Hjälp. Ohyra eller?

Sv: Hjälp. Ohyra eller?

Mitrolle skrev:
De fanns inte häruppe "förr" utan har vandrat uppåt i landet i takt med värmen gissar jag. Jag minns inte att vi ens hade såna typ 98-99 när jag fick hästen o började rida ut varje dag... Men på senare år har de ökat i antal, fast just i år tycker jag det varit rätt ok, men då rider jag mest på öppna ytor där de inte är.

Jag kan inte heller minnas att dom har funnits förr där jag bor, dom måste ha kommit på senare tid? Var bara några år sedan jag började upptäcka de små krypen här också, tidigare har man varit skonad från dom.
Nu är dom för sjutton överallt tycker jag.
Äckliga små kryp :crazy:

Senast ändrad:

Jag hittade en sån där grå :devil: på Bellan i går.
Har kollat lite bilder och den liknar inte alls älglusen.

Jag tycker den ser ut som en pälsätare, fast 3-4 ggr så stor.

bengall skrev:
Jag hittade en sån där grå :devil: på Bellan i går.
Har kollat lite bilder och den liknar inte alls älglusen.

Jag tycker den ser ut som en pälsätare, fast 3-4 ggr så stor.

Jaha, men hur ska man veta skillnaden då?

Idag har Svenskan en artikel om "älgloppan" och de har pratat om den på nyheterna, jägare som blivit bitna och fått feber och muskelsvaghet :crazy:

Jag har kikat på den sidan.
Den enda som jag tycker liknar den jag såg i går är längst ner på sidan.
Detaljförstoringen från det 250 år gamla trycket.
Lusen längst till höger.
Den jag såg var ca. 8-10 mm lång och snabb som en vessla. :smirk:

Tack, men ingen av dessa stämmer tycker jag in med dem som min häst har/hade, de var grå, möjligen stämmer de med blyertsteckningen, den i mitten.

Får jag tag på en :devil: ska jag försöka att inte mosa den och sedan ta kort....

:eek: Fy vad äckligt, jag har hållit på med hästar i 40 år och aldrig sett sådana där djur (väldigt tacksam för det) men det beror väl på som ni skriver att dom inte har funnits på våra breddgrader tidigare (mälardalen) men hur som helst finns det något man kan ha på hästen om man vet att det finns dylika kräk i närheten?
Hjälper tex. Switch por on eller nåt?

Vad jag har fått reda på så hjälper Switch on möjligen, men läste i en äldre tråd att mysko gjorde något ihop kok med vatten och vitlök.

Jag finkammar och letar varje dag, men nu borde de ju försvinna iom att det blir kallare.
Jag har i alla fall bestämt mig att köpa en klippmaskin efter att ha hyrt i alla år.
Om det är så att dessa :devil: tänker återkomma så är jag förberedd.

:idea:
"älgflugorna" verkar gilla vita hästar mer!? Prova att spraya en blandning av 1 del äpplecidervinäger, 2 del vatten över bak och hals. Brukar gnida in lite vinäger ochså vid svansroten. Verkar hjälpa lite. Annars får man se det som stretching av ryttare att hela tiden vända sig om och nypa flugor :rofl: De är värst i skogen men finns även vid stallet hos oss :crazy:

Ja, det ska jag prova, men det är bara en häst i stallet som har dem, den vita har klarat sig, och det är den hästen som tränas mest.
Plockade bort 2 i går och 2 dagen innan.
Undrar om han fick alla vid samma tillfälle för 2 veckor sedan eller om han får nya?
Han är den ända som har täcke både ute och inne.

Tyvärr har jag inte tagit kort på dem, för när jag fångat en så DÖDAR jag den fort och det moset är ingen vacker syn :devil:

Älgflugor är inte så ovanliga i Finland. Inte farliga, men äckliga. Som alla monster bor de i skogen, så hålla sig undan därifrån. :D

Jag har också hittat en sån på min häst. Finns det inga bättre bilder någonstans...?

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 332
Senast: Motacilla
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 289
Senast: Fetaost
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 175
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar