Hjälp mig!!!!!!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Elwis_86

Jag var ute och tömkörde min lilla shettis hingst. Helt pltösligt så reser han sig och går över.. vrider om kroppen men inte vänsterbak. Precis när han slår i backen så hörs en hög smäll från benet....

:cry:

Sen reser han sig försiktigt upp.. men belastar inte benet.. Sen går jag upp emot huset för att ringa mamma. Och då belastar han benet, men det ser inte helt shysst ut.

Benet har nog inte brutits men något har gått av. För han verkar ha svårt att lyfta benet. Men står relativt normalt på det..
Nu går han i en liten sjuk hage. Vi ska avakt tills imorn med att åka in me honom..(om det blir värre)

Men han är inte svullen nånstans.. han släpar lixom i med tårna i backen när han går..

Vad kan jag göra?
Ska han gå i lilla hagen? Eller kan jag han promenera så att han inte blir stel och svullen?

Snälla kan nån ge mig tips!!!!! :(

vad läskigt!!
Skulle ta ut en veterinär som fick kolal på det.
Varför inte åka in på en gång?

Därför det är söndag och det är svin dyrt, sen att jag inte har någon som kan köra in mig nu.

Jaaa.... :cry: :( Som tur är har vi 2 st grannar som kan och har varit med mkt om hästar!!!!

Lägg detta på Hästvård så tror jag att du får fler svar...

Jag skulle nog åka till klinik på en gång för säkerhets skull.

Jag skulle ha tagit ut alt. åkt in till veterinär på en gång!
Jag tycker att du iaf ska ringa vet. för råd, det är säkert svårt att svara på det över telefon för en vet, ännu svårare för en lekman att göra det över nätet.
Jag skulle aldrig våga råda över om du ska röra på ponnyn eller inte.
Jag hoppas att det blir bra med ponnyn!

Tycker att du ska åka in akut. Det kan mycket väl vara en fraktur trots att han kan stå något så när på det. Du har väl hästen försäkrad? Även om du inte har det tycker jag ändå att du ska åka in fortast möjligt.

Om du inte har någon klinik i närheten som har jour du kan åka till, så ta hem en vet. Redan ikväll. Vänta inte.
Om det är något som är av i benet behöver det komma under behandling med detsamma.
Eller ring en vet. o hör vad dom säger iaf.
Låt det kosta vad det vill...jag hade inte väntat.
Har du hästen försäkrad?

Hoppas verkligen att det inte är något allvarligt. Håller tummarna.
Det lät väldigt otäckt. :(

Jag vågar inte svara på dina frågor...
Men tycker att du ska ringa en veterinär Nu redan ikväll... Kosta vad det vill bättre att börja behandla i tid än att vänta för länge...

Ring iaf och rådgör med din veterinär.

Berätta sen för oss hur det går! Håller tummarna på att det inte är något allvarligt :(

Ta ut en veterinär på studs!

Om det nu är ngt som är av kan det förvärras av att hästen belastar det. Så ta ut en veterinär fort.

Hoppas det ordnar sig!

Oj, det hørtes virkelig ikke bra ut!! Ring en jourhavande vetrinær, og fråg den personen hva du skal gjøre. Om det smal har det nog vid all sannolikhet noe gått av- da skal jeg love at det søndagstillegget ikke har så mye å si i slutendan :( Lykke til nå!!!!

Du tror något har gått av men vill inte ta ut vet. för det ksotar för mycket?!?! :crazy: :mad:

Det är nästan OMÖJLIGT att benet brutits.. för då hade han inte kunnat gå.. Jag tror det är en rejäl sträckning. För han går men sträcker inte ut benet ordentligt

Man kan ju alltid hoppas... :smirk:
För min del hade jag tagit ut veterinär på en gång.

Det kan ju vara en spricka eller ngt ledband eller sena eller muskelfäste som slets av. Känns ju lite märkligt att det skulle smälla till så om han sträckt sig.

Men det er jo så mye mer enn benet som kan ha gått av!!! Det smeller ikke annars!!! Ring nu, ring nu, ring nu!!!!!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: mlii
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar