hjälp min häst har konstiga knölar över kroppen!

Sv: hjälp min häst har konstiga knölar över kroppen!

Har kört med fleecetäcke i flera väckor, bättre men inte bra, sen blev de ju värsta smällkalla vintern här så var ju illa tvungen att byta till varmt täcke så hon slapp stå å frysa.

Har börjat med foderjäst nu, hon är inte så förtjust i det men det går ner, å alla bubblor/knölar e nästan borta :banana:

Jag har haft erfarenhet av liknande knölar på en häst som lätt blev för varm, och det var då knölarna uppstod. Jag täckade henne som andra hästar men hon var mer känslig än de andra o jag fick alltid vara försiktig med hur jag täckade henne så att hon inte blev för varm.

trodde först de va så, men de stämmer inte, för har bytt täckena å så.

Hej!
Läste din tråd och var bara tvungen att "anmäla" mig här igen, längesen jag var medlem i Bukefalos:D
Vår pålle hade liknande knölar, ser faktiskt exakt likadant ut efter vad jag kan se. Han tålde inte att vi bytte ut mineralerna till pelleterade mineraler, vad jag förstod var det bindemedlet i pelletsen han inte tålde! När vi bytte ut mineralerna till vanligt "pulver" igen försvann knölarna. Allergi alltså!

Hoppas detta kan hjälpa dig! I alla fall värt ett försök! Lycka till!:bump:

Kul med ett trevligt svar :D

men de jag ger mitt sto har jag haft samma i 2 år... :confused:
men det börjar ge sig nu sen jag började med foderjästen :banana:

Började också med foderjäst på min och de blir mindre knölar! Men min tyckte det var läge att spotta ut maten istället över hela boxen...

Satt och läste den här tråden igår fm och tänkte att vad skönt att min prins inte har detta ivarge fall. Åker till stallet och ska borsta och vad hittar jag om inte ett dussin knölar :eek:vid flanken ner under magen små som vårtor och satt liksom tillsammans. Blev först lite rädd att det var inkar då han har en på bogen men jag tror inte det. Måste ha kommit under veckan då han inte hade någon för ca en vecka sist frågade min kusin som tagit hand om honom om hon visste hur länge de vart där men hon hade inte sett dem tidigare. Ändå borstar hon varge dag och jag litar på att hon skulle känna om de var där så de måste ha kommit riktigt fort. Hästen är ej rakad men går med tjockt täcke. Dock har han ju inte täcke under magen.... Konstigt.

oj vad udda, min har inga fläckar under magen :confused:
hoppas du precis som jag får ordning på det

det gjorde min häst oxå... eller snarare så lämnade hon fodret, men så blötte jag det å vevade ihop müslin till en gröt med foderjästen i (men det är ju sjukt mycket man ska ha i)
hon äter allt med god aptit :D

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
876
Senast: skogaliten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar