HJÄLP!?? När kan jag börja köra/rida in lillen??

M

min_pontus

Jag har en shettishingst på ett år nu i april. Nu undrar jag NÄR man kan börja köra in han/rida in han?? Vissa påstår att shettisar ska man vänta lite längre med tills dom är ca 5 år, men jag vet Ingen som har väntat så länge:confused: .

Och sen min andra fråga är, när man kan börja köra/rida han (jobba)?

Hoppas på svar :) ..

Sv: HJÄLP!?? När kan jag börja köra/rida in lillen??

Jag har hållt på en del med shetlands ponnys. Visst dem är lite sena, men ack det fungerar ändå! Tex. vi har en shetlandsponny grabb på 4 år på en travskola.

Han har varit där sedan han var 3½år. Han börjades köra in när han var 2½ år.
Självklart kör han nt lika hårt tempo som dem lite äldre, men han fixar det perfekt! :laugh:
Inridning har börjats med ordentligt nu! Han har blivit insutten sedan 3 år, men det har bara varit leda barn på ryggen. :)
Dock börjar hans trots och bråk nu, men, det ska väl gå. :p

Dem är som vilka hästar som helst! Se den som vilken individ som den är!
Börja nu, vänja vid kommando stanna och öka, gå snyggt när man leder, fixa med hovar, vänja med vatten, ha utrustning på ( tex en vojlock, sele).
Viktigast av allt, börja vänja han vid bett, i tid!! :idea:

Det finns forskning som visar på att det är bäst att rida in hästarna vid 3½år.. och det gäller alla hästraser! Man ska helst inte jobba dem först dem blir runt 3 år och sen börja rida in dem vid 3½år. Det är bäst för alla hästars ben, rygg osv. Att man ex. ska rida in shettisar, islandshästar osv vid 4-5års ålder är bara en myt.

Jag skulle vänta med inridningen och ta mig an inkörningen nu...

Det behöver ju inte resultera i att din ponny skall ut och dra timmerdoning till hösten....

Börja vänja den vid grejor som sele, draglinor, skaklar (gör egna av tjockare gummislang att ha i början, gör fästen i längst bak för att kunna sätta fast ändarna så det så småning går sätta en släpa där. Vänj ponnyn med saker som låter bakom den, i släpan kan du så småning om sätta fast något som den får dra, som gärna låter när det dras på marken.

Du kan så småningom då ponny blir säkrare och mer van byta gummislangsskaklarna mot mer stabila skaklar och göra samma sak med dem...

Min ponny fick dra mindre bildäck bakom sig då jag tömkörde honom i början. Både på asfalt, på grusvägar och skogsstigar, han fick känna att det hakade i och fastnade lite här och där, för att vänja sig och inte tycka det är farligt och något att få panik över....

Tror inte alls det är skadligt att börja med inkörningen. Som jag skrev tidigare så behöver du ju inte sikta på timmerdoning till hösten men kanske en liten lätt speedcart eller liknande.... Sedan behöver du ju inte hålla på 7 dagar i veckan 1 timma/gång.. Ett par gånger och kortare stunder, 5-10 min ibland kanske gör om samma procedur en gång till samma dag på 5-10 min...

det finns även forskning på att hästar som får följa med som tex handhästar fr o m tidig ålder (läs 1 år och framåt) håller längre än andra.

Lite påfrestning när hästarna växer är bra. Detta klarar unghästar som går i stor flock på stora ytor bra själva. Men i dagens samhälle är det inte många som har dessa tillgångar så därför kan handhäst vara mycket bra!
Den lilla extra påfrestningen gör att skelettet blir tjockare, eller hur man nu ska förklara det. Håligheterna blir mindre/smalare.. mer ben/skelett! :p

Vi har börjat köra in shettisarna vid 3-3,5 års ålder.
Innan dess har de blivit vana vid selar, tömkörda, remmar, bett och allmänt stök runt sig. Tömkörningen har jag börjat med vid 2-2,5 års ålder.
I övrigt har de blivit promenerade och fått hänga med som handhästar.

Däremot har jag gärna väntat till åtminstone 4,5 innan vi slängt upp ryttare. Dels för att hästen ska vara något vuxnare i tänket och ha skogs/bil-vana och dels för att det är en stor belastning med ett barn på ryggen som, även om det är välbalanserat och mjukt, med största sannolikhet lätt hamnar i obalans, kan rycka tag i tyglarna och störa.
Belastningen på ryggen är annorlunda när man rider mot när man kör, även om körningen också sliter.

Jag tror på rejäla hagar där hästarna får röra sig ordentligt och mycket umgänge med människor från dag 1 i princip :). Hittills har det funkat bra för såväl shettisar som andra unghästar. Men som sagt, jag väntar till efter 4 med inridningen med shettisar eftersom jag upplever de som sena i den mentala utvecklingen. De är bebisar väldigt länge i vissa fall.
Sedan får man självklart se till individen också.

Hejsan!
Tack för alla svar jag fått. Nu känns det mycket bättre :D Tusen tack!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar