red ponnyn först, ifall hon skulle vara spänd över det nya ridhuset, men det var inga problem.
Så mormor fick hoppa upp, och så värmde vi upp lite innan vi red igenom hela programmet två gånger som gick bra!

Sen fick vi vänta ett tag innan det var mormors tur. Red fram några minuter i ridhuset innan det var dags för start.
Det gick jättebra, enda missen var första halten som inte riktigt blev någon halt, men resten gick kanon!
Fick väldigt bra kritik också, domaren tyckte mormor var väldigt duktig, och hon var glad över att få vara med i ett sånt bra projektarbete!

Mormor hann smita iväg hem med protokollet innan jag hunnit lägga ihop poängen och räkna ut procenten, men jag vet att hon fick flera 7: or!:bump:
Ska få protokollet imorn så jag kan räkna ut resultatet, och göra iordning filmen:)

Liknande trådar

Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 358
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar