Hjälp mig! Sjuk höna! (inte fågelinfluensan)

Skreppur

Trådstartare
Pipen är burrig, vingarna hänger lite och hon har tappat det mesta av aptiten. Jag tror hon även har diarré. Imorse drack hon massor och hon äter lite, men inte mycket. Kammen är fortfarande röd.

Vad ska jag göra? Hon bor i en kall bod med 3 andra höns, vi ska försöka skaffa en värmelampa idag. Hon låg och ruvade på 5 ägg för bara några dagar sedan.

Några vitamin- eller andra huskurer jag kan få i henne som kan hjälpa? :(
Kan det vara en vanlig förkylning eller ser det allvarligt ut ?:(

Sv: Hjälp mig! Sjuk höna! (inte fågelinfluensan)

vet inte vad det är men jag hade en tupp som var hängig och för ett tag sedan även en silkeshöna och då har jag tagit in dem i värmen och gett dem majs och annat gott med vitaminer och hållt dem från de andra ett par dagar.
Båda två piggnade till men jag trodde inte att tuppen skulle klara sig för han såg så dålig ut och andades tugnt.

Om jag var du skulle jag sätta hönan för sig, ev ta in henne i huset eller där det är varmt och ge henne massa gott och avvakta ett par dagar och se om hon blir bättre.

Vi har köpt en värmelampa från odal nu och satt in. Hon förstod direkt vitsen med lampan så nu sitter hon där under i värmen. Nu fick vara ifred från kl.12 till nu då jag gick ut med varmt vatten och kokt ägg. Hon fick i sig ca 20 små äggbitar frivilligt + lite colavatten. Hon har gått omkring lite och satte sig på en låg pinne, men nu halvsover hon under lampan igen.

Hon betyder så mycket för mig den här hönan.

Skreppur skrev:
Pipen är burrig, vingarna hänger lite och hon har tappat det mesta av aptiten. Jag tror hon även har diarré. Imorse drack hon massor och hon äter lite, men inte mycket. Kammen är fortfarande röd.

Vad ska jag göra? Hon bor i en kall bod med 3 andra höns, vi ska försöka skaffa en värmelampa idag. Hon låg och ruvade på 5 ägg för bara några dagar sedan.

Några vitamin- eller andra huskurer jag kan få i henne som kan hjälpa? :(
Kan det vara en vanlig förkylning eller ser det allvarligt ut ?:(
HUr kan du veta att det inte är fågelinfluensa??

Tycker att du agerar oansvarigt om du inte tar ut en veterinär som kan ta prover på din höna genast!!

Tát lugnt.
Är det influensa (någon av de farliga) är hönan död inom 2 dagar och då kan man lämna in kroppen för undersökning, fr a om resterande fjäderfän börjar tackla av. Att ta ut en veterinär för en hängig höna är att ta i.
Det är inte direkt ovanligt att hönor blir risiga och/eller dör. Dom har ganska kort medellivslängd.

Så vitt jag vet, har man än så länge hittat influensan enbart utanför Oskarshamn, och då på sjöfågel. Att den plötsligt skulle drabbat en höna i Norrköping är mindre troligt.

LIA

Senast ändrad:

Det var just sådana här frågor jag inte ville ha eftersom jag är SÄKER(!) på att det inte är någon dödlig influensa.. hrmpf. Kalla mig mycket, men jag är inte oansvarig.

Hon får ny mat (thrill, ägg, al) och vatten en gång i kvarten, jag har köpt esbetre som alla höns dricker nu, jag har ordnat med filtar och höbalar runt henne och lampan så att draget försvinner (:

Hon är så rar min gumma, när jag kom dit nu för 5min sedan satt hon (like usually) under sin lampa och körde huvudet genom fjäderdräkten på ett "tvätta-vis", hon drack lite mer cocacola och åt lite mer ägg. Jag ska köpa gräslök och filmjölk som jag ska försöka få i henne.

Veterinären trodde på en förkylning, coccidios eller att hon är lite krasslig nu efter att hon kommit igång och ruvat.. Det viktigaste var att kammen fortsätter vara röd.

Senast ändrad:

Hoppas hon kryar på sig men det är ju bra att hon äter iaf! Som sagt, min tupp såg riktigt risig ut men mår prima nu.:)

När jag kom ut till mina höns vid middagen upptäckte jag att en av mina silkeshöns hade helt igensvullna ögon! :eek: Fattar inte vad som är fel, brukar märka direkt om ngn beter sig underligt så det måste kommit väldigt snabbt. Försöker leta på nätet vad det är för ngt :confused:
Inte nog med det, en av mina favorithöns, en svart liten antwerpen hoppade på ett ben idag, men vad jag kan känna är det helt så jag tror hon bara stukat det. Hon sitter i en egen bur nu iaf så får jag hoppas det är bättre imorn.

Nej så träligt.. Jag är jättedålig på hönssjukdommar, verkligen. Men har du ingen duktig fågelveterinär du kan ringa till? Om du inte hittar så kan jag pma telefonnummret till veterinären jag ringde till idag, hon var duktig!

Tack så mycket, jag hoppas ochså att dina kryar på sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad är det för fel på vissa hundägare!? :mad: :mad: Hur svårt kan det vara att i alla fall kräva någon form av lydnad på sin hund...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
11 666
Senast: Aliide
·
Hästvård Hjälp alltså! Jag och en av mina bästa kompisar delas stall och igår vid lunchtid fick min vän och jag lasta hennes welshponny i...
Svar
10
· Visningar
2 910
Senast: Exit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama