Hjälp min häst hostar!!!

J

jennifer_1989

hej, jag har ett varmblod på 12 år, som snart har hostat i 5 veckor, börjar bli trött på detta nu, för ca 5 veckor sedan fick han hippotrin men det funkar inte, så då fick jag vetepulmin i 3 veckor. så på torsdag har d gått 3 veckor, men ringde vet igår och då skrev hon ut acetylcystein Sandoz 200 mg,16 st om dagen. som han ska ha i 2 veckor ca, och fortsätta med vetepulmin..
symtomen på han är: feberfri, gult slem ibland lösare och hostar.. så nu undrar jag om det finns någon där ute med likvärdiga problem. VILL HA SVAR SNÄLLA:)

Sv: Hjälp min häst hostar!!!

han står på lösdrift glömde ja skriva!!

Har ni tagit några prover? Så ni vet vad det är? Kollat efter mögelsporer i hö/silage/strö? Står hästen dragigt?

Min islandsvalack har haft problem med slem i luftvägarna till och från i tre år, men är nu så pass dålig att han har fått diagnosen bronkit (alltså, det är kroniskt) och eventuell triangelmärkning är på tal.

Han har fått alla tänkbara mediciner, kortison, penicillin, sulfa, slemlösande, inhalator m.m. I dagsläget funkar ingenting. Han blev bättre för tre år sen av en intensiv medicinering och därefter en snabb och aktiv igångsättning för att få honom att jobba med magen och lungorna, men nu funkar inte detta eftersom han är så pass dålig.

Vi var inne senast i måndags på kliniken och veterinären menade på att vädret som råder nu (iaf, här i Sthlm) - det tunga, blöta vädret med den höga luftfuktigheten bara göra såna här "hosthästar" sämre.
Min häst går överhuvudtaget inte att ha inne, har går ute dygnet runt och förmodligen får han göra det nu resten av hans liv.

Finns inte sådär jättemånga olika behandlingssätt för dessa hästar, oftast är det upprepning av medicinering som gäller.

Lycka till med din häst!

Senast ändrad:

Vet ni varför hästen hostar?
Hur mycket hostar han?

Min häst hostar och får vit/gult slem när han äter hö, det försvinner när vi kan öppna ensilaget och då får han ju det istället.
Han reagerar också på havre om den är torr, är den blöt så har han inga problem.
Kan ju vara så enkelt ibland.
Han får oftast inga stora besvär men tillräckligt för att man ska reagera.

nej vi har inte tagit prover, men värkar som om han börjar komma på bättringsväg, han andas litte tungt men inte lika mycke som i förgår, han kan inte ha täcke för då går tempen upp i över 38, han har värdens kaluffs till päls. :)

han har ståt på lösdrift i 3 år ca, men jag har bara haft han i ett år ca!!

Vet ni varför hästen hostar?
Hur mycket hostar han?

Min häst hostar och får vit/gult slem när han äter hö, det försvinner när vi kan öppna ensilaget och då får han ju det istället.
Han reagerar också på havre om den är torr, är den blöt så har han inga problem.
Kan ju vara så enkelt ibland.
Han får oftast inga stora besvär men tillräckligt för att man ska reagera.

han hostar ca 3 gånger på en dag, och när han väl hostar kan mellen 1 och 9 hostningar.

Vad är det för typ av hosta, är den "ytlig" eller kommer den från djupet?

Och vad säger veterinären om detta, har dom kollat luftvägarna och lungorna?

Vad är det för typ av hosta, är den "ytlig" eller kommer den från djupet?

Och vad säger veterinären om detta, har dom kollat luftvägarna och lungorna?

det kommer från djupet. och vet har lysnat på allt, första gången lätt varken lungor fuftvägarna och hjärta inge bra alls, men andra gången va de bara i luftvägarna som lätt konstigt men inte lika mycke som första gången!!

Hostar hästen i samband med något? När den äter? Sprungit eller liknande?

Min förra häst hade kronisk bronkit så hans andning var ansträngd konstant mot slutet. Hostan kom främst när han åt, svalget var troligen retat. Men som någon skrev; min häst var väldigt påverkad av vädret och just nu finns det ganska mycket fukt i luften.

Hostar hästen i samband med något? När den äter? Sprungit eller liknande?

Min förra häst hade kronisk bronkit så hans andning var ansträngd konstant mot slutet. Hostan kom främst när han åt, svalget var troligen retat. Men som någon skrev; min häst var väldigt påverkad av vädret och just nu finns det ganska mycket fukt i luften.

han hostar inte om maten är blöt, och inte så mycket när han springer längre, men han andas ganska tungt!!!

Bukandas hästen då? Visslar det när han andas?

Prover kanske är bäst att ta för att se så att det inte ligger någon infektion bakom. Annars kanske någon förkylning, har inte så stor erfarenhet av det dock. Min häst blev ju bättre med medicinering och om han levde idag skulle jag få fortsätta att medicinera för att underhålla andningen... Han skulle definitivt ha hostat massor nu.

Hoppas ni kommer fram till något. Hosta är superjobbigt.

Bukandas hästen då? Visslar det när han andas?

Prover kanske är bäst att ta för att se så att det inte ligger någon infektion bakom. Annars kanske någon förkylning, har inte så stor erfarenhet av det dock. Min häst blev ju bättre med medicinering och om han levde idag skulle jag få fortsätta att medicinera för att underhålla andningen... Han skulle definitivt ha hostat massor nu.

Hoppas ni kommer fram till något. Hosta är superjobbigt.

idag har han faktist inte andast tungt, men litte mera hosta, 3 gånger ca. och d bara sprutar slem ur näsan på han efteråt!!! blir knäpp snart på detta!! men han hosta faktist inte när han reste sig upp :-)

Jag antar att en häst kan hosta av många olika anledningar. Vad tror veterinären att det bror på? De läkemedel som du har fått utskrivna används vad jag förstår till hästar som har problem med sina luftvägar tex bronkit (eller vad det heter på häst), men alltså medicin som vidgar luftrören. Hästar kan reagera på damm från stallmiljö och foder och då utveckla en sjukdom som förr kallades för kvickdrag. Jag har haft en häst som fick den diagnosen. Han fick ventipulmin en period. Men det gäller alltså att vara supernoga med vad den äter och helst ska den vara ute alltid (så mkt som möjligt).

Vår häst blev bra igen när vi ändrade rutiner och inte gav honom torrt hö. Han återhämtade sig så pass mkt att han aldrig hostade igen, kunde äta hö, stå på halm osv. Han fick bara medicinen i några omgångar. Han levde i måna år efter denna diagnos (som kanske inte var helt rätt i och för sig).

Det jag menar är att jag hade ringt veterinären och frågat vad de tror är för fel på hästen. Om det är så att den inte har en infektion utan endast besvär med luftrören så hade jag försökt göra ngt åt det som orsakar det i första hand.

Jag antar att en häst kan hosta av många olika anledningar. Vad tror veterinären att det bror på? De läkemedel som du har fått utskrivna används vad jag förstår till hästar som har problem med sina luftvägar tex bronkit (eller vad det heter på häst), men alltså medicin som vidgar luftrören. Hästar kan reagera på damm från stallmiljö och foder och då utveckla en sjukdom som förr kallades för kvickdrag. Jag har haft en häst som fick den diagnosen. Han fick ventipulmin en period. Men det gäller alltså att vara supernoga med vad den äter och helst ska den vara ute alltid (så mkt som möjligt).

Vår häst blev bra igen när vi ändrade rutiner och inte gav honom torrt hö. Han återhämtade sig så pass mkt att han aldrig hostade igen, kunde äta hö, stå på halm osv. Han fick bara medicinen i några omgångar. Han levde i måna år efter denna diagnos (som kanske inte var helt rätt i och för sig).

Det jag menar är att jag hade ringt veterinären och frågat vad de tror är för fel på hästen. Om det är så att den inte har en infektion utan endast besvär med luftrören så hade jag försökt göra ngt åt det som orsakar det i första hand.

han står ute. och får blött hö. vet tror d ä bronkit men inte kronisk! nu ä han på bättringsväg iaf! :-)

Jag har haft hosthäst. Frisk häst som p g a stallmiljö fick problem med slem i luftvägarna. Detta blev på kort tid kroniskt. Efter totalbyte av miljö (spån - absolut inte halm, hösilage - absolut inte torrhö, blöt mat och mycket välventilerat och absolut välmockat) fick vi honom symptomfri. Jag hade då i två omgångar haft honom på stationär behandlig på djursjukhus. Han kom hem symtomfri till nya bra förutsättningar, men inte förrän vi tittat i halsen och gett en specialbehandling (hemma) fick vi bukt med det inledande strulet.

Värt att tänka på är att låta hästen stå med huvudet lågt (beta t ex) efter ansträngning (gör att slemmet kan rinna ut), motionera lätt och regelbundet när hästen är feberfri (få igång andningen och få upp konditionen, låta slemmet komma upp) och ha goda rutiner om det ska sopas och mockas t ex.

All fodring bör ske i golvläge.

Känner igen det där. Har haft samma problem, segt gult snor, hosta som sitter djupt. Vi har fått först Fabrol och hippotrim, om de inte blivit bättre av det så har de fått penovet och fabrol... samanlagt har de stått på medicin i 4-5v... men sen har det släppt.
Skit dyrt och jätte irriterande! Våra har varit ute som vanligt, fast med täcke och varit inne vid riktigt dåligt väder. Bäst är ju frisk luft ute...

hej på er, nu kommer de inget snor längre, kan kan hosta någon gång i bland så känns skönt!! :-)

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 498
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 199
Senast: Mia_R
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 411
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka