Hjälp! Ridövningar till min mormor

Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

Hej! vilken rolig idé, jätte kul att se!:D
Hmm jag har gett min lillasyster två lektioner på min megastora unghäst.
För att löra henne traven, så gjode jag redan så att första gången så började jag med att longera henne så fick hon trava varv på varv på varv medans jag sa ett-två-ett-två. Gjorde paus då och då för att se att hon inte blev rädd (unghästen tyckte det var väääldigt kul) Men hon bara skratta, så jag bytte håll, och sedär - då kunde hon rida lätt! första gången hon satt på en häst!(hon var hästrädd innan) en väldigt knepig häst dessutom. andra gången blev hennes sits helt okej (såg ut som hon ridit 6-7år ungefär), så jag tror det är bra att bara låta de trava varv på varv när man longerar, men se till att dem inte rarmlar av eller blir rädda! för då får man nog börja om från början. Och mycket posetiva kommentarer stärker deas självförtroende :) Naturligtvis är det säkert svårare att nöta in traven som äldre, men det värkar vara ett bra sätt. ett till tips är att leka lite voltige under tiden du longerar och låte henne känna på att göra lite roliga saker i skritt och trav (i traven kanske det bara räcker med att sitta ner?) också ett bra sätt att sedan öva in galoppen. Och min lillasysters tips är nog att få ida slalom alderless själv i skritt! Det är nog hennes favoritövning! :D lek mkt för att få henne att känna sig trygg!:) ser fram emot att få se fortsättnignen:D

kl*

Uppdatering av veckans lektion!;)

Hade lite uppvisning för småkusinerna från Skåne som var uppe och hälsade på mormor under lovet, dom blev lite imponerade tror jag:D

Det gick mycket bättre med den nya reservpållen Triple idag, både hon och mormor var mer avslappnade. Började som vanligt med avslappnings och kontrollövningar på lina, men det behövs inte alls lika mycket längre innan jag vågar släppa lös dem!

Gjorde en kontrollövning med halter och volter i skritt och med trav längs långsidorna och när det gick galant fick hon trava längs fyrkanten några varv. Traven går jättemycket bättre nu, mormor har lättare att hitta takten och hålla balansen.

Prövade några få galoppsprång på lina, bara för att känna på, och det gick bra trots att mormor tyckte det kändes förfärligt..
Men vi ska ta det lite lugnt med det tills hon känner sig ännu säkrare i traven:)

29750056.jpg

29750059.jpg
Koncentrerad

29750062.jpg

29750072.jpg
Stolt mormor:)

Din mormor är jätte häfftig :love::love: Ska bli kul och se hur det går, den här tråden måste följas :D:D Hejja mormor :bump:

Har fortsatt på filmen, har lagt till en del från oktober.
Visst är hon duktig!:D

Filmen

Vad tror ni om filmen? Är det ett bra upplägg att ha små bitar från varje månad så man kan se framstegen? Tror ni den är rolig att kolla på även för dom som inte är hästintresserade?

Tips tas tacksamt emot:bow:

ja är iallafall helt såld på filmen.
den är hur underbar som helst!!!! :d

det enda jag tänkte på är ljudet, det blir högre i andra delen av filmen.
kanske kan lägga in en liten mellanruta och berätta lite vad ni gör mellan varje månad.
att rida lätt är ju ingen självklarhet att folk vet hur det funkar. i andras ögon kanske det bara ser märkligt ut och svårt att förstå vad det är ni är ute efter.

KEEP UP THE GOOD WORK!!!
:banana::bump::banana::bump::banana:

Så himla bra. Man blir glad i själen av att läsa tråden och se filmen.

kl
vilken underbar mormor, jösses vad häftigt!!:D
jag vill lära min mormor med, men jag tror inte jag får upp henne på hästen :( hon e lite rädd tyvärr....

Hejja hejja Stålmormor.... Märks att hon blivit säkrare i sadeln... :love::love: Är MADLY in LOVE med tanten....

Halvt kl*

Va roligt att ni gillar filmen:)
Hade tänkt att prata på redovisningen också, men det är absolut en bra idé att förklara vad som menas med att rida lätt etc. och berätta hur man kan se hennes framsteg! För en själv är det ju så himla självklart att man glömmer bort det;)

Idag har vi haft denna veckas lektion.
Släppte lös henne redan från början idag, då det kändes som hon har riktigt bra kontroll i skritten. Gjorde en skrittövning med volter i olika storlekar och halter och det var inga problem:D

Övade väldigt mycket trav för att bli säkrare på lättridningen, komma igång i trav- hitta takten- sakta av. Tillslut gick det riktigt bra, och vi prövade på att styra lite mer genom att vända snett igenom. Lite vingligt, men fullt styrbart utan att tappa lättridningen:bump:

Tittade på den lite längre filmen nu och hon är verkligen helcool! :bump: Tror också det är bra att lägga in en speakerröst med lite förklaringar till framsteg, övningar o.s.v. mellan månaderna. Keep the good work up!

om det är du som pratar, så har du en väldigt behaglig och bra röst som speaker, så kör å bara!!!!

Uppdatering av den 10:e (!) lektionen:D

Började med att i skritt öva på att släppa stigbyglarna och ta dem igen, vända snett igenom och göra halter. Fortsatte med att trava på långsidorna och skritta på kortsidorna.

Gjorde en övning med slalom i skritt, och trav på andra långsidan, men det var alldeles för enkelt så jag tog större mellanrum mellan konerna och så prövade vi i trav också. Efter några varv lyckades de hålla både lättridningen, styrningen och traven!
Prövade på mera galopp på lina också, flera varav tillomed, och trots att mormor är lite spänd över galoppen tyckte hon att den inte var lika hemsk längre;)

Sen ville hon "fara runt lite" som hon säger, (alltså att få rida lite som hon vill) och började då trava runt och lägga volter:o Jag måste helt klart komma på lite svårare övningar till nästa gång:angel:

Tyvärr blev det varken film eller bilder idag, typiskt att jag inte hade med mig det när det gick så bra. Men nästa gång ska det dokumenteras:D

Vad roligt du har gjort en tråd om detta:)
Jag har undrat hur det har gått för er men nu kan man ju följa er här istället :D
Och lilla söta trippan :love:

Hejja Tullväskan!!Gu va du är duktig!! Tur ridning på fjället blir väl examen!! Anki och jag vill följa med!:bump:

backning, framdelsvändning, trav-halt-trav....

vi skulle nog kunna hjälpa dig med övningar till varje lektion om så var!! :D

Hälsa mormor! Ser verkligen jättetrevligt ut:banana:

Ni verkar ha väldigt roligt tillsammans, ser fram emot att få ta der av fler uppdateringar:D

Vem vet, kanske mormor blir tvungen att köpa häst på äldre dar, hehe:p

Lova att du inte glömmer kameran nästa gång:devil:... vi vill ju se när Stålmormor förvandlas till John Wayne i feminin form:D:D Kramar till er bägge...

Liknande trådar

Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 358
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar