Hjälp mig med foderrutinerna

Hagens_Zorba

Trådstartare
Hej!
Jag har två val när det gäller mina foderrutiner,
undrar hur ni skulle ha gjort:

Min pålle kommer få ca 10 kg hö och 2 liter musli +betfor efter ridning.
07.30-08.00 Hö +musli
09.00 Hage
12.00 Hö

Här kommer problemet.
Jag jobbar och kommer till stallet 17.00-17.30 3 dagar i veckan.
Då ska jag rida.
Men det känns dumt att ge hö+musli och sen rida precis när han ätit.
Ska jag då:

1. Ta in, rida, sen ge hö+musli+betfor vid ca 18.30-19.00.
Det "konstiga" blir att det blir så tätt mellan de båda kvällsfodringarna (den sista är 20.30, då får alla hästar hö+kraft), samt att han kanske är jättehunrig när jag rider? :/
2. Ta in, ge honom hö medan jag borstar, typ mocka och sånt så han hinner äta, rida, och ca 18.30-19.00 ge musli+betfor (det blir ju tätt mellan kraftgivorna då).
3. Ta in, ge honom hö medan jag borstar, typ mocka och sånt så han hinner äta, rida, och ca 18.30-19.00 ge bara betfor och struta i muslin, istället dela upp den så han får 1 liter kl 07.30 och en kl 20.30
4. Ta in, ge honom hö medan jag borsta, typ mocka och sånt så han hinner äta, rida, och ca 18.30-19.00 ge betfor+musli, och sedan kl 20.30 bara ge nån "symbolisk summa" musli så att han känner att han också får något eftersom de andra hästarna får kraft då.

Vad tycker ni?
Eller har ni något annat förslag? :D

Sv: Hjälp mig med foderrutinerna

Jag skulle nog ha tagit in hästen och gett den lite hö medan jag mockar och fixar:D Sen ut och rida och när jag kommer in igen skulle jag ge lite hö till medan jag kanske borstar av. Sen kan han ju få kraftfodret innan du går och kanske bara få lite "skrammel i krubban" och kanske en till tuss hö över natten:)

Du ger ju så lite kraftfoder så endera skulle du kunna ge allt i ett mål, eller morgon och kväll bara. Varför måste ge musli när du kommer dit på kvällen innan du rider ? räcker dedt inte att bara ge hö ?

Nej, jag måste inte ge musli innan men det är ju bra om det är uppdelat så han hinner smälta maten, samt att alla andra hästar får kraft morg och kväll, då blir han ju lessen om han inte får.

Jag skulle delat upp kraftfodret på bara två mål, morgon och kväll. En liter per gång är ju inte för mkt, men det beror ju förstås på hur mycket betfor du ger.
Och som Ella sa, ge den hö medan man mockar och grejar.

Jag skulle bara ge kraftfoder morgon och kväll. Det är ju inte mycket, så det känns som att det kvittar.

Tycker som alla andra att du kan ge kraftfoder morgon och kväll. För att han ska få käka lite innan ridnig så kan du väl ge en tuss hö i hagen direkt du kommer till stallet på så vis hinner han ju äta en bra stund innan det är dax för ridning medan du mockar.

Kicki

Går det inte att skjuta lite på kvälls-/ resp morgonfodringen? Tycker att det låter som ganska lång tid mellan de målen, 11-11,5 timmar!?

I övrigt håller jag absolut med de andra om att denna lilla mängd kraftfoder kan hästen få på ett el två mål.

Mvh/C.

Går det inte att skjuta lite på kvälls-/ resp morgonfodringen? Tycker att det låter som ganska lång tid mellan de målen, 11-11,5 timmar!?

I övrigt håller jag absolut med de andra om att denna lilla mängd kraftfoder kan hästen få på ett el två mål.

Mvh/C.

Nej, de får morgon, lunch och kvällsfodring på fasta tider.
Men det är ju bra att det är lång tid mellan målen så att de är utspridda på så stor tid som möjligt, det blir ju 4-5 timmar mellan varje mål förutom mellan kväll och morgon. Eller är det det du menar?
Senare kväll eller tidigare morgon?

Det tar ett tag att gå till hagen så antingen mockar jag först, hämtar honom och ger hö medan jag ryktar, eller så hämtar jag honom, och att han får stå inne med hö medans jag mockar och ryktar. Känns onödigt att gå ända bort till hagen och ge hö och sen gå tillbaka, mocka i några minuter, och sen hämta honom, det hinner han inte äta mkt på.

Okej!
Det enda är att han är van vid att få kraft efter ridningen nu,
han kanske blir lessen om han bara får betfor efter ridning? :/

Jag skulle gett hästen kraffoder på morgonen, min får väl uppblött pellets.
Sen medans de äter upp det täckesbyte.

Ut i hagen, och där får de hö som de kan äta på under hela dagen.

De tas in vintertid vid 17-18 tiden, får något kg hö och kraftfoder.

Jag brukar sen rida vid 19-20 tiden och efter det får de en större högiva och kraftfoder.

Betfor är ju snabb energi, precis som dextrosol för oss människor, och ska de fylla sin funktion, så bör hästen äta det ca 30 min innan den rids.

Vadå är betfor inte bra att ge efter man ridit? :S

Om du tränar, vill du ha energin medans du tränar eller efteråt?

Efter en ansträngning behövs ingen socker-kick, utan protein som hjälper kroppen att bygga upp musklerna igen (Muskler bryts ner vid träning = krävs energi för att orka, för att sen musklerna skall byggas upp krävs det vila och för att musklerna ska bli större proteiner)

Betforn fungerar precis som dextrosol (druvsocker) som du kan köpa i affären om du vill testa hur de fungerar. Ta dextrosol tillsammans med ett glas vatten när du känner dig trött så kommer du få en snabb men kortvarig (sitter ju inte i hela dagen) energi efter du tagit dextrosolen. Betforn fungerar precis på samma sätt i en hästkropp.

Tvärtom så har det visat sig att betfor efter ansträgning är bra att ge eftersom blodsockernivån då är låg. Och betfor höjer detta till godtagbar nivå. Det handlar inte om sockerkickar i detta fall.

Nej socker-kick kanske är väldigt fel formulerat, extra energi-"kick" är snarare ett bättre ord.

Alla hästar och människor fungerar ju olika, många utfodrar sina hästar med betfor för magen och tarmarnas skull. Men många ger nog betfor bara för att det är något hästen "ska äta" för alla ger sina hästar betfor.

Sockret hjälper väl inte musklerna? utan där krävs det protein och vila för att de ska bli större och återhämta sig.

En hästmuskel fungerar ju precis på samma sätt som våra muskler, vill man veta vad som händer med kroppen är det bara att testa själv. Då får man den bästa uppfattningen om vad som man själv tycker är bra.

Jag tycker inte hästar behöver socker efter en ansträngning, utan innan så de har att ta av under själva ansträngningen = mer uthållighet. Och sen efteråt vila och proteiner.

Speciellt eftersom det extra sockret som hästen får i sig av betfor sen försvinner. Ska man hålla uppe blodsockret med hjälp av betfor så måste hästen äta små portioner betfor och ofta.

Men man har ju hört mkt om att det inte är bra att äta socker innan man tränar, för att man blir pigg fort men att det bara håller ett kort tag, så att man samtidigt blir trött fort?

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 076
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 603
Senast: Fideli
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat