Hjälp mig lite här..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Marran
  • Startdatum Startdatum
M

Marran

Ok, vet inte om denna tråd ska vara här men iaf.. jag har ett litet problem med min häst, och skulle behöva lite råd från de mer erfarna människorna.. Vi var nere idag med min lilla träningshäst "galoppören" och körde mitt andra lopp med henne..
Förra gången gick det ju åt pipan, hon var slut efter första varvet av förståeliga skäl (loppet gick lite på elittempo) och vi blev dunderdiskade.
Den här gången blev det lite bättre, vi fick iallafall godkänt (fast med distansering). Efter starten gick hon upp i galopp första gången men den tog jag snart ur henne. Men efter detta kom hon inte ifatt de andra, hon kändes halt och lustig och var på väg upp i galopp hela tiden. Jag trodde att det berodde på att vi hade slagit på henne "racer" skor, som hon aldrig haft på sig innan.
Men sen när vi tog in henne så pulsade och tempade vi, och hon hade +1 grad och högre puls än vad hon har haft någon gång innan. Nu är det så, att vi vet inte riktigt vad det beror på, så därför undrar jag om någon har en ide om vad det kan bero på?

Tack för svar :bow:

Sv: Hjälp mig lite här..

Att hästen har högre temp efter ansträngning är helt normalt. Dock ska man kanske tänka på hur mycket högre puls än normalt hon hade.

Med tanke på att din häst gjort ett dåligt lopp förra gången, där hon inte orkade, och även denna gång inte funkade så skulle jag ju om jag var du kolla upp henne.
Med tanke på pulsen (om den nu var mkt hög och hon inte återhämtade sig normalt) så kanske det vore på sin plats och ta ett blodprov? Kolla ifall hon verkligen är fräsch.

Vad gäller galopper och dist. så kanske man kan börja fundera på om hästen ÄR fräsch? I ben, rygg etc? Att hon verkligen inte fick travet att stämma kan ju ha 100 olika orsaker, men om du är orolig över din häst, och sammantaget - den verkar inte vara 100 så åk och få hästen kollad!
Lycka till!

Vet inte riktigt vad du undrar vad beror på, om det var temp/puls eller aktionsproblem/dist/galopp du var orolig över...

Tempen kan du inte bedöma något av direkt efter lopp då de normalt har en förhöjd temp då. Att pulsen är högre än normalt kan bero på många olika orsaker. Nu vet jag ju inte hur återhämtningspulsen såg ut på din häst. Det vanligast är ju dock att hästen har någon infektion i kroppen om pulsen är hög och speciellt om den inte går ned tillräckligt snabbt.
En annan sak kan vara att hästen har ont och då brukar pulsen också bli högre. Den spänner sig och det blir jobbigare att springa.

Jag vet ju ingenting om din häst men att den galopperar och känns lite som att den vill rulla över i galopp mest hela tiden tycker jag initiutivt att det tyder på det senare alternativet. Vore jag som du skulle jag ta in hästen på klinik för hältutredning.
Att byta skor och ändra balans kan ju ge problem i vissa fall men att hästen skulle bli så försämrad av detta har jag svårt att tro.

Det jag undrade över var inte vad galoppen berodde på, förra gången vet jag vad det berodde på. Den här gången visste jag inte riktigt, som jag skrev så trodde jag UNDER loppets sista del att det kunde bero på skorna, men eftersom hon hade konstiga värden efteråt så trodde jag då inte längre att det berodde enbart på det. Det jag undrade över var om någon hade något förslag på varför hon kunde få högre puls och temp, eftersom hon aldrig tidigare efter lopp fått dessa värden. Det normala för den aktuella hästen är att hennes temp inte ökat efter loppet, och hennes puls har inte gått upp lika högt som nu. denna gång hade hon gott om energi kvar efter loppet, vilket hon INTE hade efter det senaste loppet. Hon har f.ö gått fler lopp innan, det är bara det att det är bara i de två senaste loppen jag har kört henne.

Tänte bara eftersom du faktiskt skrev att hon kändes halt i det första inlägget....

men, var hon inte det och du inte vill kolla upp hästen så ta då åtminstone ett blodprov.

Det var det vi tänkte göra, kan det kanske bero på något form av infektion i kroppen? Har kollat henne nu när jag var uppe, och jag mörkte ingen svullnad eller hälta på henne nu, och hennes värden är normala...

Det var det vi tänkte göra, kan det kanske bero på något form av infektion i kroppen? Har kollat henne nu när jag var uppe, och jag mörkte ingen svullnad eller hälta på henne nu, och hennes värden är normala...

Ett blodprov visar ju på mycket som man inte kan se genom puls och temp också, så kanske säkrast ändå?

Men jag har ytterligare en fråga på om det kan bero på en viss sak, vi ska ta blodprov, men jag är bara nyfiken.. Det är så att efter torkan som har varit så har hon extremt torra hovar. Kan det då bero på att blodet inte pumpas runt ordentligt, eftersom att putan kanske inte trycks ihop ordentligt? :crazy: bara undar lite..

Men jag har ytterligare en fråga på om det kan bero på en viss sak, vi ska ta blodprov, men jag är bara nyfiken.. Det är så att efter torkan som har varit så har hon extremt torra hovar. Kan det då bero på att blodet inte pumpas runt ordentligt, eftersom att putan kanske inte trycks ihop ordentligt? :crazy: bara undar lite..

Har väl ändå svårt att tro att pulsen skulle gå upp så markant då?
Och att hästen inte skulle återhämta sig som annars. Men nån annan kanske har någon annan teori...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 770
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 849
Senast: Smulu
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 138
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar