HjÄlp Min HÄst VÄgrar Lyssna!!!

S

Shantou

Jag behöver akut råd. Jag har en varmblod vallack på 20 år som har varit hur underbar som helst tills bara några veckor sedan. Han vägrar gå ut ur hagen själv vilket aldrig har bekymrat honom förut. Jag kan inte förstå vad det är.
Så fort vi komemr i närheten av grinden så kastar han sig bakåt. Jag har försökt att ryta i lite och visa vem som bestämmer men då blir han bara argare och jag har försökt ta det lungt och låta han ta sin tid men det fungerar inte...

Snälla Hjälp mig........

:confused:

Sv: HjÄlp Min HÄst VÄgrar Lyssna!!!

Vad är det för typ av grind?
Är det el i den? I så fall kan han ha fått en stöt av grinden och blivit rädd för den.
Går han igenom om andra hästar går före honom?

Ja den har el och han går efter hur snällt som helst då andra hästar går före... Han har aldrig varit kräsen att vara med flera hästar förut utan man har kunnat hämta honom närsom... :confused:

Vad är det för typ av grind?
Är det el i den? I så fall kan han ha fått en stöt av grinden och blivit rädd för den.
Går han igenom om andra hästar går före honom?

Ja den har el och han går efter hur snällt som helst då andra hästar går före... Han har aldrig varit kräsen att vara med flera hästar förut utan man har kunnat hämta honom närsom...

Hur mycket motioneras han och med vad? Vissa hästar kan ju bli lite knepiga om de tex får för lite motion under en period (hade en foderhäst som helt plöstligt blev hysteriskt rädd för gula plaströr och stenar när han var lite för pigg). Om det inte beror på det är det kanske bäst att satsa på det gamla vanliga, öva och öva och beröm när det går bra. Ibland måste man ju lära "gamla" hästar att sitta på nytt..

Jag misstänker att fått en rejäl stöt i grinden när han någon gång har gått igenom den själv och helt enkelt inte längre vågar gå igenom den utan att en annan häst går före. Att sedan börja bråka med honom för att få igenom honom kommer ju inte att göra saken bättre om han är rädd. Tvärt om får man lugnt och sansat visa att det inte är farligt. Lite beroende på ert förhållande så kan vissa förtroende höjande övningar behövas.

Eftersom han är 20 år kan han ha problem med synen och därför bete sig så här

Hur mycket motioneras han och med vad? Vissa hästar kan ju bli lite knepiga om de tex får för lite motion under en period (hade en foderhäst som helt plöstligt blev hysteriskt rädd för gula plaströr och stenar när han var lite för pigg). Om det inte beror på det är det kanske bäst att satsa på det gamla vanliga, öva och öva och beröm när det går bra. Ibland måste man ju lära "gamla" hästar att sitta på nytt..

Kanske... han har haft vintervila och har fått vara på bete under en ltien period nu. Jag ville inte börja med honom förrens han har fått skor på hovarna då han kan bli öm under somrarna...

Tack för svar jag ska försöka jobba med honom så mycket som möjligt :)

Eftersom han är 20 år kan han ha problem med synen och därför bete sig så här

Tror du? Jag vet inte riktigt hans syn verkar okey men jag ska kolla då han kommer in i stallet på kvällen...

Jag misstänker att fått en rejäl stöt i grinden när han någon gång har gått igenom den själv och helt enkelt inte längre vågar gå igenom den utan att en annan häst går före. Att sedan börja bråka med honom för att få igenom honom kommer ju inte att göra saken bättre om han är rädd. Tvärt om får man lugnt och sansat visa att det inte är farligt. Lite beroende på ert förhållande så kan vissa förtroende höjande övningar behövas.

Vi har haft ett jättebra förtroende. Då min häst har många murar runt om sig så är det bara jag och min storasyster han litar på. Jag funderar lite på om han saknar min storasyster. Hon har inte haft så mkt tid för hästarna och han är alltid van vid att det är både jag och min storasyster som är inne i stallet.
Kanske ett jättefotografi av henne hjälper? ;) :p

Jag behöver akut råd. Jag har en varmblod vallack på 20 år som har varit hur underbar som helst tills bara några veckor sedan. Han vägrar gå ut ur hagen själv vilket aldrig har bekymrat honom förut. Jag kan inte förstå vad det är.
Så fort vi komemr i närheten av grinden så kastar han sig bakåt. Jag har försökt att ryta i lite och visa vem som bestämmer men då blir han bara argare och jag har försökt ta det lungt och låta han ta sin tid men det fungerar inte...

Snälla Hjälp mig........

:confused:

Min häst hade aldrig problem att gå genom hagöppningen, men när den small i backen då jag öppnade vägrade han i flera dagar att gå igenom! Dessutom har han fått sig en smäll någon gång och även då protesterat att gå igenom. Fast nu äre inga problem :)

Ja jag hoppas han lugnar ned sig min lilla häst... ;)

Precis så hade vi det i somras!
Vår pålla råkade kliva på eltråden när den hamnat på marken av misstag och eftersom det var blött efter regnet så fick hon en ordentlig kyss :eek:.
Hon vägrade gå själv ut ur hagen hela resten av sommaren!
Spelade ingen roll vad jag mutade henne med eller hur jag lockade, pockade eller sa till henne på skarpen - inget hjälpe hon bara frös fast.
Det var skitjobbigt att alltid behöva ta ut den andra ponnyn också när vi skulle iväg...
Hon är fortfarande rädd för eltrådar kan tilläggas, men går nu iaf förbi dem om de är upphängda, vägrar om de ligger på marken...

Nåt sånt kan ju ha hänt din häst med...?:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 639
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama