Hjälp! Ridövningar till min mormor

Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

Jag måste bara säga som så många andra:

Vilken fantastiskt duktig mormor du har!
Och det här tror jag kommer bli ett kanonfint projektarbete.

Men som någon annan sa så kanske lite prat emellan månaderna? Ungefär som du pratar i början på filmen.
Och det är så härligt att se hur KUL ni har! Jag blir alldeles varm inombords!

KL

helt underbart!
Nu fick jag hopp att min lilla mamma en dag ska våga sig på en ridtur.

Tack snälla för inspirationen!

Uppdatering!

Hade veckans lektion idag, och efter förslag från min handledare prövade vi på att galoppera barbacka med en voltigegjord för att mormor skulle slappna av mer och inte studsa så mycket vilket gick hur bra som helst, vilken förbättring!:D
Mormor tar det hela med lite skräckblandad förtjusning, men blir så himla nöjd när hon lyckas:bump:

Sadlade sen, och mormor fick öva lite mer på traven. Lite ringrostigt i början, men hon reder ut det och på slutet gick det jättebra!

Filmkameran kom med idag också, så jag har lagt till lite på "November" från idag. Handledaren har också kikat på filmen, och tyckte jag skulle lägga till lite mer i "September", just för att man lättare ska se hur svårt det egentligen är, och vilken stor förbättring det blir!

Så här är filmen, för er som kikat innan är det bara att hoppa fram en bit om ni inte vill kolla på hela;)
Kolla galoppfattningarna! Visst är hon duktig:banana:

Mormor -the movie del 4

Jag som var på så förbannat ruttet humör idag för att jag ska iväg å jobba - men nu är det puts väck! :D
Vilken ball mormor!!
Och hon satt ju jättefint i galoppen barbacka, och vilka fattningar :D

En sak som jag kom att tänka på, var något som en av föreläsarna på ULK-kursen sa till oss ang. inlärning av lättridning (absolut ingen kritik mot dig på något sätt!) Det var att det är viktigt att lära dem stå upp i lätt sits också, gärna innan man börjar med lättridning. Annars är risken att de inte har stöd och balans i underskänkeln utan använder den för att "häva" sig upp, om du förstår vad jag menar? Nu ser det ju inte ut som om din supermormor alls gör så, men det kan ju vara bra att tänka på i alla fall. Jag hade ingen aning om detta.

Vad går du för utbildning som låter dig ha sånna här underbara projekt??

Jag tycker det är väldigt förvånande hur fint hon kunde sitta barbacka. Hon fick ju mycket bättre sits då än när hon rider med sadeln. Och galoppfattningarna var på hög nivå :P

Underbara Stålmormor:love:... Vilka framsteg... Du måste vara en oerhört pedagogisk och lyhörd lärare...man blir så grymt imponerad av er bägge två:bow:

:bow::bow::bow:
Hon är GRYM!!:D
Och du måste vara en bra lärare, duktiga ni är!:laugh:
Fin liten häst också, sötis!!

Ja visst blev det mycket bättre med voltigegjorden direkt:)

Hade veckans lektion idag, blev tätt mellan lektionerna denna gång!
Tyvärr visade det sig att schemat var fel, och ridhuset var bokat egentligen så vi hann bara med en kort 20 min lektion, men den gick desto bättre.

Började med avslappningsövningar och skritt då mormor blev spänd och orolig när det kom in en annan häst i ridhuset. Travade lite när hon slappnat av och hann fatta galoppen tre gånger innan vi var tvugna att gå ut. Galoppen gick kanon idag, mormors nervositet innan försvann när hon kände hur stadigt och bra det kändes. Momors kommentar om idag: skitbra:D

Haha:D
Ja, det är absolut tänkvärt, kan va bra att testa lite senare!
Jag går naturbruksgymnasium, en linje med hästinriktning kombinerat med häst:)

Vilken underbar film! :love::love::love:Man blir lite nyfiken på vad din mormor tycker om hästeriet och ridningen nu när hon kommit denna biten på vägen- kanske något att ha med som ett litet "pausinslag" ? :laugh:

Haha:D
Ja, det är absolut tänkvärt, kan va bra att testa lite senare!
Jag går naturbruksgymnasium, en linje med hästinriktning kombinerat med häst:)

Haha, ojdå.. jag går häst med inriktning natur menade jag;)

Så underbart att se din mormor rida, hon verkar lära sig fort!

Vilken underbar tråd! Helt otrolig mormor :love: och hästarna är superhärliga! Vackra galoppfattningar och superfin följsamhet med voltigegjorden. Keep up the good work mormor och ts! :bow: :bow:

(Sänder en tanke till min egen stålmormor uppe bland molnen som dock hellre klappade mule från backen i aktningsvärd ålder :D )

Nr 1, din mormor är helt fantastisk. Jag sitter och tittar om och om och om igen när hon över på "ptrooooo" hahaha :rofl: Och vilken super förändring det blev när hon satt med voltigegjorden! Försök få henne att lita på sig själv och släppa sadeln, alt hålla i manen istället! :idea:
Sen kan du ju göra gjorden runt och allt vad de nu heter för att få henne att få lite mer balans och säkerhet på hästen.

Nr 2, så skulle jag gjort lite pauser i filmen om jag vore du, den känns lite hastig. Jag hade lagt in intervjuclip. Börja med att fråga mormor vad hon har för mål med ridningen, vad hon vill lära sig osv. Här vore det ju lite smart att få mormor att låta totalt blåst när det kommer till hästar och i slutet av filmen avslutar du med en intervju där mormor pratar häst med massa konstiga termer och låter super sofistikerad :angel:
Jag tycker intervjudelen som finns nu är bra, men den känns lite väl fnittrig och oseriös? Det är väll lite svårt att göra om den nu kan jag gissa :p men du kan ju "rädda" det med att påtala i början hur viktigt du tyckte det var med en avslappnad och bra miljö så att mormor inte skulle vara nervös. Att du såg buset, fnittret och leken som en del av inlärningen.
Har du funderat på vad ditt mål med det hela var? Vad är att "kunna rida", som hon ska kunna när du är klar? Hon hinner väll antagligen inte bli en GP ryttare tills det är dax för inlämning, men så kaxig som mormor är så får du säkert igenom ett LC program. WOW tänkavslutningen om du fick mormor att tävla i vår. :banana:

Nr 3, din mormor är helt fantastisk :bow:

Bra att få lite inspiration till filmen:)
Det jag har tänkt hittills är att lägga in en till intevjudel efter de första tre månaderna, där det ska bli lite seriösare. Tanken med hela filmen är att från början visa att det kan få vara lite flamsigt och att det är roligt att rida, och att det blir seriösare ju duktigare hon blir.

Att "lära sig rida" är ju ett ganska vitt begrepp, så jag har begränsat det tidsmässigt till vad hon kan lära sig genom att rida en gång/vecka i ett halvår, alltså 24 lektioner är det tänkt att vi ska ha. Ridning är inte heller "bara att rida", det ingår en del ren hästkunskap också och det har jag begränsat till att kunna göra iordning hästen inför ridning. Blir lätt väldigt stort ämne om det inte begränsas lite;)

Har satt upp lite olika mål, eftersom det är svårt att på förhand veta hur fort hon utvecklas. Tänkte antingen låta henne ta ridborgarmärket, eller kanske tillomed rida igenom ett lättare program (enbart med fokus på vägarna) vid en programridning, klubbtävling el liknande:)

Tack för all positiv kritik,:bow: mormor bli väldigt glad när hon läser vad ni skriver!

Nu har jag hittat till din tråd också! Det verkar ju gå himla bra det där :) Lite rädd att din redovisning med stålmormorn kommer att överglänsa våra dock ;)

/Sanna

Liknande trådar

Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 358
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar