hjälp min häst har konstiga knölar över kroppen!

legally_insane

Trådstartare
Min häst har fått underliga knölar över kroppen det ser ut som en blandning av regnskållor och nässelfeber, och ibland så kliar dom. har någon råkat ut för samma sak på sin/sina hästar? vad är det för något? hur behandlar man?
hon är rakad och måste vara täckad, står dessutom i utebox. och har ingen möjlighet att duscha hästen.

Dessutom är hon dräktig :crazy:

en bild på ur hon ser ut över kroppen
25302673.jpg

snälla hjälp mig!

Sv: hjälp min häst har konstiga knölar över kroppen!

Jag hade dessa problem hela förra vintern med min häst och han rakades helt pga av detta. veterinären sa att det var regnskållor men även utslag som ser exakt ut som din häst uppkom. Jag löste detta genom att hålla honom kort rakad och tvätta med hexocil men det tog hela vintern innan det försvann. I sommras i samband med att han satte vinterpälsen vöäldigt tidigt (juli) så uppkom utslagen igen. Då började jag behandla honom innifrån med Kraffts mag och tarmbalans eftersom jag misstänkte någon form av rubbning. Veterinären kunde inget göra eftersom de inte var ett problem för honom. Efter en vecka med Mag och tarm försvann hudproblemen och nu har han gått hela vintern med JÄTTE lång päls utan ett enda problem.

Det kan inte vara proteinutslag eller nån allergi hon har fått? En häst i mitt stall kunde knappt äta gräs i sommras, han fick liknande utslag över hela kroppen när han betades.

ska testa mag och tarm och se om det hjälper, det kan man väll även ge hästar som är dräktiga va?

det enda som jag kan tänka på som allergi är isf. tvättmedlet som dom använder på stället där ja lämnar in mina täcken på tvätt. men har lämnat in täckena där förut och har aldrig varit något förens nu i år :confused:

Det kan inte vara så att hon har käkat något konstigt i hagen eller så? har fodret varit fräscht varje dag?

tror inte det, hon har sett ut så här sen ah... hösten nån gång, hagkompisen som är ett känsligt fullblod har inga knölar :confused:

exakt sådana knölar har min häst i ena armhålan! Han är klippt där. Han reagerar inte när jag känner på dem så jag tryckte (ganska hårt) på en för ett litet tag sedan och det kom ut tjockt orange var :crazy: Jag har gissat på infekterade hårsäckar men jag vet inte :confused:

Nu är det ju knappast proteinet som utlöser foderknölar, utan någon allergi mot något i fodret.

det vore ju underligt om d vore nått i fodret eftersom hon har ätit samma foder i 2 år nu ungefär. det är om d skuklle va höet då... men vi har bytt hö under hösten å hon hade prickarna redan innan å det är ju inte nån förändring sen dess...

ska nog ringa min vet. och se vad hon säger...

Nu är det ju knappast proteinet som utlöser foderknölar, utan någon allergi mot något i fodret.

Okej, men jag hara bara hört talas om sk "proteinknölar" Jag kan inte säga om det beror på proteinet eller inte. Det vara bara en gissning från min sida :cool:

Jag har samma problem med min valack :( Jag rakade ner honom och har nu tvättat med Hibiscrub varje dag i 1,5 vecka men de har tyvärr inte försvunnit... Jag tänkte testa med jäst för att se om det är någon obalans i magen men mag o tarm kanske är ett alternativ... Hör av dig om du hittar något som hjälper :)

Jag har haft liknande knölar på ett av mina ston en gång, det visade sig vara svamp... så bad var det som gällde så var det bra med det. Tydligen inget ovanligt enligt Vet.

Jo kan tänka mig att det säkert är något sådant, men bad är ju omöjligt i mitt läge... :crazy: har gjort det jag kan hittills duschat henne (när det var varmare ute i höstas) men de gjorde ingen skilnad, har borstat å så så mkt jag kan å tom. tvättat täckena en extra gång utan tvättmedel för att se om d var d som var problemet.

ibland blir det bättre och dom syns knappt, och ibland syns dom jättemycket. tex om man haft sadel på hästen och bara skrittat en sväng så blir dom genast mycket synligare.

tänkte testa jäst å se... men tror att de nått annat... Får nog lov att ringa Marianne ändå... :(

sånna knölar hade min tjej förra sommaren också.. Vet sa åt oss att raka henne å de gjorde vi men de hjälpt ej så vi körd ehenne till djursjukhuset där hon stog nästan 1 vecka å dom tog en massa prover men de visar inga fel =( dom sa bara hon e alergisk mot något.. HMM.. me mot vad viste ingen.

vi provade å ta väck havre, hösilage, gräs, betfor mm men inget hjälpte.
Tillslut blev jag så trött på de å köpte DoH burk men örter i för päls mm. sedan dess har hon knappt några kvar.. Det är altså 1 år sedan jag hittade dom å JA nu e dom borta. efter 1 helt år men nr de var som värst kliade dom å hon kunde ej ha täcke för då blev hon värre å hon va ju rakad så man kan ju inte slänga ut dom tan täcke då. Vi hade även kall stall å bara kall vaten så bad kom ej på frågan. hade hon 3 prickar innan jag satte mej på henne så hade hon 300 efter =( de va jätte jobbigt.

Men sen pratade jag med en annan vet å dom sa så länge hon ej har ont av dom eller e almänpåverkad så låt de va å de gjorde jag å de försvann efter ett bra tag. men man blir ju nojig ändå.

Ser att hon har spån i boxen.
Jag har sett liknande utslag på en häst som tillfälligt stallades upp i nyspånad bädd.

Mjo exakt samma symptomer som du berättar har min häst, jag var inne på klinik i ett annat ärende med henne för 2 - 3 månader sen typ å då passade jag på att fråga dom vad det va, men det kunde dom inte svara på.

så en vet har ju redan kikat på det...

skulle kunna ringa till vår veterinär som vi brukar ta ut hit, men hon var ju hit och gjorde ultraljud å då hade hon oxå knölarna, å hon sa inget om dom heller...

ska köpa foderjäst idag å se om det hjälper, det lär ju iaf inte vara dåligt för henne :)

hon har stått på spån sen jag köpte henne för över 3 år sedan

Min häst såg ut så när han hade varit blöt och jag sedan hade lagt på honom ett termo täcke. Lät honom sedan bara stå med ylle eller fleece täcken(andas bättre) Och det var borta på 1 v. Han fick alltså utslag över att ha stått blöt men täcke som ej andades så bra=/.

min hade det varisej hon var oklippt eller klippt med elle rutan täcke så fanns de där =(
Märkte dock att det blev lite bättre när mna klippte henne och hade täcke med glansig insida.

Ville ju inte klippa min tjej då hon bara var 2 år gammal =( men så fick de bli å nu e hon ok.

Menar du till mig eller TS?

Min är helklippt och har alltid varit det och först förra vintern reagerade han så. Som sagt täcken som andas är bättre!

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
876
Senast: skogaliten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2