Sv: Hjälp! Min häst hoppar för högt över små hinder!
Jo precis men det är dåligt med folk här omkring som sysslar med sånt. Är det ingen mer som haft travhäst och skolat om?
Jag har skolat om flertalet gamla travare, både nordisar och varmblod.
Den jag har hemma nu har jag precis börjat hoppa med och han är den enda (!) av alla mina som inte överhoppat i början.
Med min första tog det ca 1 år av regelbunden träning innan hon började förstå att det var hon själv som skulle tänka och inte jag göra allt åt henne.
Våga läng på tygeln och ge henne förtroendet att hon klarar det själv, gå in i en studsserie och håll i manen och låt henne reda ut det själv, till slut lär dom sig. Hon kommer snubbla och riva med sig bommar i början, men till slut lär dom sig.
Jag slår även ett slag för travhoppning, det har jag även gjort med de "vanliga" ridhästarna jag hoppat in. Travhoppa med lite halvlånga tyglar och bara vägled lätt, låt dom komma på själv vart dom ska hoppa av och hur högt dom behöver hoppa. Lägg gärna markbommar innan hindren så hon inte kan rusa på hindren, dom brukar ha en tendens att göra det
Gör samma på löshoppningen, försök lugna så mycket du kan innan hindren.
Jag har även skritthoppat min värsting tills han lärde sig att han inte behövde kuta som en galning och hoppa 1.40 för att komma över 60-70 cm.