Hjälp mig med råd...

fettso

Trådstartare
Är ledsen vet snart varken ut eller in.
Började med att vi köpte gård i början av året,då hade vi bara Oskar våran shettis,som jag köpt åt barnen och mig förra sommaren!
Vi köpte gården så vi skulle kunna ha hästarna hemma,och jag skulle äntligen få börja rida igen-på min egna Islandshäst!:love:

Men:( inte blev det så,blev lurad att köpa ett sto som det visade sig hade en gammal skada,jag hann inte rida henne en enda gång,hältan upptäckte jag i hagen.
Hon var ju ohalt vid provridning(hade nog fått smärtstillande),jaja struntsamma det blev en kostsam process,men efter 2månader tog dom tillbaka henne och vi fick dom 50.000 tillbaka.
Jag var desperat efter en ny häst,mådde extremt dåligt över första hästen som skulle tillbaka till en människa som lät henne gå och ha ont.

Köpte då ett svart litet sto,med mkt bra grundgångarter,hon var billig:crazy: och vi hade ju blåst mkt pengar på den andra hästen i vet vård.:(
Det gick fort och ganska okontrollerat när jag provred,men bestämde mig ändå för att köpa,hästen var ju frisk och billig.:)
Hoppades på nåt sätt att det skulle lösa sig väl hemma....
Hon är verkligen en extraordinär häst,hon är vacker,smäcker,har mkt bra grundgångarter,tölten har börjat komma så smått...

Hon kom från Island den 12 Januari,hade bara varit här ca en månad när jag köpte henne.
Hon var först väldigt rädd här hemma,hoppig för minsta lilla,och springig när man red.
Hon blev lugn,jag kunde tom skritta på helt lång tygel i skogen!:)
Men så slängde hon ju av mig plötsligt en dag,verkligen slängde av mig.
Hade precis suttit upp när hon kastade sig iväg.:( :cry:
Har fortfarande ont i kroppen....
Trodde det berodde på att jag hade spö i handen och kanske kanske hade råkat peta på henne när jag satt upp??:confused:
Har ju alltid kunnat sitta upp själv innan, utan longering innan.

Sen den dagen för en dryg vecka sedan,försöker hon varje gång jag sitter upp att kasta av mig eller springa iväg.
Även då jag både longerar och har nån som håller i då jag sitter upp,även om personen leder henne i början.
Vet inte om hon har ont??Ska till hästtandläkaren på Måndag nästa vecka,kotknackare kanske ett alternativ??
Mår dåligt varje dag psykiskt,är inte så tuff av mig och har nu blivit rädd för henne.

Hon är snäll i stallet,lättlastat,lättskodd osv,detta gäller endast ridningen.
Hon har ju redan fått exsem,kanske har med det att göra??
Dom går inne på nätterna sedan 2 veckor tillbaka!
Ville ju egentligen ha en lugn familjehäst som kunde tränas och tävlas i lättare klasser,men Kaela har det där lilla extra...

Sv: Hjälp mig med råd...

Ajaj, det första jag reagerar på är att stackarn redan fått eksem. Det är inte roligt för henne. Där bör du lägga ner första energin, ta hand om det ordentligt, bada henne, smörj henne och bara pyssla. Se till så att hon inte utsätts mer än nödvändigt för äckelknotten.

I det stadiet kommer du ju också få chansen att lära känna henne ordentligt. Min andra tanke ang eksemen är att hon förmodligen fått dem pga att hon varit stressad och inte alls vetat hur hon skall göra.

Angående ridningen, rid inte förrän DIN kropp känns bra, ta nu tiden på dig att verkligen lära känna henne från marken. Du kan arbeta henne från marken också. Sen är det aldrig helt fel att ta ut en equiterapeft el liknande som går igenom henne, hittar denna en låsning av någotslag som kan ha påverkat hästen så bör ju detta tas om hand om innan hon fortsätter ridas.

Om inget händer så börja försiktigt att rida henne igen.
Men framför allt, stressa inte. Ta allt steg för steg och passa på att njut av att vara hästägare, från marken.

Trots att min häst är 17 år och har vart i Sverige sen 96 så kan hon bli "för mycket" och då behöva vila från ridningen och alla krav, då är det gos och mys som gäller.

Lycka till!

Hej,
köpte också en "billig" häst med det där lilla extra:angel:
Åkte av en massa gånger efter att han kommit hem, så var det inte alls när jag provred honom.:confused:
Blev rädd efter en rejäl avåkning o ville inte sitta upp. Var tvungen att ha grannen över som fick säga till mig att sitta upp: "Kom igen, det är ju bara en C-ponny!" Men jag vågade inte. Till slut sa hon att om jag inte red hästen skulle den få gå på slakt o det ville jag ju inte så det var bara att hala sig upp i sadeln igen - motvilligt. Gud vad jag känner igen det du beskriver! Ångesten o smärtan. Önskar att jag kunde komma o hjälpa er för jag känner igen mig så mycket.
Nu har det gått 9 månader o nu känner vi varann. Han är inte helt pålitlig men han bockar inte i alla fall(längre).
Små framsteg då o då, men framförallt tror jag att tiden gjort sitt.

Ta det lugnt, umgås med Kaela, massera henne även om hon inte känns spänd. Ta hand om henne. Då kommer hon börja koppla av.
Beställ tid med en kiropraktor som kan se över henne o ge dig tips.
Även om du inte känner att du kan rida nu kan du ändå ge henne kärlek. Låt henne vila o komma in i sitt nya hem, hon har ju flyttat en del på sista tiden...
O har du någon som kan peppa dig är det guld värt.

Mitt råd är, ta med henne till en ridtränare som är insatt i problematiken,och som du litar på, beställ privatlektion, låt tränaren få rida först, rid henne de första gången inom ridhusets fyra väggar.

Lycka till! ;)

Vill först beklaga att du haft sån otur :(

Men sen undrar jag en sak, går Kaela bara med en shettis som sällskap?

Det är inte första gången jag hör om islandsimporter som blir helt fnoskiga av att inte ha islandskompisar...

Jag tycker som andra sagt, att du ska jobba mycket med henne från marken, lär henne små tricks och roliga saker, öva med henne lös på ridbanan tex. Så kommer du att vinna hennes förtroende och tillit.
Sitt INTE upp innan du känner dig trygg med henne, du kommer bara att skärmma henne mer om du sitter där uppe och är rädd.
Öva istället på att få henne gå på pressenningar, under desamma, lär henne att det är ok att du hoppar jämfota runt henne och att hon kan lugnt stå still tills du hoppat färdigt. Lär henne backa, komma och flytta fram och bakdel för små signaler från marken.
När du kan göra detta med henne kommer det inte att vara några problem att rida henne heller :bow:

men det kan ju tänkas att du behöver hjälp med detta av någon bra NH-tränare tex. Jag rekommenderar varmt Parelli NH :bow: :love:

Lycka till, inte ska du behöva skiljas från din fina häst, det här tar ni er igenom!

Hej!
Jag känner också igen mig i din berättelse...
Mitt egensinniga sto slängde av mig för något år sedan, och nu tycker jag inte att det var så konstigt. Hon hade en sadel som klämde, felverkad, för stort bett - listan kan göras lång över min okunskap. Kan ju skylla på förra ägarna, men till vad nytta?
Håller med om att det är bra med arbete från marken, men för mig har det inte lossnat på riktigt förrän jag fick en instruktör som verkligen hjälpte mig med ridningen. Naturligtvis också utrustning som passar, tandläkare och massage av de muskelgrupper som var halvt förtvinade.
Vägen kan vara lång, men den dagen det fungerar har man verkligen gjort sig förtjänt av annat än en tårta...
Kolla så inte hästen har ont; det måste vara nr 1.
Ta hjälp av kunnig tränare som du litar på. Rid gärna andra hästar under tiden, så du inte får känslan av att allt ridande är behäftat med rädsla.
Jag har även ändrat foderstaten för min häst - bort med havret, in med proteiner, E-vitamin o selén, så hästen kan bygga de muskler hon behöver för att inte lida då jag sitter upp.
Om du tycker att det blir övermäktigt, så ställ samma fråga som min tränare gjorde första gången; är detta verkligen den häst du ska ha?
Hoppas det löser sig och att ni kommer förbi den värsta backen snart

Blir så glad när jag läser era inlägg!!:) Hon är en jättemysig häst!
Mina krav har varit på tok för stora....
Inriden och skickad till Sverige och bytt ägare 3 ggr på fyra månader,stackars häst...:(
Har ju ridit henne och varit på kurs redan(en dag),har in supergoa tränare här hemma också som hjälper mig...

Men hon måste ju få landa också,har verkligen inte tänkt på det utan bara kört på...
Först nu har hon börjat protestera,inte konstigt hon varit stressad och fått exsem.
Ska jag strunta i träningarna framöver?

Ja hon går med endast en shettis som sällskap.

Lufsa i skogen på långa tyglar ett tag kan nog vara en lisa för hennes själ..;)
Hoppas ni kan slappna av lite båda två.
Kolla att hon inte har ont någonstans.
Om hon fått exem, försök få ordning på hennes mage.
Mycket grovfoder, var försiktig med det gröna gräset.
Ge inget sött eller stärkelserikt.

Blir så glad när jag läser era inlägg!!:) Hon är en jättemysig häst!
Mina krav har varit på tok för stora....
Inriden och skickad till Sverige och bytt ägare 3 ggr på fyra månader,stackars häst...:(
Har ju ridit henne och varit på kurs redan(en dag),har in supergoa tränare här hemma också som hjälper mig...

Men hon måste ju få landa också,har verkligen inte tänkt på det utan bara kört på...
Först nu har hon börjat protestera,inte konstigt hon varit stressad och fått exsem.
Ska jag strunta i träningarna framöver?

Ja hon går med endast en shettis som sällskap.

Som du redan vet brukar jag ta upp detta med Sverigechocken. Hästen förstår helt plötsligt vart den befinner sig och är inte inne i sin trygga lilla bubbla längre, du trodde ju att detta bara var en engångsföreteelse, det trodde min syster också :( Min syster har en häst som är precis likadan som din! Häst som sticker heter tråden här på Bukefalos där folk har gett bra tips och råd vad man kan göra :) Den hästen sticker och går inte att rida länge innan detta händer, om ens gå fram ett enda steg :( Om du vill kan du maila henne? för det är ibland skönt att prata med folk med samma problem som en själv.
Jag säger som Skuggi... Bara en shettis som kompis? Dom är så vana sin islandsflock ifrån Island och skulle kunna ändra på sig totalt ifall en isiskompis dyker upp! :)
Syrrans häst försöker leka med deras paint häst hela tiden, men utan resultat. Painten vill inte. Jag hoppas att du har en lekfull shettis som kan busa runt med isisen :)

Ge inte upp, ni kommer att komma igenom detta. Men ta det bara lungt och metodiskt och stressa inte fram något, ni har ju all tid i världen :)

Har hästen fått vila något sedan du fick hem den?
Våra blev mycket mer harmoniska efter en sommarvila då vi hade flyttat hem dem...

Mycket smart att först ta ut veterinär eller nån kotknackare! Det är ju alltid skönt att veta att hästen är frisk innan man börjar att jobba bort problemet.

Håller med som de skrivit innan, be någon om hjälp, nån som kan. Eller lämna bara bort hästen på tillridning en kort sväng så du känner att ni får tillbaka självförtroendet båda två! Ibland är det bättre att skicka iväg hästen och låta nån annan ta itu med problemet..

MIn spontana känsla är att ha henne som hund ett tag. Gå ut och gå och gör saker från marken och ha bara mysigt. Tids nog hinner du rida. Låter kanske tråkigt om man köpt en ridhäst men jag tror att du har igen det sen.

MIn spontana känsla är att ha henne som hund ett tag. Gå ut och gå och gör saker från marken och ha bara mysigt. Tids nog hinner du rida. Låter kanske tråkigt om man köpt en ridhäst men jag tror att du har igen det sen.

:bow: :bow:

Ja! En hund! Ta promenader i skogen, tänk på att hon aldrig sett skog förut! Skogen på Island är inte värre än att man kan resa sig upp om man kommer vilse, och då ser man vart man är :rofl: :rofl: lite skillnad mot för här :angel:
Visa henne vad mycket gott det finns att äta i skogen, sitt på en stubbe och fika och låte henne beta.

Om det var min häst skulle jag inte testa att rida förrän mot slutet av sommaren, beroende på hur fort hon verkar återhämta sig. Kan låta tråkigt som sagt, men jag är övertygad om att man har igen det.

Nu skriver inte jag det här enbart riktat till dig, utan på det stora hela sas. Man verkar glömma många viktiga aspekter, vilket man klart kan tyda i många inlägg.

Här har man en ny importerad häst, denna häst har med största sannolikhet haft en stor flock som den levt i tidigare. Grundtryggheten för en häst startar i sin flock, ledaren/människan/ägaren kan sen hämta sin häst i flocken för att te x rida.

Den här hästen har kommit till Sverige så sent som i mitten av januari, den är igångsatt för ridning och förväntas fungera som en normal ridhäst.

1. Den har varit med om en transport som helt klart sätter sina spår på de flesta hästar.

2. Den har inte fått acklimatisera sig i lugn och ro.

3. Den har numera ingen flock, därmed ej heller någon grundtrygghet.

4. Den har redan utvecklat eksem, att hästen inte mår bra är ett ganska tydligt tecken genom detta.

5. Hästar är inga hundar, att leda hästen på promenader kan ses som en del av träningen men kan ALDRIG ersätta grundtryggheten för hästen.

Det man som ägare nu upplever är resultatet av denna import, det har helt enkelt gått för fort och hästen mäktar antagligen inte med mera och här kommer då protesterna. Visst är det möjligt att något fysiskt problem föreligger, det kan man ju kolla så att allt är som det ska. Sen ska jag gå så långt som att skriva, låt hästen få vara ifred.
Jag skulle själv ha låtit denna häst få gå in i en flock med andra islänningar, te x över sommaren. Därefter hade jag försiktigt börjat jobba från grunden, grunden för mig är markarbete där även ledarskapet etableras. Beroende på hur utvecklingen sker där hade ridning skett tidigast på sen hösten, om det går långsamt kanske början av nästa år.

Vissa importer tar så lång tid på sig som upp till 3 år för att acklimatisera sig, det finns exempel på hästar som aldrig klarat denna omställning och många av dem lever inte lägre pga det.

Men om jag skickar iväg henne på sommarbete med andra Islänningar får jag då inte samma problem till hösten,när hon ska gå ihop med Oskar igen??

Och hennes exsemproblem,jag har ju inte möjlighet att vare sig ta in eller täcka om hon inte är hemma.

Jag tror att problemet du måste lösa är hur du ska kunna ge henne det sällskapet konstant, och inte bara över betet. Kan säga att min första häst var det ganska lika problem med, dock skickade han aldrig av någon men hade istället en massa annat trix för sig.
Riktigt trevlig blev han inte förrän han fick komma in i en flock, dessförinnan funkade det men inte mer.

Vissa hästar behöver en flock för att få/skapa sig en grundtrygghet, med tanke på att din häst antagligen har haft det fram till att hon blev importerad och kanske även ett tag på det nya stället. Sen bli ställd inför fullbordat faktum, tryggheten är borta, nya människor, ny miljö, en ny häst som förmodligen har ett litet annat signalsystem, ny luft, ny mat, kanske är hon även vaccinerad osv osv. Listan kan göras i princip hur lång som helst, hennes mentala förmåga funkar inte längre och som det flyktdjur hästen är gör man vad man är bäst på. Bockar när ryttaren kommer på, vissa sparkar och biter hejvilt när de blir trängd och allt utan att det behöver vara något egentligt fysiskt fel.

Med risk för att verka otrevlig så skriver jag ändå detta, tyvärr är det baksidan av myntet när det gäller import. Alla drabbas inte av det här, men väldigt många märker av något ändå. i form av störningar. Med tanke på din oerfarenhet så tror jag att en häst som varit i Svergie hade varit ett bättre och enklare köp.

Nu skriver inte jag det här enbart riktat till dig, utan på det stora hela sas. Man verkar glömma många viktiga aspekter, vilket man klart kan tyda i många inlägg.

Här har man en ny importerad häst, denna häst har med största sannolikhet haft en stor flock som den levt i tidigare. Grundtryggheten för en häst startar i sin flock, ledaren/människan/ägaren kan sen hämta sin häst i flocken för att te x rida.

Den här hästen har kommit till Sverige så sent som i mitten av januari, den är igångsatt för ridning och förväntas fungera som en normal ridhäst.

1. Den har varit med om en transport som helt klart sätter sina spår på de flesta hästar.

2. Den har inte fått acklimatisera sig i lugn och ro.

3. Den har numera ingen flock, därmed ej heller någon grundtrygghet.

4. Den har redan utvecklat eksem, att hästen inte mår bra är ett ganska tydligt tecken genom detta.

5. Hästar är inga hundar, att leda hästen på promenader kan ses som en del av träningen men kan ALDRIG ersätta grundtryggheten för hästen.

Det man som ägare nu upplever är resultatet av denna import, det har helt enkelt gått för fort och hästen mäktar antagligen inte med mera och här kommer då protesterna. Visst är det möjligt att något fysiskt problem föreligger, det kan man ju kolla så att allt är som det ska. Sen ska jag gå så långt som att skriva, låt hästen få vara ifred.
Jag skulle själv ha låtit denna häst få gå in i en flock med andra islänningar, te x över sommaren. Därefter hade jag försiktigt börjat jobba från grunden, grunden för mig är markarbete där även ledarskapet etableras. Beroende på hur utvecklingen sker där hade ridning skett tidigast på sen hösten, om det går långsamt kanske början av nästa år.

Vissa importer tar så lång tid på sig som upp till 3 år för att acklimatisera sig, det finns exempel på hästar som aldrig klarat denna omställning och många av dem lever inte lägre pga det.

:bow: :bow: :bow: Det är precis detta jag menar med Sverigechocken. Håller fullständigt med dig i det du skriver! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 728
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka