Hjälp mig vakna!

Pancakes

Trådstartare
Jag är så ofantligt trött, har som en tjock dimma i huvudet större delen av dagarna. Det är som att jag är halvt om halvt i dvala hela tiden.

Sover och äter som jag ska. Börjat nytt jobb förra veckan och bor tillfälligt i en bostad där jag vantrivs och har närstående som är allvarligt sjuk, så det är mycket som rör sig i huvudet. Men hur blir jag av med denna fysiska trötthet?

Inatt t.ex. sov jag från 3-8 med pojkvännen, sedan från 9-11 på soffan, sen har jag vid tre-fyra tillfällen under eftermiddagen sovit ca 10 minuter för att jag helt enkelt inte klarar att hålla mig vaken.

Såhär orkar jag inte ha det :(

Jag fattar att de bakomliggande orsakerna är grunden, men jag måste verkligen bli av med den här tröttheten! Jag får inget gjort!
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Din kropp och hjärnan verkar säga något till dig. Du orkar inte. Enbart ett nytt jobb brukar ju suga musten ur den bäste och du verkar ha betydligt mer än så att tänka på. Att inte trivas i sitt boende tankar ut eoner av energi.

Var snäll mot dig själv! Acceptera att du inte är på topp och avsätt tid att ladda batterierna. Det finns perioder när jag lägger mig 20.00 för att kunna fungera på dagarna.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Det finns perioder när jag lägger mig 20.00 för att kunna fungera på dagarna.

Skriver under på detta. Jag stiger upp allt mellan 4:30 och 6:30. Oftast räcker det att jag går och lägger mig 21:30-22:00 ungefär, men ibland måste jag lägga mig betydligt tidigare än så. Kroppen säger ifrån i vissa perioder att den behöver VILA...

TS: Hur sover du, kvalitetsmässigt alltså?
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Fast du sover ju inte alls som man ska om du sover sådär? :p
Jag blir också (periodvis) som en zombie om jag gör sådär, det är absolut inget konstigt.
Vad gjorde du då på dagen när du blev så trött att du var 'tvungen' att sova?
Ta hellre en tupplur på ca 30 min EN gång, än håll på och slumra flera ggr.

Hur sover du på vardagarna? Går du upp vid tex sju, så gå och lägg dig senast elva så du får 8 timmar (eller 9, om du behöver). Se till att vara nervarvad i kropp och huvud INNAN du går och lägger dig.
Ta ett powernap när du kommer hem från jobbet om du behöver (Om du inte kommer hem alldeles för sent, då är det bättre att ha längre nätter).
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Jag började nytt jobb i somras och de första månaderna höll jag på att svimma av trötthet när jag kom hem. Jag sov en stund när jag kom hem från jobbet och så gick jag i säng vid 21 för att orka med arbetsdagarna.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Jag försöker, men så är det egentligen massa saker som behöver göras och jag orkar inte fixa det men blir så frustrerad att jag kan gråta när det är som det är.

bettysmatte: Det varierar visserligen, jag drömmer en hel del men det är sällan jag vaknar av dem.

tanten: Jag kanske är dum, men är det apoteket som gäller då? :o

Vita: Den här natten var kanske inte så bra exempel. Men vardagarna lägger jag mig nån gång 21-22 oftast och går upp vid 6:30. Lägger jag mig för tidigt brukar jag vakna för tidigt nästa morgon. Det händer att jag försöker ta en planerad powernap men har inte disciplin att gå upp efter säg 30 minuter utan blir alltid kvar längre.

Kivina: Det låter inte så kul :crazy: Jag hoppas att jag ska ha kommit iordning i huvudet lite snabbare än ett par månader.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Försök ta det lugnt, det är frestande med genvägar som koffeintabletter och springa på. Men det kommer ikapp dig, med ränta. Då finns det inga reserver att ta av.

Det här är början på den berömda väggen. Stanna i tid.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Jag fattar att de bakomliggande orsakerna är grunden, men jag måste verkligen bli av med den här tröttheten! Jag får inget gjort!
Släpp paniken att du inget får gjort. Det är en bidragande orsak till stressen.

Sen undrar jag om du verkligen fattar vad som är grunden till din trötthet? Har du kollat alla värden? Jag blir såsom du beskriver ifall jag har järnbrist, vilket jag får titt som tätt ifall jag inte äter tillskott. Hur är det med maten? Äter du trots att du är trött? Får du i dig allting du behöver?
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Måste du få en massa gjort då, när du har det tufft i övrigt? Trötthet kan vara en biverkning av vissa mediciner. Trötthet kan vara ett tecken på någon sjukdom t ex järnbrist. Det kan vara ett tecken på överträning om du äter för lite och tränar hårt. Om man har haft en infektion kan tröttheten sitta i ett tag efter. Det kan också vara en helt normal och frisk reaktion på en jobbig situation, att du inte får den djupa sömn som du behöver. Rekommenderar att du slår en signal till vårdcentralen, kollar upp dina järnvärden. Försöker leva regelbundet, sova 8-10 timmar per natt, och vara snäll mot dig i övrigt, minska kraven på den områden som går. Det finns bara en av dej, så var rädd om dig!
 
Sv: Hjälp mig vakna!

tanten: Jag kanske är dum, men är det apoteket som gäller då? :o
.

:) Ja, koffeintabletter finns i apotekshyllan.

När jag börjar på nytt jobb blir jag ofta så trött att jag kan sova stående.Det tar på mitt huvud att lära sig nya saker och speciellt om det är mycket nya intryck så får jag en mindre hårddiskkrasch.
För några år sedan började jag på ett ställe där vi hade hundratalet elever med utländsk härkomst. Och innan jag lärde mig namnen! Plus arbetsuppgifterna. Jag hade fokus hela dagarna, slappnade av på kafferast och lunch bara.

Jag stupade när jag kom hem om dagarna.

Lös akuta krisen med tabletterna (lika stora mängder kaffe får trista följder för magen ;) ) medan du försöker fundera ut om du har järnbrist, vitaminbrist eller om något annat stör.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Kl

Så hade jag det för ett par år sen. Hade haft ett tufft halvår med sjukdom, dödsfall och stressig vardag i övrigt. Jobbade extremt mycket under en lång period.
Till slut kunde jag inte hålla ihop längre, hjärnan slog av och jag levde i en dimma. Gick till vårdcentralen och hittade inget fysisk fel, utan det var utmattning. Blev sjukskriven i ett par veckor och gjorde absolut ingenting. Jag tvingade mig att inse att det var ok att låta disken stå ett tag. Jag gjorde alt långsamt. Sov 14 timmar i sträck, myste med hästen och hade inga krav där heller på att varken rida eller sköta den. Utan gjorde det jag ville och fixade hjälp med resten.

Efter ett par veckor kunde jag sakta gå tillbaka till mitt vanliga liv, men jag tog det väldigt lugnt och var faktiskt ok med att inte hinna med allt eller prestera så bra som möjligt.

Jag insåg hur mycket energi det tog att göra alla små vardagliga saker när hjärnan hade stämplat ut. Bara att föra ett vanligt samtal med mina närmsta var totalt kaos, mitt i en mening glömde jag vad vi pratade om.

Det som gjorde det möjligt för mig att dra i handbromsen så drastiskt var att jag blev skrämd från vettet av att få höra att om jag fortsatte så kunde skadorna bli permanenta. Jag känner personer som brottats med symptom från utbrändhet i 15 år. Det är en mardröm.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig vakna!

Det värsta efter en sådan pärs är att många (däribland jag) blir överkänsliga mot stress. Minsta lilla stress och hjärnan slår till alla system för att dämpa tempot och skydda sig.

Det är viktigt att ta hand om sig!
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Håller med vad många säger, se till att få en koll gjord på vårdcentral. Be dom också att kolla efter Borrelia och TBE, förutom järnbrist m.m.

Och be om att få åtminstone en (1st) tid för att prata med någon kurator/psykolog, oavsett om fysiska fel finns. Att prata med någon helt utomstående som har utbildning, kan vara mycket välgörande för att kunna formulera varför och vilket sätt allt blir jobbigt/man är trött, så att man kan hitta ett sätt att tackla sin situation, och förstå i vilken/vilka ändar man ska börja "åtgärda".

För sådär trött ska man inte behöva vara, även om jag är det mest jämt efter min TBE-sjuka.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Sover och äter som jag ska. Börjat nytt jobb förra veckan och bor tillfälligt i en bostad där jag vantrivs och har närstående som är allvarligt sjuk, så det är mycket som rör sig i huvudet. Men hur blir jag av med denna fysiska trötthet?

Vad äter du?

Jag blir också så vansinnigt trött när jag är mentalt stressad och vantrivs. Det värsta att göra är att försöka gå emot det och lägga till saker till din att göra lista.
Gör bara det du måste. Vila resten av tiden och ge dig själv möjlighet att ta dig igenom den här perioden utan att "förstöra" dig själv.
Tröttheten kommer antagligen av alla omställningar och det som rör sig i huvudet. Trötta inte ut dig fysiskt också.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Men hallå? Var det inte du som flyttade fastän du absolut inte ville? Flytta tillbaka igen så här kan du ju inte ha det!
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Svarar lite allmänt, är för trött för att svara en och en.

Grundorsaken(-erna?) är väl förmodligen hur livet ser ut just nu, men det är inte mycket som går att ändra på. Jag vill inte gå in på detaljerna i tråden, men att gå till samtalskontakt känns inte aktuellt på den här orten och min gamla finns inga möjligheter att gå till på grund av avståndet.

Jag sover mer regelbundet (på vardagarna i alla fall) och äter definitivt mer regelbundet de senaste veckorna sen jag började på jobbet. Nu blir det liksom frukost, frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och kvällsmat. Tidigare åt jag kanske en eller två gånger om dagen. Sov gjorde jag när jag kände för det.

Flytta tillbaka är inget alternativ eftersom jag då skulle bli arbetslös och nuvarande jobb är egentligen något jag trivs bra med bara det att jag är så himla trött nu. Dessutom var en stor orsak till flytten den närstående som är sjuk. Jag vill som sagt inte gå in på några detaljer i en tråd men det handlar just nu om att medicinera för att förlänga livstiden så mycket det går.

Denna person har för övrigt åkt in med ambulans under kvällen, jag är dock inte med på sjukhuset och borde egentligen ha sovit för längesedan men oroar mig och ångestgråter mest. Får man ringa och sjukanmäla sig/ta ledig från jobbet imorgon trots att det ställer till det för kollegorna? Jag har tidigare bara jobbat på timme och fixat egen vikarie eller jobbat sjuk och då helt enkelt inte fått betalt för de timmarna.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

HUR sover du? Sömnapné drabbar inte bara överviktiga medelålders män även om det är det vanliga. Man behöver inte heller vara en storsnarkare för att lida av sömnapné. Symtomen är som du beskriver trötthet.
 
Sv: Hjälp mig vakna!

Jag fattar att de bakomliggande orsakerna är grunden, men jag måste verkligen bli av med den här tröttheten! Jag får inget gjort!

Tyvärr så är det så att den enda väg som finns ur din situation är vila.
Jag dunkar i det där med jämna mellanrum.
Och eftersom jag är sådan till min person så får jag leva med det.
Jag kör på för fullt tills att det tar stopp och sedan så måste jag vila och äta SSRI.
Det händer ungefär vart 7de år och nu så vet jag hur jag skall hantera det.

Åren mellan stoppen är mycket produktiva så det är faktiskt värt det för min del.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
3 092
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 907
Senast: Bri
·
Katthälsa Min treåriga älskling Lotus har sedan 18 dagar tillbaka inte varit sig själv. Vi har varit till Djursjukhuset två gånger och samtalat...
Svar
9
· Visningar
3 250
Senast: Marty
·
Småbarn Vi har fått problem med läggningen av vårt barn (16 månader). Ofta tar det minst en timme även om han är trött (har tagit tre) och om...
2
Svar
33
· Visningar
5 717
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp