Hjälp oss som inte har koll...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Punkity
  • Startdatum Startdatum
P

Punkity

Ja, vi som inte är direkt insatta i det här med avel, hjälp oss lite och berätta hur det brukar gå till med avel. Jag tänker då kanske mest sån som man har hemma som lite hobbyavel. Berätta lite om seminering, fosterkontroller, avgifter och allt vad det kan finnas. Jag har ingen i närheten som jag kan fråga, och man vill ju gärna ha lite olika synsätt...

Sv: Hjälp oss som inte har koll...

Jaha du, detta kan bli hur långt som helst men några rader kan jag skriva. Vi kom in på avel genom en olyckshändelse, vårt sto skadade sig och gick inte att rida mer. För att kunna sälja henne till avelssto tänkte vi ta ett eller två föl för att se att hon fungerade som mamma. Där stod vi och visst ingenting men jag ringde till Flyinge och berättade som det var och de var mycket behjälpliga naturligtvis;). Men de berättade hur det gick till och hjälpte oss att välja hingst när vi berättade vad vi hade för sto och vad vi ville ha. Betalningen kan man läsa på deras hemsida. Jag tog kontakt med försäkringsbolaget och frågade vad det fanns för försäkringar som skulle passa oss. Sedan pratade jag med "vår" veterinär som vi haft till våra hästar i 10 år och talade om att vi betäckt och hon hjälpte oss med tips och råd. Sist men inte minst tog jag kontakt med Krafft foderrådgivning och fick en foderstat till stoet. Det hela resulterade i ett fint stoföl som nu är 2 år:love: och hennes syskon ska om allt vill sig väl komma nästa år. För det här med avel var riktigt kul och spännande (men dyrt :eek:) så stoet får nog gå kvar här hemma ett tag till om vi inte får ett bra bud på henne förstås:D. Så mitt tips är att helt enkelt ta kontakt med en station och säg som det är att ni är nya i gemet och behöver hjälp och råd och då får ni det säkert också. Lycka till!

Sv: Hjälp oss som inte har koll...

Först får man reda ut vilken ras man tänker hålla på med. För olika raser har både olika betäckningssätt och olika avgifter.
Så det finns allt från att man skickar sitt sto på bete hos hingsten till rena laboratoriebefruktningar. Med då olika avgifter och kontroller.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 933
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31