HJÄLP mig baka tunnbrod...

hastflicka

Trådstartare
Jag har i dag misslyckats med andra satsen tunnbrod. Det blir inte hart utan ett mjukt tunnbrod, gott och sa, men jag vill ju ha hart tunnbrod till dopp i grytan. Tunnbrod med cardimumma, inte alls det Judiska metzo som finns i affarerna har.
HELP :arghh:
 
Vad har du använt för recept? Eller framförallt, hur har du gräddat det?

Det jag bakat ska egentligen gräddas i stenugn, men om man inte har någon baksten går det även att grädda i stekpanna. Andra recept jag sett gräddar helt enkelt på 250°C. Och sen svalna på galler givetvis!

Det verkar råda delade meningar om vilket hävmedel som är "rätt", vi använder både jäst och hjorthornssalt.
 
bada recepten jag provat har haft bade jast och hjorthorns salt. Ugns temperaturen har varit lite varmare an 250*C.

Kan det bli for mycket jas formaga? Nar brodet hamnar pa den heta stenen i ugnen drar det omedelbart ihop sig och blir betydligt tjockare an vad jag kavlat ut det till.

Jag har nu kvar tva pasar till hjorthornsalt ... nagot jag inte kan fa tag pa nar det ar slut.
 
Kan jag, trots att jag forsokte inte hantera degen for mycket ha gjort det? Broden var super tunna nar jag kavlat ut och krus kavlat, men i ugnen drog de ihop sig ordentligt?
 
bada recepten jag provat har haft bade jast och hjorthorns salt. Ugns temperaturen har varit lite varmare an 250*C.

Kan det bli for mycket jas formaga? Nar brodet hamnar pa den heta stenen i ugnen drar det omedelbart ihop sig och blir betydligt tjockare an vad jag kavlat ut det till.

Jag har nu kvar tva pasar till hjorthornsalt ... nagot jag inte kan fa tag pa nar det ar slut.
Jag steker mina tjockbröd i stekpannan. Det är samma jäsmedel som du använder, har inte upplevt att de drar ihop sig.
De är ju inte lövtunna men mycket tunnare än Hönökaka, precis som väntat i alla fall.

(tar gärna recept på tunnbröd med kardemumma :) mina recept har inte det i sig)

Fast vänta det är bara två tsk hjorthornssalt till 1/2 l filmjölk. och -lite lite jäst, alltså jättelite.

Två påsar hjorthornssalt skulle räckt till hundratals sådana så du använder nog mer.
 
Senast ändrad:
Jag har i dag misslyckats med andra satsen tunnbrod. Det blir inte hart utan ett mjukt tunnbrod, gott och sa, men jag vill ju ha hart tunnbrod till dopp i grytan. Tunnbrod med cardimumma, inte alls det Judiska metzo som finns i affarerna har.
HELP :arghh:
Kardemumma i tunnbröd? What? 😅
Har aldrig fått något annat serverat än med fänkålsfrö i..
Men i tex Gene's tunnbröd är det ingen fänkål heller tror jag och det är det klassiska köpta tunnbrödet för mig, dvs det min mormor köpte.
 
Om det blir mjukt eller hårt brukar bero på receptet.
Ljusugnsbrödet (hårt, tunt) jag brukar baka innehåller bara rågsikt, mjölk, salt, jäst och en nypa hjorthornssalt.
Använder oftast finstött anis och fänkålsfrön som brödkryddor.
Det går såklart att variera med andra mjölsorter; från mitt år som utbytesstudent vill jag minnas att det inte fanns någon motsvarighet till rågsikt i USA. Det går att blanda vetemjöl och lite finmalt rågmjöl för att få lite mer smak.
Det är viktigt att ugnen är HET, brödet ska stelna/stanna av så fort som möjligt.
Om du har Facebook kan du söka upp gruppen Tunnbrödsnördar, där finns många recept. :)
 
Kardemumma i tunnbröd? What? 😅
Har aldrig fått något annat serverat än med fänkålsfrö i..
Men i tex Gene's tunnbröd är det ingen fänkål heller tror jag och det är det klassiska köpta tunnbrödet för mig, dvs det min mormor köpte.

Jag har ätit med kummin också. Anis, kummin och fänkål är ju de klassiska brödkryddorna till jul.

Edit: Svärmor gör okryddat tunnbröd.
 
bada recepten jag provat har haft bade jast och hjorthorns salt. Ugns temperaturen har varit lite varmare an 250*C.

Kan det bli for mycket jas formaga? Nar brodet hamnar pa den heta stenen i ugnen drar det omedelbart ihop sig och blir betydligt tjockare an vad jag kavlat ut det till.

Jag har nu kvar tva pasar till hjorthornsalt ... nagot jag inte kan fa tag pa nar det ar slut.


Har du lång tid från att du bakat ut det tills det går in i ugnen? En av orsakerna till att bröd river sig alltså drar ihop sig i ugnen är att det ligger för länge från utbakning till avbakning i ugnen. Tunnbröd ska in omedelbart i ugnen efter utbakning.
 
Vad har du använt för recept? Eller framförallt, hur har du gräddat det?

Det jag bakat ska egentligen gräddas i stenugn, men om man inte har någon baksten går det även att grädda i stekpanna. Andra recept jag sett gräddar helt enkelt på 250°C. Och sen svalna på galler givetvis!

Det verkar råda delade meningar om vilket hävmedel som är "rätt", vi använder både jäst och hjorthornssalt.

Jag har ugnen sa varm den gar, 496*F (vilket jag just nu inte orkar omvandla till Celcius. Jag vill helst baka det i ugnen da jag blir sa styrd av stekpanna pa storlek av brodskivorna.

Har du lång tid från att du bakat ut det tills det går in i ugnen? En av orsakerna till att bröd river sig alltså drar ihop sig i ugnen är att det ligger för länge från utbakning till avbakning i ugnen. Tunnbröd ska in omedelbart i ugnen efter utbakning.

Det kan ligga en hel del i det har! jag kavlar ut snabbare an ugnen ar klar ... sa det kan jag helt klart avhjalpa. Jag kan ocksa lamna degen losare och ha mer mjol pa banken nar jag bakar ut det ... och

Om det blir mjukt eller hårt brukar bero på receptet.
Ljusugnsbrödet (hårt, tunt) jag brukar baka innehåller bara rågsikt, mjölk, salt, jäst och en nypa hjorthornssalt.
Använder oftast finstött anis och fänkålsfrön som brödkryddor.
Det går såklart att variera med andra mjölsorter; från mitt år som utbytesstudent vill jag minnas att det inte fanns någon motsvarighet till rågsikt i USA. Det går att blanda vetemjöl och lite finmalt rågmjöl för att få lite mer smak.
Det är viktigt att ugnen är HET, brödet ska stelna/stanna av så fort som möjligt.
Om du har Facebook kan du söka upp gruppen Tunnbrödsnördar, där finns många recept. :)

Ja du! Det har med mjol ar inte alltid latt. Nar jag inte har sa mycket att gora ska jag prova att anvanda nagot av alla de spannande mjolsorterna vi har har. Just nu haller jag bara pa att forsoka fa till nagot som kan anvandas i dopp i grytan i stallet for det wretched Matzo brodet.
 
Kardemumma i tunnbröd? What? 😅
Har aldrig fått något annat serverat än med fänkålsfrö i..
Men i tex Gene's tunnbröd är det ingen fänkål heller tror jag och det är det klassiska köpta tunnbrödet för mig, dvs det min mormor köpte.

Det är jättegott! :d Fast jag har nog bara ätit det i mjukt tunnbröd. I de hårda brukar vi ha alla kryddor @athena_arabians listar.
Jag har ätit med kummin också. Anis, kummin och fänkål är ju de klassiska brödkryddorna till jul.

Edit: Svärmor gör okryddat tunnbröd.

Nu är jag ingen bakexpert här, men kan det handla om för mycket gluten i mjölet?

Jag tror det också. Ett starkt mjöl, kanske lite mycket vete i förhållande till korn, mycket bearbetning, mycket hävmedel och inte tillräcklig kruskavling är de faktorer jag kan komma på. Upplever dessutom att mjöl med höga falltal har en tendens att dra ihop sig mer, men det är mest baserat på att det som kan dra ihop sig när jag bakar är pizza degar. Där får man vara så fruktansvärt snabb med att få på lite topping...

Det är svårt att kavla hårt tunnbröd riktigt bra, jag kan inte riktigt konsten att få in det i ugnen om jag lyckas kavla ut det tillräckligt tunnt. Gubbarna i bakstugan kan ju hantera det även när det är som rispapper. :love:
 
Den har omgangen blev MYCKET battre aven om nagra kakor blev latt skrynkliga nar jag la in dem i ugnen. :angel: Kryddningen blev ocksa battre nar jag kom ihag (tack for att ni patalade det) det ar anis och fankal man har i tunnbrod.:p

Just nu ar ugnen full av brodkakor som ligger och efter torkar. Jag tror det kan bli bra!
 
Jag har i dag misslyckats med andra satsen tunnbrod. Det blir inte hart utan ett mjukt tunnbrod, gott och sa, men jag vill ju ha hart tunnbrod till dopp i grytan. Tunnbrod med cardimumma, inte alls det Judiska metzo som finns i affarerna har.
HELP :arghh:
lLägga på galler för eftertork. Så fort de är lite stabila går de att resa upp som tallrikar i ett diskställ.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 929
Senast: Huggorm
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 079
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 306
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp