Hjälp nu- Koksalt

zeus

Trådstartare
Hur mkt salt per liter vatten går det åt? Kan man använda salt med jod? Hästen har ett stort sår mellan frambenen. Pratade med vet, som inte tyckte att han behövde komma ut. Ska tvätta med koksalt, men kommer ej ihåg hur mkt salt det ska vara. Ska koka och springa ut och tvätta nu, det svalnar ju fort i den här kylan... Så jag slänger ut frågan här, medans jag letar i gamla trådar.

Sv: Hjälp nu- Koksalt

1 kryddmått salt
1 dl vatten
Koka upp
Förvaras i kylskåp max ett dygn

Tack för hjälpen! Jag googlade ocyh hittade ett recept på 1 liter vatten och en matsked salt, det borde ju bli ungerfär samma. Satte precis på det på spisen!

Det blir inte samma. 1 krm = 1 ml och 1 msk = 15 ml, dvs 15 ml är 15 ggr så mycket som 1 ml medan 1 liter är 10 ggr så mycket som 1 dl, alltså inte samma. Koksaltlösning som man köper på apotek är 0,9 % och för att få denna koncentration ska det vara 1,5 tsk salt till en liter vatten. Kontroll: 1 tsk (= 5 ml) salt väger 6 gram, dvs 1,5 tsk blir 9 gram = 0,9 % ig lösning i 1 liter vatten.

Ok. då ska jag koka med 1,5 tsk per liter vatten i fortsättningen!

Lite nyfiken... Hur stort är ett "stort" sår som vet bedömde att han/hon inte behövde komma ut och sy? 1cm? 10cm?

Såg din andra tråd nu. Ett sticksår ska behandlas. Även om veterinären inte kan göra så mkt mer än att spola och titta på det, så behöver din häst säkerligen en boosterdos stelkrampsvaccin! Att vänta tills det ev börjar vara tycker jag låter helt idiotiskt...

Japp, jag ska ringa den lokala vet imorgon. Det värsta är att jag VET att de tycker jag är larvig och överbeskyddande, det var likadant då Guardi slet av tåsträckaren. Men jag anser att om jag som kund vill att de ska komma, så ska de utan knussel göra det. De får trots allt betalt.

Självklart. Insisterar du på besök så ska dom komma. Om det inte är jätteakuta fall som går före.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 670
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 503
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar