Hjälp! Ridövningar till min mormor

Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

kl
Ser underbart, det enda som jag skulle vilja ändra på är att du lär av henne med att hålla händerna i sadeln när hästen rör sig.
Dels är det väldigt svårt att lära sig av med och eftersom sadeln ligger still på ryggen så kommer handen att bli stum när hon lär sig att korta upp tyglarna. (Vilket jag antar att ponnyn inte kommer tycka så mycket om ;))
manen är mycket bättre den rör sig med hästens mun xD Om hon tycker det är läskigt i början kan man sätta ett snöra runt halsen och hålla i.

Heja mormor!

Tll TS apropå detta. Nu verkar din mormor inte behöva hålla i sadeln längre, men om det skulle behövas ändå är mitt tips: Sätt ett pelhamdelta (den längre sorten) mellan ringarna på framvalvet. Det blir ett hyfsat stadigt handtag och händerna hamnar i en bättre position än om man håller i framvalv eller i manen.

Jätteduktig mormor du har! Hon kommer långt på få lektioner, jag är jätteimponerad:bow:

Hejja mormor! :banana:
Hon ser ju ut som att vara född till att galoppera!
Lycka till! ;)

uppdatering av lektion nr 16:)

Började som vanligt med avslappningsövningar i skritt och lite trav innan vi övade galopp med voltigegjord. Det gick väldigt bra idag, så vi sadlade om ganska snabbt och började öva kontroll i skritt med volter, vägar och halter.
Sedan kom det in två ponnyer som skulle ha lektion i ridhuset, och då blev mormor väldigt spänd och nervös för att hon tror att hon är ivägen.

Vi fortsatte med traven iaf, och efter ett tag gick det bra igen, när hon börjat slappna av. Sen fortsatte vi att öva galopp i sadeln, när hon slappnar av i knäna kan hon sitta ner ordentligt! Väldigt stor skillnad på galoppen nu jämfört med i början:D

Filmade också idag, så här kommer fortsättningen!:)

Filmen

det syns att hon spänner sig rejält i knäna i galoppen, men oj, va duktig hon är. å vilket stor skillnad på henne nu ch i september, då hn mest bara åkte runt och styrde. nu har hon ju mycket mer självtillit och bestämmer ju både över sig och hästen!

det är så kul att få följa er!!!! :banana:

Jag undrar om det skulle vara lättare för henne att rida med ett par chaps utanpå jeansen så att byxorna inte "lockar upp" knäet, så att säga. Min sambo blev mycket finare i benen när han köpte sitt första par chaps och när det sedan kom ridbyxor till, var det av någon anledning vansinnigt mycket enklare för honom att slappna av i knäet. Hon är ju fantastisk, din mormor! :love: Kanske ridbyxor och chaps i födelsedagspresent? ;)

Hann se några inlägg innan de försvann, va ni är gulliga!:) Mormor hälsar också!

Har hunnit med två lektioner i veckan, för att komma ikapp planeringen.
I Måndags började vi uppvärmingen med halter, volter och ridvägar i skritt, för att därefter fortsätta med ridvägar i trav. Sen gjorde vi en övning med 20-m volter i trav med skrittövergångar och sen övade vi ännu mer på galoppen under longering.
Det gick väldigt bra, lite ringrostigt i traven i början, men sen flöt allt på riktigt bra! Galoppen blir allt bättre, mormor kan slappna av allt längre stunder.

Andra lektionen hade vi i fredags, värmde upp på samma sätt för att kolla att mormor har bra kontroll innan vi gjorde en liknande övning i trav, fast med flera volter och rida på diagonalen. Sen övade vi lite mera galopp igen.
Gick riktigt riktigt bra idag, lättridningen satt direkt, inte bara "uppneruppner" för att hon vet att hon ska, utan det var precis i takt till hästens steg! Och när det sitter blir allt annat så mycket lättare också;) Nu övar vi vidare på galoppen, hälarna och händerna:)

Mormor fick låna mina gamla chaps, som faktiskt passade, på fredagens lektion, tänkte att det kunde vara värt att testa;) Sen vet jag inte om det var enbart de som gjorde att det gick så himla bra, eller om det var i kombination med all övning:angel:

Någon som har en bra idé till titel på den skriftliga delen på projektarbetet?
Just nu har jag som underrubrik "- Att lära en 70-årig mormor att rida", tips på titel som passar till, eller med helt ny underrubrik tas tacksamt emot:bow:

många av er i tråden kan vänta på ett PM från mig, mer säger ja inte!!! :banana:

Måste bara säga att jag blir varm i hela kroppen av att se filmerna. Inte nog med att din mormor är helt fantastiskt modig och duktig och att du är grymt duktig. Dessutom är det så mycket värme och humor mellan er! Ni skrattar om vartannat och är allvarliga när det behövs. Härligt!

Riktigt fint nu mot slutet! Det ser himla trevligt ut när de galopperar, avslappnat och fint. Hästen verkar trivas också.

Guuud vilken duktig mormor! Detta ska jag visa för min mormor så vågar hon sig nog upp igen!! (Red när hon var ung och känner sig lite osäker bland hästar numer)

:love::love::love:

*kl*

nu ska alla PM ha gått ut till er, jättebra om alla som inte svarat svarar så jag vet vad jag ska göra. ;)

Hade lektion i måndags igen:D

Började som vanligt med att värma upp genom att träna ridvägarna först i skritt och sedan i trav. Mormor hittade takten direkt! Fortsatte med en övning där jag satte ut koner så hon red en serpentin med tre bågar, och därefter vände upp på medellinjen och red över två bommar som jag lagt ut. Började i skritt så mormor skulle lära sig vägen och fortsatte därefter i trav.

Det var med lite skräckblandad förtjusning hon travade över bommarna (mormor alltså, ponnyn tyckte bara det var roligt ;)), men efter några varv blev det mest roligt! När det gick bra bytte vi varv och efter några rundor så fortsatte vi med galoppen.

Tränade på att mormor skulle fatta galopp på volten, och sen fortsätta en bit ut på långsidan innan hon saktade medan jag fortafarnde höll i longerlinan, det blev lite studsigt, men annars gick det kanonbra!

Nästa gång blir det filmdags, och sen är det bara en månad kvar (!);)

åååh neeej! det får inte vara slut nu!
du måste ju övertala mormor att fortsätta rida!!!
hur ska det annars gå för oss? mormor måste skaffa ett eget konto på buke och uppdatera oss om hur det går för henne för all framtid :D

knapplån

Har kikat på mormor och ditt projektarbete under hösten. Jättetufft tycker jag:) En fantastisk ide som ju redan har lyckats.
Ett tips - använd dig av denna tråd när du ska göra din skriftliga del i arbetet. Det kommer att tillföra mycket. (Jo, jag är lärare).

Du måste ju säga till innan du kommer till ridhuset med mormor, jag måste ju komma och kolla :)

knapp

Mäh! Jag ville ju se film! ;)

Och sluta för guds skull inte bara för att projektet är slut! Buke behöver "sin" mormor. Du kanske kan starta en blogg här på sajten så kan vi följa er därifrån?

Lite sen uppdatering av veckans lektion, men har inte kunnat göra klart filmen förrän nu;)

I Måndags hade vi lektion nr 20. Började med den vanliga uppvärmningen, och fortsatte med samma övning som förra gången; serpentiner och bommar. När det funkade bra lade vi till skrittövergångar då hon passerade medellinjen. Efter några försök blev de riktigt fina övergångar och vi fortsatte med galoppen. Mormor fick fatta galoppen på kortsidan och sedan fortsätta längs långsidorna medan jag sprang efter med longerlinan.
Mormor tyckte att det var roligt att jag fick springa lite, så då satte hon fart och skulle iväg och galoppera för att jag skulle få det lite jobbigt:angel:

Men det gick kanonbra, lättare att sitta ner även i det svårare varvet när man kommer på rakt spår.
Mormor tycker jag tjatar så mycket om hennes händer hela tiden, hon har slutat att hålla i "säkerhetsremmen" i trav och då är det så lätt att även händerna följer med i lättridningen.. Men det blir mycket bättre:)
Mormor var nöjd, hon tyckte att det gick bra, och det tyckte jag med!

Filmade idag, och här kommer resultatet! För er som inte vill kolla på hela en gång till börjar Januari på ungefär 6 min;)

Filmen

Liknande trådar

Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 358
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar