Hjälp, munkorgen åker av!

Forest Autumn

Trådstartare
Min ponny har haft munkorg i flera år utan problem. Jag har tyckt att hinkmodellen, Globus tror jag den heter, har fungerat jättebra. Men nu har hon lyckats ta av sig den flera ggr. Hur hårt vågar man spänna den? Jag vet att en del flätar in den i manen men det har jag inte lyckats med. Hoppas det finns någon med bra tips. Jag börjar känna mig lite desperat så här mitt i sommaren.

Min ponny har haft munkorg i flera år utan problem. Jag har tyckt att hinkmodellen, Globus tror jag den heter, har fungerat jättebra. Men nu har hon lyckats ta av sig den flera ggr. Hur hårt vågar man spänna den? Jag vet att en del flätar in den i manen men det har jag inte lyckats med. Hoppas det finns någon med bra tips. Jag börjar känna mig lite desperat så här mitt i sommaren.
Jag har globus på min ponny. Man kan sätta en extra käkrem i form av tex remontrem och sätta lite hårdare vilket gör att ringarna dras mera bakåt och gör det svårare att få av den. Det kräver dock att man har spänt in den så ringarna på sidorna sitter ganska högt upp så remmen hamnar högt upp. Förstår du hur jag menar? :)

Dels kan man sätta en vanlig grimma utanpå, det kan ibland stabilisera, beror på hur den kommer av.
Fläta i manen är också toppen, jag gör en inbakad från en bit bak i nacken fram i luggen och sen sticker jag nackdelen igenom flätan. Kanske svårt om man inte har så mycket man iofs..

Jag har globus på min ponny. Man kan sätta en extra käkrem i form av tex remontrem och sätta lite hårdare vilket gör att ringarna dras mera bakåt och gör det svårare att få av den. Det kräver dock att man har spänt in den så ringarna på sidorna sitter ganska högt upp så remmen hamnar högt upp. Förstår du hur jag menar? :)
Jag tror att jag förstår hur du menar med en extra käkrem, ska testa det.

Dels kan man sätta en vanlig grimma utanpå, det kan ibland stabilisera, beror på hur den kommer av.
Fläta i manen är också toppen, jag gör en inbakad från en bit bak i nacken fram i luggen och sen sticker jag nackdelen igenom flätan. Kanske svårt om man inte har så mycket man iofs..
Jag tror att hon har lite för kort man.
Jag testade detta med extra grimma för några dagar sedan. Jag satte nog den vanliga grimman utanpå. Men det blev inte alls bra då hon fick av sig den halvvägs. Det känns mkt oroligt och jag är rädd att hon kan skada sig.

Ta jättegärna ett foto! Jag har samma problem men är lite osäker på hur du menar :) Häromdagen hade min ena lyckats få av sig munkorgen men grimman som satt över var kvar :confused: Hur lyckades han :confused:
Ja det kan man ju verkligen undra!
Tack till er som svarar.
Jag ser också fram emot ett foto, tänker testa en extra käkrem idag.
Om jag inte lyckas med detta blir alternativet att göra en liten hage med lite gräs i och så får hon gå där själv. Det känns inte helt optimalt. Dessutom är jag medveten om att hon kan få i sig en hel del gräs i så fall. Nu får hon nog det även med munkorgen på och egentligen så har jag naturligtvis ingen aning om hur mkt gräs hon kan äta utan att det blir problem. Tur att jag bara ska jobba två dagar till och att det sedan är sommarliv så jag kan vakta min häst!

Om man inte kan ha ringarna högt kan man sätta som en "halsrem" istället för en extra käkrem. Blir samma funktion, håller emot så den inte dras över öronen.

Om man inte kan ha ringarna högt kan man sätta som en "halsrem" istället för en extra käkrem. Blir samma funktion, håller emot så den inte dras över öronen.
Ok, bra ide. Jag har börjat inse att jag har spänt den på fel sätt. Jag hoppas att det kommer att fungera nu.

Tack till er som svarat.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 148
Senast: Ponsa
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 799
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 491
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024