HjÄlp Mig Med Min Hoppsits!

Sv: HjÄlp Mig Med Min Hoppsits!

ja :angel:. om du ska träna avståndsbedömningen och vill ha hjälp av hästen ska du lägga ut en galoppbom innan hindren. jag lovar det hjälper en massor! det är bra till mycket, brukar ha det på de hästar som är lite osäkra och som gärna tar ett extra, eller om en häst bara rusar, eller om ryttaren inte ser avstånden och om hästen vill hoppa av stort och även lägga en bom 3 m bakom om den vill hoppa långt. alltså bra till allt :angel:

:o vad jag skriver..

Ja. det har jag testat och det fungerar ibland! Hästen är lite vild och är det bara räcken så kastar han sig över allt. Men det har blivit bättre! Har tränat mycket cavaletti och studsar där han tvings vänta och korta upp sig"! Tränade på det faktsiskt idag! Väldigt bra om man vill bygga upp dem oxå, farmför allt i trav :D

Det är lungt! Du ger ju super bra tips så du får gärna fortsätta skriva mer :D :bow:

Något jag brukar göra är att rida mycket bommar och cavaletti och små hinder, utan stigbyglar. Då tvingas man ner i sadlen och hålla om med benen.
Sen kan man om man är två longera varandra, den som sitter på hästen ska varken ha stigbyglar eller tyglar. börja utan bommar för det kan kännas rätt obekvämt när man inte kan styra med tyglarna.
Sträva efter att sitta så korekt som möjligt, även med händer och fötter, låsas att du har både tyglar ocg stigbyglar. Börja med övningar som att öka och minska volten, (ryttaren ska göra detta inte linföraren) avsaktingar, igångsätningar, ja allt du gör i vanliga fall när du rider. Be gärna någon kunig att longera dig.

Jag satte "sporr remmar" i sadelgjorden fastsatta i stiglädret. Man får dock inte sätta dom för tigh. På det sättet tvingas du att hålla din skänkel still och den kommer inte bak.
Som någon redan sagt, detta är förenat med livsfara.
Det finns ingen garanti att kraften blir tillräckligt stor för att ens ett balsnöre skulle gå sönder om man nu fått för sig att "binda fast" skänkeln under ridning. Detta är en uråldrig metod som förkastas av seriösa tränare/ridlärare av idag.

Man behöver inte ha hinder för att öva balansen. Det kan räcka med att du lägger ut 4-6 bommar på studsavstånd på varje långsida att galoppera över i lätt sits.
I den lätta sitsen ska du sedan finna balansen och då det bara är bommar på marken så blir din rädsla och osäkerhet ingen faktor i det hela utan du kan lugnt stå kvar och ta ett mantag genom och över bommarna.
När detta fungerar tillfredställande kan du öka på avståndet alternativt korta av det så att du och hästen får jobba lite mer med att hålla ihop er i en samspelt enhet.

När du kommer till detta så kan du hoppa vanliga låga studs med korrekta avstånd, även här kan du öva vidare på balansen genom att exempelvis knyta en knut på tygeln och kanske först ha mantag, när balansen känns bra kan du sedan släppa händerna och hålla armarna rakt ut.
Detta är en övning där du bör ha någon på marken som har uppsikt över dig och din ridning/sits och hästen.

Det tar ett tag att hitta balansen men övning ger färdighet:)

Nej, visst är det så att man aldrig kan garantera att snöret går av. Oftast använder man sig av balaband vilka är völdigt sköra! Har aldrig hört att det är någon som har skadat sig vid denna metod.

Nej, visst är det så att man aldrig kan garantera att snöret går av. Oftast använder man sig av balaband vilka är völdigt sköra! Har aldrig hört att det är någon som har skadat sig vid denna metod.
Tycker du det är värt att chansa och göra något som kan göra att du i en omkullridning inte kommer undan hästen utan landar under den och kläms fast.

Det finns orsaker till att man sedan iallafall 80-talet slutat använda sig av detta sätt att hålla skänkeln på plats. Säkerhet är A och O när man ägnar sig åt hästsport och inget man bör tumma på bara för att " det brukar gå bra". Man kan skada sig tillräckligt illa vid fall från häst utan att behöva spä på det med att riskera att hamna under 650k häst vid ex. en omkullridning eller vrida om fotleder och knän ännu mer vid en såkallat vanlig hederlig ofrivillig avsittning!?

ja men då är det ju jätte bra om den är över allt att hoppa men bom. och sen studs som sagt. mycket bra. och även igen hoppa på volt om den vill springa :idea:

jag brukade ha detta och har aldrig skadat mig, och vet inge som har gjort det heller. det finns spec. "band" som man kan ha till detta...

mitt tips för att förhindra att skänklarna åker bak är att hela tiden tänka på att trampa ner hälaran. det funkade för mig!

jag brukade ha detta och har aldrig skadat mig, och vet inge som har gjort det heller. det finns spec. "band" som man kan ha till detta...
Vilket bra argument "jag har aldrig skadat mig".

Jag har haft körkort och kört bil i snart 20 år och har heller aldrig skadat mig, men skulle likförbannat inte sätta mig i bilen utan säkerhetsbälte utifall att....

Hoppas ni slipper uppleva den dagen då ni går omkull med 650k tung häst med era fötter ordentligt fastsatta i stigbyglarna och att ni därmed inte kommer undan den fallande hästen utan krossas till i bästa fall förlamning och i värsta fall döden eller kanske tvärtom.

Hästvett har inte att göra med att "detta har aldrig hänt mig när jag gjort så här" utan VAD som KAN hända mig och min häst om jag gör si eller så!!!
80% av alla olyckor med häst orsakas av fall från häst/omkullridning. Vanligt vid dessa olyckor är fotledsfrakturer och skador på knät. I snitt förekommer det dessutom 4 olyckor med häst/år med dödlig utgång och förra veckan dog t.ex en av bukes användare i en tragisk olycka under en körtur.
Summa sumarum allt med häst handlar om säkerhet och hur man kan förbättra sin egen och andras säkerhet så att man den dagen olyckan är framme har bäst odds att komma någorlunda helskinnad ur situationen.

Jag kan medge att jag inte tänk på riskerna när jag använda detta knepet! Men det kan hända andra hemska olyckor. För ett par år sedan red jag ut min ponny, och den blev rädd och hoppa till och jag blev rädd och tappade balansen och trillade av. Jag trillade så illa att jag knäckte 1 nackkota och fick försjuktningar på två andra. Trots att jag hade allt man kan begöra, skyddsväxt, ridhjälmp, säkerhetstigbyglar etc. En olycka sker lätt! Visst ska man arbeta för en säkert sport men det kan som sagt hända vad som helst av det allra enklatse fallet!

Med lite efter tanke kanske det inte var så klokt!

När skänkeln åker bak och överlivet tippar fram i språnget så beror det ofta på att man kniper sig fast med knäna.
Man blir inte ett dugg stadigare i sitsen för att man knyter fast stigbyglarna med remmar i sadelgjorden, snarare tvärt om... Risken att man tappar stigbyglarna i språnget ökar snarare eftersom de inte "följer med" foten då den åker bakåt i språnget.
Och jag håller helt med roslagen angående skaderisken. Jag har sj'lv voltat över hinder med hästar och tackochlov att stigbyglarna kunde vända sig fritt, så att mina fötter trillade ur dem! Jag har gått skadefri ur dessa fal, även om åtminstone ena hästen skadade sig ganska ordentligt.

Det man måste lära sig är att släppa loss de knipande knäna och få ner tyngdpunkten till skänkeln i stället. Sänkt häl, hålla om mjukt med benen utan att knipa och ett lagom upprätat överliv.
Träna denna sits över bommar och studsserier. Man behöver faktiskt inte ändra läget alls över små hinder, utan stå kvar i en stadig lättsits bara. Man ska också kunna hoppa en serie utan att hålla i tygeln alls, med händerna sträckta rakt utåt typ. När du kan hoppa även lite större hinder (i alla fall 80-100 cm, på stor häst) utan att hålla i dig - detta kräver en serie rakt fram, helst längs långsidan och du bör ha en tränare bredvid dig - DÅ har du hittat din balans på ett bättre sätt.

Men GLÖM remmar som håller fast stigbyglarna!!
Både för att det är en säkerhetsrisk och för att det är fel sätt att angripa problemet!

Men nu är du ju redan klokare:) Tyvärr är det oxå så att när man är "gammal" :o som jag (och en del andra:angel: )så har man både sett och vart med om mycket dumt vad gäller häst och av det lär man sig förhoppningsvis att tänka efter före och att inte upprepa andras misstag:idea:

jag vet precis vad du menar. men dessa remmar som är till för att ha så, tror du inte att det finns någon slagt "utlösningseffekt" eller vad man kan kalla det. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka