Sv: Hjälp!! Min häst går rakt över mig
Jag försöker undvika att bli trampad på genom att träna upp hästens lydnad och uppmärksamhet på mig. Är den ordentligt hanterad uppstår problemen sällan eller inte alls.
Hästar lär sig oftast snabbt. Både goda och dåliga vanor. Långsiktigt för att undvika denna typen av problem kan man undvika att lära hästen att männsikan är liten och lätt+ ranglåg= den skyfflar man omkring som man vill, man går dit man vill när man blir ledd, man kliar sig på sin människa och den ger en godis om man biter den i dess kläder osv.
Konsekvens och tydliga regler som inte bryts tror jag är viktigt. framförallt för de hästar som limmar sig på en, trampar på hälar osv.
Jag håller på med Islandshästar, de är i regel mycket bra på att läsa kroppsspråk, vet inte riktigt hur det är med andra raser, jag har mest hållit på med Isl.hästar.
Mina regler är i korthet att
-Hästen skall gå där jag bestämmer att den skall gå både när jag leder och rider.
-Den skall inte klia sig på mig.
-Inte skrika efter kompisar när den är med mig utan vara uppmärksam på vad jag vill och framförallt vara medveten om var jag befinner mig så att den inte ens kan "råka" trampa på mig om den blir rädd.
-Den skall inte kliva in i min personliga zon utan inbjudan. Dvs stanna på åtminstone armlängds avstånd när de kommer mot mig etc. tills jag visar att det är ok att komma fram.
-Inte klia sig på mig eller tigga godis/ nafsas.
-Skall stå stilla när jag ber den. (som vid rykt, uppsittning osv)
-Gå undan för lätt tryck.
-Inte kasta sig iväg i hagen så snart jag tagit av grimman. När jag tar av grimman skall den vänta medan jag klappar den och säger hopp och lek/ varsågod. Då är det fritt fram!
Fungerar dessa punkter brukar det sällan bli problem med hanteringen på marken.
Vad betyder EH?