Hjälp! Ridövningar till min mormor

Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

Halvt kl.*

Tack allihopa för tips och support!:bow:
Kan lova att uppdatera efter lektionerna, så får ni veta hur det går.
Är ju också meningen att det ska bli en film tillslut, för min redovisning i vår så jag håller på att dokumentera för fullt:D

neeej, vilken häftig människa! Riktigt tuff mormor du måste ha, jag blev alldeles glad av bilden! hejaheja :bump:

Tack för bilden! Hoppas på att du lägger ut filmen med när den är klar!?

Hur i hela världen kom du på det här?! :laugh: :bump:

Vilken häftig mormor du har, jag blir riktigt avensjuk! ;) :love:

Lycka till, vilken fantastisk upplevelse det måste vara för er båda och tack för att du delar med dig din historia och bilder, ser verkligen fram emot filmen. :bow::bump:

ett tips till inlärningen av lättridningen, öva rida lätt i skritt, det är svårare än i trav men oftast säkrare då det inte går så fort! så när det sitter i skritten är det inga problem i traven och det görs automatiskt av ryttaren då för dom får takten!
Helgym mormor du har :love: Lycka till till er båda :love:

Uppdatering av veckans lektion :D

29615127.jpg

29615132.jpg

Jobbade mycket med traven idag, först med lite longering och sen fick hon pröva lite själv. Gick jättemycket framåt med lättridningen idag:)
Avslutade med lite styrövningar, och det gick som alltid kanon!:D
Fick sluta lite tidigare än planerat, då pålle inte hunnit få på sig varken snösulor eller brodd innan vintern kom och det blev lite halkigt.

Heja mormödrarna! Kul att höra och se!:bow:

En bra grej som jag alltid tänker, är att mina fötter är gjorda av bly. Funkar jättebra för mig, hjälper både till att slappna och och sitta kvar.:bump:

Gud vad roligt!!
Jag fick min farmor att rida en gång på min ponny för några år sedan. Men det blev inge mer, jag var så rädd att hon skulle trilla av och bryta benen!!:D

ååh vilken ball mormor du har! Och vad glad och pigg hon ser ut när hon sitter på pållen! :love:

Åååh hon är så söt! Och se vad fint hon håller blicken mellan ponnyns öron, inget gloende på händerna inte. Heja mormor! :bow:

Du får ge henne ett par ridbyxor i julklapp. Eller nej, gör inte det - till slut blir hon så duktig att hon kanske snor ponnyn! :D

Undrar vem som trivs bäst? Stålmormor eller hästen? :D
Helt fantastiskt! Blir alldeles varm i hjärtat! :love::love::love:

Haha, jag och mamma satt och spånade på en 6 tim lång resväg hem från en tävling:D

kl*
Har gjort klart första delen av den tänkta redovisningsfilmen, klipp från lektion nr 1-3. Tänkte försöka göra den lite rolig, om jag ska redovisa för även de människor som inte är hästintresserade;) Vad tycker ni? Visst är hon duktig:)

http://www.youtube.com/watch?v=M9WwmYPGY-s
Vi tränar på att säga "ptrooo":D

Stålmormor strikes back! :love:

Ja, ptroo är svårt minsann. Det är konstigt att det är så mycket lättare att smacka. :D

Vad gulligt! Du kan göra samma övningar som man gör med barn till o börja med. Olika balansövningar i skritt först, tills hon känner sej säker. Ha händerna på huvudet, armarna som vingar på ett plan, väderkvarnsarmar osv.

Sen öva trav länge, länge, innan man börjar med några balansövningar där. Vuxna behöver mer tid att lära sej än barn, som ofta lär sej rida lätt på bara tre, fyra lektioner. Men så här lärde vi vår dotter, vi räknade ett, två i takt med att hästen travade och på två skulle hon ställa sej och på ett sätta sej ner. Och vips så gick det av sej själv helt plötsligt.

Ni kan också öva att köra slalom mellan koner, och rida mellan bommar osv. Hoppas allt går bra, så att mormor inte trillar av, mormödrar brukar inte vara lika mjuka i kroppen som små barn och kan skada sej. Så gå långsamt fram tills hon känner sej säker på balansen.

Liknande trådar

Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 358
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar