Hjälp! Min häst hoppar för högt över små hinder!

Sv: Hjälp! Min häst hoppar för högt över små hinder!

Haha så där är min kallblodstravare också! Bommarna flyger som plockepinn och ibland hoppar hon av två meter för tidigt och kraschlandar i hindret, ibland hoppar hon av alldeles för sent och måste kasta sig rakt upp med livet som insats för att klara det. Ibland hoppar hon två meter högt över ett 30-cm hinder :cool: Jag skulle aldrig i livet våga hoppa henne uppsuttet, men har löshoppat henne en del för att hon ska få lite omväxling i träningen. Det är skitskumt, andra hästar lär ju sig liksom efter några kraschar men inte hon :p

Ja jag tycker med det är skumt.. Hur ofta löshoppar du henne? Vad går hon annars?

*KL*
Var bor du? Ungefär iaf? Det borde ju finnas NÅN tränare/duktig ryttare någonstans i närheten, såvida du inte bor på ett fjäll i lappland typ :p

Annars har jag inte så mycket andra tips än de andra. Löshoppa, travhoppa, studshoppa. Och låt hästen klanta sig om hon vill, så lär hon sig :)

I värmland, tio mil utanför karlstad. Vet du nån där omkring eller?

torsby???? eller Sunne???? kan tyvärr inte tränare söder om karlstad men vet några norr ut...

Nej det är en bit.. Ska i alla fall börja med bommträning nu så får vi se längre fram..

Nej, där vet jag tyvärr ingen :/
Men har du kikat här?
Där finns alla klubbar i Värmland med, du kan ju kolla bland de som ligger närmast dig om de har någon tränare/brukar ta dit någon tränare som är bra på unghästar och så. Brukar finnas unghästgrupper hos typ alla klubbar :)

I värmland vet ja några, har du långt till hammarö? eller kristinehamn?

Ja det är ännu längre.. Det känns ju lite onödigt att åka och träna för en tränare när man ändå inte kan göra så mycket.. De första övningarna borde man väl kunna göra själv eller? Visst att de kan komma med tips och sånt, men det var ju därför jag startade den här tråden istället:)

Hmm då va de värre, har du långt till filipstad eller hagfors då? Man kan väl göra dom själv men de är nästan ibörjan man behöver mest hjälp för att veta att man inte gör nått fel :) Sen kan ju tränare som ser hur hästen gör komma med bättre tips :)

Jag bor ca. 3km från norska gränsen, så det är rätt långt.. Jo det är klart, men jag tror inte att en tränare kan göra så mkt mer än så länge. Tkr era tips har varit bra:) Ska se om inte man kan åka och löshoppa lite, innan jag provar uppsuttet iaf..

Oj, ja de va en bit från de mesta de ;) Ja prova kan man göra, de ser du ju om han blir bättre sämre eller om de inte blir någon skillnad :)

Borangen, Charlottenberg eller Töcksfors??? ;) finns säkert bra tränare där också annars kan du alltid leta på andra sidan gränsen. Lycka till :D

Provade lite bommar idag, och bara sprang bredvid, och det gick bra:) Hon bara travade över, utan att hoppa och skutta:)

lite sent ute , en men:) min häst gör samma sak, och allt handlar ju bara om att hon ska lugna ner sig. är din häst pigg? jag har iaf övat mycket bommar, serier och hoppat i trav. detta har fått henne att llugna nersig. om du tycker detta låter vettigt kan du ju bara svara på detta så kan jag fökara några bra övningar.:)

Ja precis. I löshoppningen så gasar hon på allt hon har, seb så har jag bara hoppat henne en gång uppsuttet. Men hon blir pigg, och när hon blir pigg så lyfter hon huvudet i riktig trav manér..

Jag har inget att lägga till, för jag är ingen erfaren hoppryttare, men jag fick en så söt bild på min islandshäst när vi hoppade förra veckan jag var tvungen att posta hahaha. Hindret ligger på 85.

Han brukar inte överhoppa sig men det var inget bra träningspass och taxeringen var för en gångs skull rätt katastrofal. Resultatet blev som det blev <3
img_9993_103188931.jpg

Hagfors, eller hur? <3

Fint:) Hagfors?

Ja vart du bor alltså!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 937
Senast: Mia_R
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 438
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 058
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30