hjälp och tips tack *lång*

S

skippan

:confused:jag har ett 3 årigt fúllblodssto som är inriden av tidigare ägare. jag köpte henne när jag var höggravid med mitt andra barn. nu är det så här att jag hade tänkt sätta i gång henne men har blivit rädd eller ja lite osäker på att sitta upp på henne. jag har en gammal ryggskada med sen en ridolycka förr några år sedan, så är lite rädd om ryggen med.. jag har tydligen blivit en fegis sen jag fick andra barnet =( innan har jag ju tävlat i både hoppning och fälttävlan och har ju aldrig känt den här osäkerheten innan =( kan det vara för att jag inte har ridit på ett år pga graviditeten? jag har ju haft en del unghästar innan men ändå aldrig känt mig osäker. som ryttare innan har jag alltid varit orädd. men vad ska jag göra nu. mitt sto är ju guda snäll i hantering och min tjejkompis har skrittat på henne utan problem, men nu har hon blivit lite busigare, som tex när man longerar henne, så bockar hon stegrar och uppför sig inte alls.. tyvärr har ingen av mina vänner tid att hjälpa mig pga deras egna hästar tar mycket tid. kanske borde lämna henne på tillridning, men det löser ju inte min osäkerhet, och jag vill absolut inte smitta av det på mitt sto. detta blev lite rörigt och långt, men är det någon där ute som kan tipsa mig lite?

Sv: hjälp och tips tack *lång*

Eftersom hon bara är tre år, (eller blir den fyra i år?), så tycker jag att du ska lämna bort henne på tillridning. I denna ålderna brukar dom tuffa till sig lite och testa lite gränser. Om hon är iväg och rids loch blir lite skolad och du ser henne bli riden och att hon sköter sig blir det troligen lättare för dig att sitta upp igen. När man har bilden framför sig att hon fungerar så blir man själv per automatik tuffare och vågar ta för sig. Om du sitter upp och rider nu trots din osäkerhet är det stor risk att det smittar på hästen. Får ett fullblod övertag så lär dom sig attans fort att skrämmas i fortsättningen också.

ja hon blir 4 i maj. jo jag är väldigt inne på att skicka i väg henne. jag hoppas du har rätt =)

Tycker också du ska skicka iväg hästen.
Ung häst + osäker ryttare är ingen bra kombination!
Som fiorano skrev så kan det ju vara så att det är lättare när du sett hästen funka.

Om det är så att det inte räcker så kanske du helt enkelt får sälja hästen och köpa en stadigare häst.
Alt. låna ut hästen och låna en annan häst så du får lite mer "träning" innan du sätter igång din häst.

Om jag var du så skulle jag skicka iväg hästen på tillridning. Men prata med beridaren och be att du får komma dit och titta och även rida lite själv. Så kan du bygga upp ditt självförtroende och få hjälp :)

sälja henne eller låna ut henne kommer jag inte att göra, för det löser inte mitt problem. jag vill komma till baka ut på tävlingsbanorna framöver. så jag MÅSTE bli av med min osäkerhet. ja jag kommer att lämna i väg henne till min beridare som jag har lämnat i väg mina andra unghästar till, men det jag känner osäkerhet på är att tror ni jag kommer övervinna min osäkerhet sen? kan dra ett annat exempel. sen jag fick mitt andra barn som är 4 månader så har jag dessutom blivit rädd för att köra bil. är så rädd att jag ska skada mig allvarligt eller dö i från mina barn =( allså detta är knäppt jag vet, men jag kan inte hjälpa det

Det är nog inte helt ovanligt att man börjar tänka på det sättet efer att man fått barn. Är kanske ingen dum idé att prata med någon professionell om det? Bara så att det negativa och dåliga tänket inte hinner sätta sig helt och börjar begränsa ditt liv. En mental coach kanske?

FIORANO= tack för tipset, jag har tänkt tanken men har hela tiden viftat väck det, men nu ska jag göra det =)

Du måste tänka på att hon är ung! Ett fullblod på 3-4 år är likadan som vilken unghäst som helst fast dem är inridna tidigare.

Om du vill behålla henne, jobba mycket från marken, kanske ta promenader och fortsätta longera, löshoppa m.m till du känner dig säker med henne. Fullblod är helt underbara hästar men som sagt, bara för att dem är inridna tidigt är dem inte "klara", man måste ju ta det lugnt :)

Buset vid longeringen är väl antagligen för att hon har överskottsenergi?

Vill du inte behålla henne, sälj henne eller lämna ut henne på foder och skaffa dig en mer erfaren häst. Det är ju varken schysst mot dig eller hästen om hon bara får stå.

Lycka till!

jag longerar och går ut på promenader med henne fem dagar i veckan, och jag känner mig inte alls osäker från marken. jag har haft en del unghästar tidigare både fullblod och halvblod så jag är väl medveten om hur unghästar fungerar MEN jag har blivit osäker nu inte tidigare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 832
Senast: fixi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024