Hjälp! Min häst hoppar för högt över små hinder!

B

Bankerspretta

Jag har ett nioårigt kallblodssto som aldrig fått lära sig hoppa, (hon gick tidigare trav) och problemet är att hon hoppar för högt oavsett hur lågt hindret är. Är det ett 50 hinder hoppar hon gärna 1m, är det flera bommar på marken försöker hon gärna hoppa alla. Hoppar man diken hoppar hon med alla benen i luften samtidigt. Jag är en ganska van hoppryttare och har tidigare hoppat många olika hästar och hinder på olika nivåer. Har googlat runt en massa men ingen verkar ha problem med det här. Nån som vet hur man ska göra? Tacksam för svar:)

Sv: Hjälp! Min häst hoppar för högt över små hinder!

Bara att nöta på, brist på rutin.

Problem är det väl inte direkt. Mer än att det blir jobbigare för hästen. Tänk dig själv, en orutinerad häst hoppa en bana på 90 cm eller om den överhoppar sig 130 cm, bara för den ska hoppa ½meter över.
Men det blir snygga kort :D

Nej det är klart. Men man blir ju lite skraj när hon tar så höga skutt, speciellt när man inte vet om hon hoppar för mycket eller vanligt. Hjälper det att longerhoppa?

Du kan ju alltid ta och lshoppa mkt.Sen att hoppa studs.Då kommer den inte kunna hoppa så högt över.Sen är det ju som jerseyko sa.Bara att nöta och nöta!

Lycka till!;)

Vi har provat att löshoppa, men då blir hon så ivrig och springer bara rakt igenom allt. Studs så blir det väl samma sak som med bommar, att hon tar allt i ett språng. Finns det ingen teknik man använder när man hoppar in unghästar? Och kan det va att hon är lite rädd om benen? Hon är rätt klumpig av sig annars, snubblar och har sig.

Om hästen når över studsserien (säg fem hinder) måste ni rimligen ha lagt fel avstånd. Studshoppning (löst och uppsuttet) rekommenderar även jag, samt gymnastikhoppning (uppsuttet).

Jo men hon tror ju att hon når över, så landar hon i och snubblar. Ska testa lite bommar idag så får vi se. Om nån har andra tips så är dom välkomna:)

Jo, men det är ju bara att låta hästen lära sig av sina misstag. Det är ju enda sättet. Ett annat är att inte lägga för lågt, utan på en nivå där hästen måste ta sig an hinder för hinder.

Vill de krascha i hindret, låt dem krascha. Till nästa gång har de lärt sig något.

Hej ! Jag vet inte riktigt ! men är du en van hoppryttare är det väl bara att höja till 90 1 m om hon hoppar det. det skulle jag göra, Hadde själv en b ponny som var extremt bra på att hoppa så när jag hoppa 1,1o så hoppa han 1,20 ! Så det är nog bara att höja :);) Ha det bra !

Meningen är ju att hon ska lära sig hoppa lågt så hon kan lära sig taxera osv. Är ju rätt farligt om hon hoppar både för högt och för långt ifrån på ett högt hinder.. Har bara haft inhoppade hästar förut, så har aldrig behövt krångla med sånt här:confused:

En hopphäst har ju det har naturligt, taxering, avstånd etc. Lite hjälp på traven med olika övningar behövs men det är ju vad som kallas begåvning som man tar tillvara.

En bra hopptränare hjälper dig med vettiga övningar.

Jo precis men det är dåligt med folk här omkring som sysslar med sånt. Är det ingen mer som haft travhäst och skolat om?

Jo precis men det är dåligt med folk här omkring som sysslar med sånt. Är det ingen mer som haft travhäst och skolat om?

Jag har skolat om flertalet gamla travare, både nordisar och varmblod.
Den jag har hemma nu har jag precis börjat hoppa med och han är den enda (!) av alla mina som inte överhoppat i början.

Med min första tog det ca 1 år av regelbunden träning innan hon började förstå att det var hon själv som skulle tänka och inte jag göra allt åt henne.

Våga läng på tygeln och ge henne förtroendet att hon klarar det själv, gå in i en studsserie och håll i manen och låt henne reda ut det själv, till slut lär dom sig. Hon kommer snubbla och riva med sig bommar i början, men till slut lär dom sig.

Jag slår även ett slag för travhoppning, det har jag även gjort med de "vanliga" ridhästarna jag hoppat in. Travhoppa med lite halvlånga tyglar och bara vägled lätt, låt dom komma på själv vart dom ska hoppa av och hur högt dom behöver hoppa. Lägg gärna markbommar innan hindren så hon inte kan rusa på hindren, dom brukar ha en tendens att göra det :)

Gör samma på löshoppningen, försök lugna så mycket du kan innan hindren.

Jag har även skritthoppat min värsting tills han lärde sig att han inte behövde kuta som en galning och hoppa 1.40 för att komma över 60-70 cm. :)

Det där med längre tygel har jag inte tänkt på. Det blir lätt att man sitter och håller för att "bromsa upp". Tack

Trava in i en studs men var berädd med ben och sedan löshoppa med hjälphinder, bommar...

träna, träna, träna på olika typer av hinder att hästen hoppar högt över tyder på orutin och är ett angenämnt problem i jämnförelse ;)

Jag tycker inte du ska exprimentera själv, även om du ridit många vuxna hästar så är det en annan sak med "unghästar" - och eftersom din häst inte är hoppad så kan den ses som en unghäst vad gäller hoppningen.

Många unghästar överhoppar sig i början, men det går över ju mer rutin hästen får. Höj inte hinderna för mycket utan travhoppa mycket på småhinder och ta hjälp av en vettig tränare!

Har/hade samma problem med min unghäst hon överhoppar allt, har dock blivit mycke bättre, de är bara o träna en massa tillslut lär dom sig att de är jobbigt o ta i för mycket, ja tycker dock inte de är nått stort problem dom får hellre hoppa för högt än för lågt, men om dom överhoppar för mycket kan de bli problem i kombinationerna.
Vi tränade mycket studs med henne i början hoppade hon rakt in i hindren o försökte hoppa allt samtidigt men man måste låta dom göra sina egna misstag för att dom ska lära sig.
Sen hoppade jag henne mycke på volt då kan man hålla dom lite sneställda i sprången vilket kan hjälpa dom att hoppa mindre.
Sen gäller de o hitta en bra tränare o träna mycket markarbete.

Tack! Som sagt, rätt dåligt med bra tränare här omkring..

Men någon finns det väl? Behöver ju inte vara någon som gått alla utbildningar som finns för den ska vara bra.

Min hopptränare trodde jag bara var en fd ponny morsa som stått och gapat på sina barn, provred för henne och det var verkligen kanon! Dessutom tog hon bara 50kr per lektion!

De tränare som finns nu är sånna som väntar sig att hästen kan hoppa. De tror alltså att alla ska ut och tävla. Tittade på en "nybörjar kurs" med en av dom en gång, och min häst är inte alls så långt gången i utbildningen. Min vanliga ridlärare blir rädd så fort hästen snubblar eller tar i bommen och tycker att "det räcker för dagen". Så helst vill man ju rida för nån med lite unghäst hopp utbildningsvana, men det verkar inte finnas det. Hon blir lätt stressad i grupper med så man vill ju helst träna själv till en början. Jag är mest rädd för att hon ska ta ett långt flackt skutt, landa i bommarna och gå omkull. Annars är det ju bara att hålla i sig. Det är ju väldigt mycket motor i henne med.. Funkar det här med att löshoppa henne efter en annan mer erfaren häst?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 937
Senast: Mia_R
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 438
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 058
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30