Hjälp mig nu att tänka.. Vaccination.

Linduzz

Trådstartare
Fick hem uppfödarens hund i förrgår, som hon hade fått tillbaka av olika anledningar. Tanken är att jag ska börja ställa honom med på utställningar.

MEN han har bara fått första sprutan, så hur gör jag då? Han är 6½ månad.

Försökte hitta reglerna men lyckades inte nu på morronkvisten,*skyller på att jag är astrött*

Sv: Hjälp mig nu att tänka.. Vaccination.

Jag vet att han ska ha en till spruta, min andra fick ju vid 12 veckor, men han fick inte den av sin f.d ägare. Så det måste ju s.a.s bli "godkänt" av skk/reglerna. Men jag har fått totalt hjärnsläpp nu *suck*

Vaccinerar du nu ska han vaccineras igen vid 1 år, så i praktiken kan du vänta tills då, ge ettårs-sprutan och sedan vaccinera som vanligt, för då behövs ingen spruta igen efter en månad.

Han har inte fått sin 12V spruta, Vetten sa att de e bara å göra å att det inte ska var några problem

Efter att de blivit 4 månader behöver man inte ge 2 sprutor, då räcker det med 1 och även om du ger nu så ska hunden ha en vid 1 års ålder för att bli insläppt på en utställning.

Därav att du faktiskt kan vänta tills dess med att ge sprutan.

Så lång är jag med, men dom ska ställas när dom är 9 månader så då måste han väl ha två för att få komma in där?

Efter att de blivit 4 månader behöver man inte ge 2 sprutor, då räcker det med 1 och även om du ger nu så ska hunden ha en vid 1 års ålder för att bli insläppt på en utställning.

Men hunden vaccinerades väl vid 8 veckor ungefär som jag har förstått det rätt. Om hunden inte fått sin andra spruta anses ju denna inte vara grundvaccinerad, eller?

Om hunden inte hade varit vaccinerad alls så hade det väl varit annorlunda.

Oavsett hur hunden vacciners nu så ska den vaccineras vid 1 års ålder och om de vaccineras efter 4 månaders ålder (oavsett tidigare vaccination) så behöver den inte vaccineras om efter 4 veckor.

Oavsett hur hunden vacciners nu så ska den vaccineras vid 1 års ålder och om de vaccineras efter 4 månaders ålder (oavsett tidigare vaccination) så behöver den inte vaccineras om efter 4 veckor.

Som jag har fattat det hela är hunden endast vaccinerad vid 8 veckor, och det räcker ju inte som skydd.

Så vaccinera den nu med 1 spruta, så räcker det sedan till 1-års vaccinationen.

Precis vad jag har skrivit..

Vaccineras den efter 4 månaders ålder (oavsett tidigare vaccinationer) så behöver den inte omvaccineras förrän vid 1 års ålder.

Om den inte skulle ha ställts ut förrän efter 1 års ålder hade de kunnat vänta tills dess med att ge sprutan och det hade varit helt ok enligt skk's bestämmelser för vaccinationer och utställningar (vilket är vad jag utgått ifrån att ts ville ha vetskap om i mina svar)

Jag hugger sista knappen här.
Om hunden fått två sprutor som valp och nu blivit ett år (13 mån) (men det har inte gått mer än 9 månder sedan senaste sprutan) får han då vistas på en utställning eller måste han få ettårssprutan först?

För att ställa ut hund yngre än ett år gäller att sista sprutan måste givits vid 10 v eller senare.
PL

För att ställa ut hund yngre än ett år gäller att sista sprutan måste givits vid 10 v eller senare.
PL

Fast hon kan ju inte vänta med att ge sprutan, eftersom hunden ska ställas när den är 9 månader.
Då gäller det att hunden vid senaste vaccinationen ska varit 10 veckor. Nu står det inte (vad jag kan se) vid vilken ålder den fick sin spruta, men har den varit yngre än 10 veckor, måste den ha en till.

Han fick sin första vid 8v ålder men inte sin 12v spruta utan den fick han vid 6½m

Han fick sin första vid 8v ålder men inte sin 12v spruta utan den fick han vid 6½m

Aha, jag förstod aldrig att han fått när han var 6.5 månad. Då ska du inte behöva ge en spruta nu, men han måste ha vid 1 års ålder ändå.

Aha, jag förstod aldrig att han fått när han var 6.5 månad. Då ska du inte behöva ge en spruta nu, men han måste ha vid 1 års ålder ändå.

Han fick den hos oss vid 6,5m p.g.a veterinärens rekommendation.

Men då behöver jag nog inte oroa mig för utsällningar framöver nu då ?

Han fick den hos oss vid 6,5m p.g.a veterinärens rekommendation.

Men då behöver jag nog inte oroa mig för utsällningar framöver nu då ?

Du ska kunna ställa ut nu, och sen ge en spruta vid 1 års ålder :)
Är ju också så som Gnist skriver, nu när man vet att han blev vaccinerad när han var 6.5 månader :)
Så ut på utställningar bara, lycka till :D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 695
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 549
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 609
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)