Hjälp , problem ...

Sv: Hjälp , problem ...

Okej ! tack . jätte bra tips :love:
haha vi övar just nu på å ställa . han förböjer sig hur lätt som hälst ... några bra övningar så han inte förböjer sig lika lätt ?
Haha ! jag har så dålig fantasi på olika övningar ... brukar typ bli volter , serpentiner å snett igenom x)

Volter och serpentiner ar jattebra. En bra ovning ar att ga pa en inte for stor fyrkant och lagga en volt i varje horn och sen forsoka fa honom sa rak som mojligt innan nasta horn dar du lagger en ny volt. Du kan anvanda en trekant som omvaxling. Det ar bra att anvanda senare ocksa, nar du borjar med oppnor tex.

Det viktiga ar att ova pa att ta sa lite du bara kan i innertygeln nar du svanger, och det galler alltid. Du kan tanka det som om du vill halla hastens hals rak i svangen, eller kanske till och med ha honom lite utatstalld tills ni har hittat det. Testa att flytta ut ytterhanden lite nar du vill svanga, samtidigt som du leder lite med inner. Du kommer sakert att hitta det. Jag skulle tro att det ar en av anledningarna till att han blir lite for hog i nacken, att han forbojer sig. Hasten anvander ju halsen till att halla balansen.

tänk att när du lär hästen ngt så rid inte 10 varv på volten innan du byter övning, ge hästen ngt att fundera på, rid 3 varv byt volt eller vänd genom volten så hästen inte tröttnar och börjar slarva eller sluta arbeta. Bra övningar är att ställa hästen mkt, på volten, vända tillbaka på spåret, ute i skogen vända runt träd, ride skänkelvikning, öppna/slutor med hjälp av diken eller vägkanter. Jag har utbildat travare som gått med huvudet i högan sky, men tillslut efter att muskler byggts upp och hästen kommit på att rätt form inte är ngt tvunget och fastlåst så kan det vara bekvämt o avslappnat att "kröka på nacken" lättaste vägen är att leka fram det i en miljö där hästen tycker det är kul att arbeta.

Gud vad bra tipps ni alla har :love: nu längtar ja ännu mer till lovet ! inte för det kommer vara någon skillnad men ja kan ta bilder när ja rider han då å lägga ut så ni får se . bara för att det är kul x')

fortsätt ge mej tipps . man kan aldrig få för många råd :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar