HJÄLP! Problem i hanteringen!

Sv: HJÄLP! Problem i hanteringen!

Har lite brådis just nu men ger ett kort svar:

Jag tror att det du ska satsa mest på i dagsläget är att snabbt ta ut någon duktig person, med gott rykte och goda referenser. Inte för att jag tror att du inte fixar detta själv, utan för att du ska få någon som stöttar dig, ger dig tips och som kan läsa av beteendet.
Jättesvårt att säga så här av en text, men som jag uppfattar det handlar det först och främst om ledarskapet och sedan ev. om acklimatisering, foder och diverse faktorer. Jag tycker ändå inte att hon beter sig som att hon har ont, det är inte det första jag tänker på.

Satsa på det. Och alltså inte någon "fröken duktig" utan någon som andra säger har varit till god hjälp, en hästmänniska helt enkelt.

Mindre sannolikt när hon inte trixar när du rider.. MEN.. inget foderbyte eller stor förändring i aktivitet som har skett? Min världens snällaste vallack beter sig sådär i stallet om han får havre, aldrig någonsin annars ens om han står. Hans mamma var likadan.. det brinner mellan öronen om de får havre och de blir inge roliga alls. Förutom mina egna har jag känt 2 andra hästar någonsin som reagerar så men de blev också rent ohanterliga om de fick minsta havre och de var travhästar i absolut topp-kondition och hög aktivitetsnivå.

En bekant köpte en ponny och fick höra att den skulle ha 2kg havre per dag från föregående ägare. Jag tyckte det lät mycket då den enligt uppgift inte varit ordentligt riden sista tiden men de ville göra som förra ägaren rekommenderade. Hästen blev som förbytt över en par dagar, lyckades sparka stall-ägaren i huvudet vid täckesbyte och var allmänt stissig. De tog bort havren och tog hjälp med att beräkna foderstat och fick världens lugnaste trevligaste ponny med bra fart i ändå.

Bara en tanke! Jobbigt problem hörre du, det ska ju vara roligt att ha fått hem nya hästen. Hoppas det löser sig för dig!
Har också haft såna hästar som inte tål havre öhvt. Sätter sig direkt i huvudet på dem.

TS: Det är nytt allting för henne nu och hon testar antagligen vad som gäller hos dig. Det brukar oftast gå över efter ett tag, viktigt är att du är en trygg och stabil ledare för henne. Var bestämd och konsekvent i all hantering samtidigt som du lär vara lugn och tålmodig.

Är hon kollad av vet osv så hon inte har ont någonstans?

*kl*

Grattis till nya hästen, tråkigt att det blivit på det här viset bara.

Jag antar att ni gjorde en grundlig veterinärundersökning och kollat så sadeln passar osv. Något som kan vara lätt att missa är munnen, dvs låta en riktig tandutbildad veterinär kolla så allt står rätt till där.

Något jag inte riktigt förstår är varför du rider en häst som reser sig vid uppsittning? Det låter som ett jättestort stressmoment för er alla. Det är grundproblemen ni måste ta itu med först, om du frågar mig.

Oftast går såna här problem att komma till rätta med. Att sparkas och stegra är absoluta NO-NO:s - man kan DÖ! Det är ingen häst i världen värd. Hon kan såklart ha ont någonstans, men är inte uppfostrad nog att inte sparkas och resa sig. Hästarna får såklart reagera, annars skulle man ju aldrig upptäcka om något är fel. Det är inte meningen att de ska uppfostras till själlösa robotar, det är farliga beteenden som måste stävjas. Hur man gör det beror lite på vilken typ av häst du har att göra med.

Hästen sänder signaler långt innan hon reser sig eller sparkar, det gäller att lära sig läsa dem. Vissa hästar signalerar tydligt, andra får bara "en ryckning i näsborren" så att säga. Jag rekommenderar också att ta hjälp av någon kunnig, för det låter som att din häst skulle kunna anfalla på allvar om man på marken provocerar fram något man inte hantera. Jag ser det som att man inte ska be en sån här häst flytta sig öht, om man inte är beredd och kunnig nog att fullfölja sin förfrågan.

Ett tips: longera INTE, det kan trigga riktigt otrevliga reaktioner från en sån här häst.

Båda mina fullblod har behövt ganska lång tid att falla på plats med nytt stall och ny ägare, och båda testade gränserna under tiden.

Vad gäller uppsittning så har jag läst någonstans att man lär löphästar att gå framåt under uppsittningen för att undvika att de "laddar energin uppåt". Därför kastar man upp ryttaren/hoppar upp under gång.

ja i varje fall sitter man inte upp genom att kliva i stigbygeln fårn marken utan från pall, men oftast kasta upp ryttaren om man har medhjälpare.

Men det kan också vara sadeltvång som yttrar sig så med att resa sig.

TS:
Mitt fullblodssto skulle troligen bli som din om hon kom till personer som inte kunde hantera henne på rätt sätt, hon är en typ av sto som har stor integritet, vilja och är tuff i psyket och bedömer varje människa för sig....

Hon skulle kunna verka superlugn om någon spekulant tittade men ta över från dag 1 om hon såg möjligheten. Det betyder inte att något är fel bara att hon behöver känna att varje person är någon hon behöver respektera.

Såna ston är underbara kompisar när man väl har dem med sig istället för mot..men kan vara för tuffa om man är lite osäker, och det mår ingen av er bra av.

Det du behöver göra är att ha hjälp av mer erfarna tror jag, som kan visa dej och hjälpa dej förstå hästen och vad hon visar.

Får hon tillräckligt motion?
Passar sadeln? En del av det låter som sadeltvång ev eller klaustrofobi.

Det gäller att du inte går i fel strider med henne, men ändå får henne att förstå att hon ska respektera dej, det handlar om din attityd och utstrålning, och konsekvens mer än att straffa eller bråka, det leder ingen vart. Är du rädd för henne så känner hon det hur mycket du än tar till spö osv.

Det är såna ston som Kyras beskrivning passar så bra på, att man får skriva inlagor med tre kopior om man vill något.......
De är otroligt tillgivna när man har vunnit deras gillande, men kan vara riktigt bitchiga mot andra.

Ett sätt att jobba är att du går och leder henne och tränar i att hon stannar när du stannar, går när du låter henne, står still när du ber osv, Hon ska visa att hon lyssnar på dej och då kan du också prova att be henne backa ett par steg emellanåt. Min kan se rent livsfarlig ut om någon ber henne backa när hon inte har lust och hon inte känner personen, men det är då den egna attityden av lugn konsekvens behövs, och där tror jag du behöver en erfaren vuxen som hjälp just nu för att inte hamna fel.

Hejsan, det var ju inte trevligt att du har fått sådana problem med din donna. Jag känner igen det faktiskt. tråkigt(eller kanske inte rätt ord) så låter det som mitt sto. Hon är en dam Med Super mycket vilja! Hon tar ingen skit och accepterar dej inte direct det e bara så.

HOn var super snäll typ först veckan och sedan satte det i gång! Men hon sparkade dock inte men hon hög och attakerade. vi misstänkte misshandel då hon var mager och hade 'misstänksamma' ärr på rumpan. Så vi reagerade inte , vi tog inte konflikten. Hennes betende var ett test för att se hur långt hon kunde gå.... innan vi slog.

Det FUNKADE INTE att inte ta konflikten hon blev VÄRRE! en dag vart jag arg då hon hög mig och jag reagerade som jag alltid gjort och bet tillbaka! sedan tog jag till vinterrösten och morrade åt henne.

Jag hade nått min gräns. och jag markerade vart den gick.

hon kan fortfarande snappa i luften då man ska ta på täcket eller dra sadel gjord. men hon har accepterat att inte runt matte. Hon e fortfarande viljestark och ifrågasätter mitt ledarskap VARJE dag. hon var ssom din och bakade aldrig. endast för bogtryck.... måste vara Mjuk och försiktig då jag longerar och inte pressa henna för hårt...som sagt... hon e lite speeecial.

att ta till våld är ALDRIG en lösning men ibland funkar bara ett öga för ett öga...

men jag hoppas att det löser sig och att ni kan hitta en relation i ömsesidig respect.

dock ett tips jag kan ge (min e oxå fullblod) ta bort kraften! ge henne fri tillgång på hö i stället... min frå halv dl kraft rider per dag och mineraler... det funkar hur bra som helst...

kan vara ett bra sätt att få ner henne på jorden... min var 1000000000 ggr bättre då jag slopade kraften
ps.. håller med om att det kan vara sadelgjords tvång... vad har d u för sadel?

Blir förvånad över att så många är beredda att ge sig in i en fight med hästen, det avråder jag dig från att göra, det är livsfarligt, dont fight the horse, the horse will always win, hästen är och kommer alltid vara starkare än dig fysiskt, och din häst vet om det. Jag har också haft att göra med några sånna extremt egensinniga hästar, så jag vet vad du känner nu, maktlösheten och rädslan för att ta i din egna häst. Men det går absolut att ändra på, hästen lever i nuet och anpassar sig efter situationen på bästa sätt, därför är det inte konstigt alls att hon var ok i hantering hos förra ägaren men nu i ny situation är livsfarlig.

Jag tycker att det är onödigt att du utsätter dig själv och andra i stallet för en ohanterbar häst, skicka iväg henne till en duktig tränare istället. Ge dig inte in på massa (enligt min mening) idiotiska metoder så att du sen har gett dig in i en kamp som du inte kommer helskinnad ur.

PS: Den slutsatts jag tar efter din beskrivning i inlägg 1 är att hästen har noll respekt, det bevisar hon genom att vägra backa eller ens gå undan för dig samt att hon verkställer sina hot mot dig, dvs sparkar, stegrar och slåss med framhovar (MKT dominant gest), hon anfaller dig.

En sista sak är att du inte ska kräva för mkt av henne, speciellt inte i stallgång eller box där hon känner sig trängd, försök umgås med henne där hon kan gå iväg om hon inte vill vara med dig, tex hagen.
Rör dig självsäkert, ha hjälm men sänd inte ut hotfulla signaler så som att stirra rakt på henne och försök att lägga mindre fokus på dominans just nu, det viktigast att hon går att hantera basic.

Senast ändrad av en moderator:

Var i landet finns du?

Jag har en person i tankarna som kanske skulle vara till hjälp men det beror ju lite på var du bor...

För din häst låter som om den bestämt sig för att ta över kommandot och gjort det med besked. Det låter dock också som en häst som inte riktigt trivs med att bestämma - utan skulle vilja lämna kommandot till dig om du bara kunde överbevisa den om att du skall ha det. Frågan är då hur man löser detta dilemma (förutsatt att jag har rätt vill säga) och det behöver du definitivt hjälp med. Hon håller på att bli farlig på riktigt ju.

Skicka gärna ett PM om du inte vill skriva ut i tråden var du finns.

Lycka till för övrigt! Jag hoppas att ni kan lösa det här.

/Jenny

Håller med dig i det där, hon är knappast ett dominant sto, hon låter mer som en vilsen unghäst som härjar runt för att hon vet att hon kan, och enligt min erfarenhet så är dessa hästar mycket svårare och farligare att ha å göra med än vad ett dominant sto/hingst skulle vara.

Helt klart. De vilsna är inte förutsebara på samma sätt som ett vant ledarsto skulle vara. Äldre hästar som är vana att ta kommandot och trivs med det följer oftast vissa mönster och är rätt sällan direkt våldsamma (även om undantag finns) men vilsna hästar som tar kommandot för att de inte uppfattar att någon annan gör det är just vilsna - det vill säga rätt oberäkneliga.

Min erfarenhet ska jag tillägga - och den är inte gigantisk men jag har tänkt en del kring det här och såvitt jag sett stämmer det oftast.

Det positiva med det är att TS sannolikt ganska "enkelt" kan få hjälp att återta ledningen. Det negativa är att det är förenat med ganska stora risker om man inte vet exakt vad man ska göra och när. Timingen är galet central i sådant här och kroppsspråket och kroppsmedvetenheten.

Ett superfånigt exempel är att när jag försökte lära min häst att stå kvar i halter bredvid mig så misslyckades jag gång efter gång ända tills en tjej som såg oss kommenterade att JAG satte en fot framför den andra när jag stannade. Givetvis såg hästen att jag var "på väg" och stod därför inte heller still. Exemplet är inte alls applicerbart på TS situation utan visar bara hur lätt vi ger dubbla signaler vilket kan vara superfarligt i relationen till en osäker häst. Den förstår inte och blir osäker och vet inte vad vi vill och därför framstår människan inte som någon den törs lämna över kommandot till. Hästen kan ju inte lita på någon som inte visar/förklarar vad den vill...

Precis! Speciellt unga hästar måste ha knivskarpa signaler som du säger, just därför är en expert på området ett måste i TS fall. Jag blir mörkrädd när jag läser en del tips här ibland, för att i mina ögon signalerar vissa av dom experimenten rent av livsfara i den här situationen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 032
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 079
Senast: KesoNeso
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 736
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar