HJälp mig!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

ILOVEUJOEJOE

Hej!
jag har just köpt en fulblodsvallack
Jag behöver lite hjälp i hans förra hem,
blev han grovt misshandlad,
så han är skeptisk mot människor hur ska jag göra för att vinna hans tillit.
han blev kastrerad för 2år sen, så han är fortfarande som en hingst,
när man kommer in till han i boxen vänder han bara röven mot en och försöker sparka. hjälp mig,

Sv: HJälp mig!!

Hur gammal är hästen?
En kastrerad unghings (1-2år) brukar coola ner sig efter någon månad om inte så handlar det nog om olater och en oupfostrad häst Hormonerna är ju så att säga bortknipsade...

Ha inte så bråttom!
Släng in nått mumsigt i krubban,när hästen börjar mumsa, öppna boxdörren gå "självsäkert" in i boxen utan någon större notis om hästen, smyg ner något gott i krubban, gå sen ut.

Upprepa tills hästen förstår att du inte vill den något ont.

...och för allt i välrden visa inte att du känner dig osäker eller rädd. Det brukar de flesta däggdjur dra nytta av.

Så skulle jag gjöra men det kanske inte passar din häst???

Hejsan !
nu har jag försökt med ditt tips
men nu när jag är tvungen att binda upp honom
för att sadla mmm han försöker hela tiden sparka till mig
eller bita mig! jagvet inte hur jag ska göra.,
Och när man rider och jag är tvungen att använda spö för att få
honom överhuvudtaget att galoppera.trava så bockar han som en galning stegrar sig och allmänt är riktigt sur.Han är 6år.

Kanske kan det hjälpa att sänka ridambitionerna lite? Jobba från marken för att befästa ditt ledarskap och få hästen att förstå att du inte vill honom illa. Jag har ingenting emot spön i allmänhet, rätt använt är det en förstärkande hjälp som alla andra, men jag tror att om din häst tidigare varit misshandlad gör det nog mer skada ön nytta i det här fallet. Longera, tömkör och promenera med hästen (kanske finns det också bra ledarskapsövningar ni kan göra från marken) för att befästa röstkommandon och stärka er relation. Ställ inte så stora krav när du rider. Om han inte vill galoppera kanske du ska strunta i det (uppsuttet) ett tag, och jobba med att få en trevlig skritt och trav.

Hejsan!
detta var många bra tips som jag kommer
pröva direkt, Det är det att när jag inte har spö står han bara still rör sig inte ur fläcken utan stegrar sig.
Men jag ska testa dom här grejerna du nämde,.
Tack för hjälpen,

Du vet inte nåt om upphakning min kompis fick hem en unghäst med detta vad ska man göra?.

Tack för allt.

:bump:Hallå där !varför köpte du honom? du skrev att han var mishandlad,och du fortsätter med det.Man skall inte behöva ha spö.man lär hästen att gå fram för rösten sen får det ta sin tid..Men det värkar som folk inte fattar det utan det skall tävlas med en gång.Nä du tänk om.Chik:bump:
Hejsan !
nu har jag försökt med ditt tips
men nu när jag är tvungen att binda upp honom
för att sadla mmm han försöker hela tiden sparka till mig
eller bita mig! jagvet inte hur jag ska göra.,
Och när man rider och jag är tvungen att använda spö för att få
honom överhuvudtaget att galoppera.trava så bockar han som en galning stegrar sig och allmänt är riktigt sur.Han är 6år.

Chik visar prov på bukeandan *suck*

Upphakning har jag aldrig ens hört talas om! När jag googlade på det hittade jag länkar tillbaka hit till buke, så det finns äkert redan massa bra trådar om det. Hoppas det går bra med ditt fullblod! Låt allt ta tid, ställ kanske av honom ett tag så han får gå och "fundera" över sin situation i lugn och ro några veckor (det kanske du redan gjort, vad vet jag?) och försök att bara vinna tillit under tiden. Ta hjälp av någon erfaren hästmänniska i närheten också!

Att du nu kan ta dig in till honom utan att han sparkar efter dig är ett jättesteg i rätt riktning (jag tolkar dina första två inlägg så iaf)! Det kommer säkert bli bra det här med tålamod tålamod tålamod. Är grymt impad av att du inte låtit dig skrämmas av honom!

Chik visar prov på bukeandan *suck*

Upphakning har jag aldrig ens hört talas om! När jag googlade på det hittade jag länkar tillbaka hit till buke, så det finns äkert redan massa bra trådar om det. Hoppas det går bra med ditt fullblod! Låt allt ta tid, ställ kanske av honom ett tag så han får gå och "fundera" över sin situation i lugn och ro några veckor (det kanske du redan gjort, vad vet jag?) och försök att bara vinna tillit under tiden. Ta hjälp av någon erfaren hästmänniska i närheten också!

Att du nu kan ta dig in till honom utan att han sparkar efter dig är ett jättesteg i rätt riktning (jag tolkar dina första två inlägg så iaf)! Det kommer säkert bli bra det här med tålamod tålamod tålamod. Är grymt impad av att du inte låtit dig skrämmas av honom!

Hej!
ja fattar inte riktigt chik uppfattning av saken
men ibland behöver man spö som en förlängd arm
han har inte blivit misshandlad med spö utan han har istället stått utan mat och vatten i en lerhage på 3*3meter hovarna var som banalskal och han var ohanterad han gick på lösdrift hade ett skjul och gå in i som jag uppfattade det hade dom inte ens rört lett han på 4års tid utan slängt in lite hö. hans tillstånd var förskräckligt han var bara skinn och ben. Så när jag köpte loss han var han rädd för människor så vetrinären fick ge honom lugnande för att ens kunna transportera honom sen fick jag verka ner hovarna lite i taget och idag är han rättställd i hovarna, Och jag har ridit in honom kastrerat honom. jag vet ju inte om dom har slagit honom men det tror jaginte för han är inte rädd för spö han bryr sig inte det minsta.

Först trodde jag eftersom han ville kasta av mig varje gång att han hade ont eller sadeln,tränset var fel. Men då tog jag hit vetrinären han har UA på allt fått fixat special beställda grejer till honom så jag fattar inte vad som är fel.
Men jag tycker vi har gort framsteg ihop nu kan jag gå in i boxen utan han vänder röven till och försöker sparka,

Måste också fråga snällt, varför köpte du honom?

Har han gått löp?

Har du erfarenhet av fullblod,eller unghästar?

Är han kollad av vet? Är han fullt frisk. och hur gick det isåfall,vad tyckte vet om hästen?

Många frågor blev det.

Om du själv har ridit in honom borde han fått ett förtroende för dig redan,du har kanske gått för fort fram.

Hejsan!
jag uppfatta det som dom jag köpte honom av
att dom haft han sen han var 2år.
dom hade ingen aning om hans stam ålder eller något
så ålder och allmänt tillstånd kolla vetrinären.

han fick UA på allting Jag tycker att jag är en snäll hästmänniska
jag är inte en sån som slår hästen fram absolut inte där missuppfattar ni mig jag har använt spöet som en förlängd arm som lätt nuddar röven på honom jag smätter inte till honom med det.

ja har min pappa har hästuppfödning så ja jag har erfarenheter av unghästar förut.

Fattar inte riktigt!!
Du säger att du precis köpt honom,sen säger du att du själv ridit in honom, Hur snabbt gick det egentligen? Hade du ingen hjälp?

hej vi har ett slags förtroende men ändå inte han accepterar när jag hämtar han i hagen och leder honom men det är ändå något som gör att han inte litar på mig .

ja lämmnade han på inridning ett tag ett halvår.
Så han fick lärt sig grunderna sen har jag jobbat en del med detta med.

Av inläggen att döma har inridningen gått på ca 2 månader. Det kan nog vara en av orsakerna till problemen. Jag säger som tidigare, skynda långsamt, jobba från marken, bygg förtroende och låt allt ta tid.

edit: Inlägget om inridningen kom samtidigt som jag skrev detta...

Du vet inte nåt om upphakning min kompis fick hem en unghäst med detta vad ska man göra?.

Hej! Min unghäst har upphakningar i sina bakben. Oftast växer det bort men i vissa fall måste man arbeta bort det. Min unghäst har haft det sen hon var 1 år men det börjar gå bort nu när jag har börjat jobba henne mer. Ge mycket B-vitamin, det är viktigt! Och träna upp bakbensmusklerna. Gå i skogen är det bästa man kan göra! Lycka till med allt.

Uppförde han sig likadant där ,på inridningen,sparkade osv.

mimmilinnea.
du har kommit med dom bästa tipsen
ja det har nog gått alldeles för fort fram för den stackars hästen
tänker på detta nu när ni säger det. Först från att vara i allämt dåligt tillstånd senare transporteras till mig och nästan direkt på kastrering inridning. Jag älskar verkligen hästen annars hade jag aldrig ängnat denna tid åt honom han är verkligen en supergo häst som haft det allmänt svårt och stressigt. Jag kommer nog låta honom få tiden att lungna ner sig en månad och landa och bara mysa med honom från marken ett tag vad tror ni om detta?:

Hejsan!
För det första vill jag tacka för svaret jag fick vänligt och snabb
då min kompis fick hem en 3-åring som visade sig ha detta
hon hammna i chock tillstånd . jag ska säga detta du skrev till henne
om b-vitamin och gå mycket i skogen. tack för svaret:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 688
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 807
Senast: fixi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka