HJälp mig!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJälp mig!!

Säger som mimmilinnea-
Skynda långsamt,fokusera inte så mycket på ridningem,gör markarbete,löshoppning och annat som är kul.

Var snäll,men mycket bestämd och konsekvent.

jag har egen erfarenhet av misshandlade hästar. Min underbara Nutella har haft det svårt i livet innan hon kom till mig och var mycket misstänksam och rädd när jag fick henne. Det enda rådet jag kan ge dig är att ge hästen TID! Jag jobbade nutella på marken det första halvåret och försökte överhuvudtaget inte sitta på henne eftersom hon blev så extremt stressad. Jag fick också hjälp av en horsemanship-tränare med att vinna nutellas förtroende. Efter ett år kunde jag skritta henne utan problem och hon litade på mig till 100% . Men hon är fortfarande väldigt skör och man måste ha hennes liv i bakhuvudet när man hanterar henne. Men jag kan lova dig att när du väl vunnit hans fötroende så får du en riktig vän. Har aldrig haft ett sånt förhållande som jag har med Nutella med någon anna häst...lycka till!

IMG_2416.jpg

jag kommer låta han få ha det lungt och skönt ett bra tag .

Tack alla för ni hjälp mig !

Tror också du ska tänka i tidsuppfattningen om att det kan ta upp till ett år att få förtoendet av hästen,ta mycket korta steg framåt

Ja jag kommer defentivt ta era råd alla
TACK SÅ HEMSKT MYCKET FÖR HJÄLPEN!
NI ANAR INTE HUR TACKSAM JAG ÄR FÖR DESSA SVAR.

Jag förmodar att du viste att hästen blivit misshandlad när du köpte den ? Varför ens köpa en häst som man inte klarar av ?

Det är inte det tråden handlar om. TS har köpt en häst av en eller annan anledning, och nu har hon märkt att hon vill ha hjälp och ber om detta. Är det inte mer konstruktivt att hjälpa då, istället för att ifrågasätta hela projektet. Man kan, som bekant, inte vrida tillbaka tiden.

Slizer!!!Ja du kanske hade lämmnat hästen där den var.
och fick leva under dom här dåliga omständigheterna Men som jag och många andra hästmänniskor har känslor och vill sätta stop för djurplågeri och ge denna häst ett bättre hem. Jag tycker du borde läsa fakta innan du ens kommenterar,

Jag har fått den hjälpen jag behöver!.
Jag behöver inte dina spydiga kommentarer Tack!!

Och jag ångrar inte en sekund att jag köpte loss honom!!

Senast ändrad av en moderator:

mimmilinnea
baddy96
Rosita

Ni har verkligen vart till stor hjälp för mig!
Tackar er än en gång för att ni förstod situation och försökte hjälpa till
Tack än en gång för eran hjälp,.

När jag köpte mitt fullblod direkt från banan var förtroende prio ett.
Hanterade honom enbart från marken med långa promenader, longering osv de första tre månaderna.

Allt därefter tog vi mycket långsamt, tyvärr fick jag ta bort honom pga trauma efter 3 år men vi hade en underbar tid tillsammans och efter att ha arbetat upp förtroendet kunde vem som helst rida honom.

Fråga gärna !

Lycka till

För det första, du hade alltså lämnat hästen där i hagen?:confused:

till ts:Att ta sej an en sådan häst är inget lätt jobb och det kräver mod.
Att sedan skriva och be om råd ser jag som mycket ödmjukt gjort, all heder måste jag säga. :bow:
Ett litet tips som jag har använt mej av när jag haft med mindre hanterade hästar att göra. Släpp honom själv en stund, gå sedan in i hagen, dona med lite av varje, gå i det läget inte fram till hästen utan se istället till att ha ryggen emot. Hästar är i regel ganska nyfikna av sej och sällskapliga, så i sin takt rör han sej förhoppningsvis mot dej, när han så småningom kommer för att kolla vad du har för dej, klia lite förstrött på halsen, gå en bit igen och se om han kommer med, klappa umgås och prata, var inte påträngande utan låt honom ta det i sin takt, då kommer han lättare arbeta med dej och inte känna sej trängd eller tvingad. Detta menar jag inte som ett fånga i hagen trick utan för att bygga tillit, börja där och övergå sedan till boxen. En tanke, testa om du vill.
Lycka till:)

Hej!
jag har just köpt en fulblodsvallackJag behöver lite hjälp i hans förra hem,
blev han grovt misshandlad,
så han är skeptisk mot människor hur ska jag göra för att vinna hans tillit.
han blev kastrerad för 2år sen, så han är fortfarande som en hingst,
när man kommer in till han i boxen vänder han bara röven mot en och försöker sparka. hjälp mig,

Sluta hitta på nu, du har inte ens koll på din egen historia. Här var den nyköpt och sen har du ridit in den:rofl::rofl:

Om du har en nedsatt häst med upphakningar. Om han får en upphakning, rygga honom, så knäpper det till och patellan senan lägger sig rätt. Gäller även i boxen.B-vitamin spruta honom i perioder. Han har säkert en massa parasiter. Var noga med att avmaska. Om han är för tunn rid han ej. Ge han mycket mat. Kraftfoder måste han ha. Lägg ett varmt täcke på hans rygg, så hans muskler hålls varma. Mycket viktigt på ett fullblod. Har du kollat han i munnen. Behöver säkert raspas. Lycka till här har du en riktig vän om han blir ompysslad. Fullblodshästar är mycket kloka. Dom läser av sin ägare. Backa aldrig för din vän. Lycka till.

Det skulle jag absolut inte ha gjort , men har man inte den kunskapen som krävs kan man förstöra hästen ännu mer.
Hurvida hur mycket du kan vet inte jag , så det kan jag inte säga något om.

Nu var det ju henne jag skrev till och inte dig.
Har man inte den kunskapen som krävs kan man förstöra hästen ännu mer , även fast det inte alls var det som var syftet.
Jag tycker att det är välldigt dumt att ta sig an en häst man inte klarar av helt enkelt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 688
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 807
Senast: fixi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka