hjälp mig !

Sv: hjälp mig !

Kopierade bara från knabstrupperföreningens historia, antar att de om någon har rätt ;)

Knabstruppern är en dansk ras, med anor från 1800-talets början. Man kan spåra ursprunget till ett enda sto, "Fläbe-hoppen". Detta sto reds av en spansk legoofficer som hamnade i dansk fångenskap, och såldes till en slaktare Fläbe. Hon användes i körslor, och även i avel. Hon var tigrerad, och hennes söner kom att föra färgen vidare. Säte för aveln med de prickiga hästarna blev Knabstrup Hovedgård, en storgård på Själland, och därav kom hästarna att kallas knabstrupperhästar.

Man tror att alla tigrerade hästar härstammar från Spanien. Så är ju fallet med den amerikanska appaloosan, som härstammar från de spanska konkvistadorernas hästar, och man kan också härleda den österrikiska norikern, (en ovanlig, ofta tigrerad ras), till spanskt blod. Dock finns det de som betvivlar att Fläbe-hoppen verkligen var spansk, trots att hon reds av en spanjor. Man menar att på den tiden var det otänkbart att en officer skulle ge sig ut i kriget på ett sto, och att det troligen var en senare nödlösning för honom. (Se den danska skriften)

Sen inblandingen av fredriksborgaren
Men i 1800-talets början var det en rejälare draghäst till jordbruket som efterfrågades, och knabstruppern skapades med hjälp, framför allt av den danska fredriksborgshästen. Ju större och tyngre jordbruksredskap som konstruerades, desto kraftigare och starkare hästar behövdes.

Sv: hjälp mig !

http://www.knab.dk/sider/english-knabstruphistory.htm

Det fanns prickiga hästar 1671, men de hette inte knabstrupper.

In Denmark as early as in the Year 1671, there was a very popular Spanish stud, called “The Tiger Horses”, which, in the year 1750, had reached its summit what quality belongs. But the Royal breed came in the years to come to a sad end, as the colour disappeared, probably because of the grey gene

Hur som helst, så verkar både knabstruppern och appaloosan hästamma från samma spanska hästar, eller den prickiga färgen i alla fall.

Men jag förstår inte trådskaparens fråga ändå. Det går väl inte att registrera en häst hur som helst utan någon stam? Alltså som renrasig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka