Hjälp mig att välja müsli-sort!

Sv: Hjälp mig att välja müsli-sort!

Dodson & Horell är ett superbra foder! Deras hemsida är http://www.brogaardenisweden.com/

Priset på Pasture Mix ligger på ca 130:- för 20 kg.

Min personliga uppfattning om Fibergi är att det är ett foder som hästar i allmänhet tycker mycket om. Det innehåller en massa halm så jag kan tänka mig att det är bra om hästen exempelvis står på spån. Vet även många galopptränare som fodrar med det för att det är bra för hästens mage. För egen del tycker jag det är bättre att strö boxen med halm framför att köpa halm i fodret.

ja det kan jag ju hålla med dig om ... Pållen står ju på halm under boxtiden så varför köpa det i maten också?

Lutar kanske just nu åt dynavena..Det verkar vara det mest effektiva när det gäller hull och muskler.

doris skrev:
Tack för svaret..

Skulle vilja veta lite varför du testat så många sorter, och varför du valt bort dem?
pris/energi/protein/samklighet/tillgång etc...
Och hur är din häst/dina hästar? Finns det någon likhet med min pålle?
(min pålle har svårt att lägga på sig, kan inte äta havre och lite tunn/kantig behöver bygga muskler)

Jag har ju hållt på ett antal år nu med både heta och svårfödda fullblod och halvblod och även väldigt lättfödda och lata :angel:

Men jag anser att svenskt foder är det mest lämpliga för våra svenska hästar. Sedan så tycker jag att de flesta fodren kostar alldeles för mkt och ger inte riktigt vad de lovar. Dodson & Horrell kostar tex halva priset och mer i England och är ett dyrt foder i sverige.

tar ju blodprov på hästarna och har ju sett en hel del hur fodrena påverkar värderna och på Lympos har jag fått bra värden.

Lympos är det foder som både gör dem fina i hull och ett bra temperament. Det görs dessutom av förstaklassiga råvaror och är absolut färskt när du köper det.

Mina går på ca 2kg och jämför man det med de andra så var jag tvungen att ge betydligt mer för att uppnå samma effekt

Ok, tack för ett jättebra och utförligt svar.

Det görs i Nöttarp i Skåne sa du, vart kan man köpa det? Och läsa mer om innehåll och så?

Skulle det passa min pålle tror du?
(kräver högre kvot än "foderstatsprogrammen" räknar på, behöver ändå lite mer hull och speciellt sätta muskler.)

doris skrev:
Hej,

Jag har en pålle som ätit Hippo Alfa i flera år, tillsammans med lucern hack.

Häromdagen smet pållen in i boxgrannens box och började äta av dennes Fibergi Låg, och vill numer inte röra sina Hippo Alfa pellets alls.

Tänkte att jag skulle vara så snäll att byta ut Hippo Alfa pellets och lucern mot något motsvarande müsli då..

Men vilket märke skall jag välja? Och vilken sort?

Pållen har svårt att lägga på sig, och skulle behöva en del muskler till. Tränas relativit hårt och tävlas ca 2 ggr/månad.
Kan inte äta havre.

Jag skulle vilja hittat ett prisvärt müsli som helfoder för komplement till höet.

Jag har en häst som inte heller äter havre, jag ger Fibergi müsli och korn..müslin från fibergi innehåller INTE havre, men är inte heller något helfoder utan ett komplement till havre eller korn tex. Min står på bra hösilage, 2 kg korn och 600 gram fibergi müsli om dagen + betfor och mår toppen.

www.fibergi.se

doris skrev:
Hej,

Jag har en pålle som ätit Hippo Alfa i flera år, tillsammans med lucern hack.

Häromdagen smet pållen in i boxgrannens box och började äta av dennes Fibergi Låg, och vill numer inte röra sina Hippo Alfa pellets alls.

Tänkte att jag skulle vara så snäll att byta ut Hippo Alfa pellets och lucern mot något motsvarande müsli då..

Men vilket märke skall jag välja? Och vilken sort?

Pållen har svårt att lägga på sig, och skulle behöva en del muskler till. Tränas relativit hårt och tävlas ca 2 ggr/månad.
Kan inte äta havre.

Jag skulle vilja hittat ett prisvärt müsli som helfoder för komplement till höet.

Mustang Müsli är super bra, finns många olika att välja mellan, berorende vilket krav man har på fodret och vad hästen annvänds till :D jag annvänder Müsli orginal, och fodrar mitt halvlbod med, super :)

doris skrev:
Tack för svaret.
Vad kostar Spillers Conditioning Mix ca?
Vad kostar Dodson & Horells Pasture Mix ca?
Värdena kan jag ju kika på deras sidor.

Hur är dessa sorter i utseende/sammansättning i jämförerlse med Fibergi? (om du vet alltså)

//doris

Jag betalade 165:- för Spillers, tror Parsture Mix kostade ungefär samma. Båda sorterna luktar jättegott, tror pasture mixen innehåller lite mer korn.

(Spillers Conditioning mix innehåller 11MJ och 106 g smbrp har jag för mig... )

Fördelen bla.med dynavena-muslin som jag använder, är att det är 12 mån. hållbarhetstid. Bra för mig som bor lite "off " långt ute på vischan.

jag köper lympos sport hos granngården..

Din häst behöver tydligen MYCKET protein genom kraftfodret. Om du räknar ut hur mycket protein hon får i sin kraftfodergiva idag, och sedan försöker pussla ihop det med olika andra förslag, kommer du nog att märka att hästen inte kommer att få i sig så mycket som hon får idag.

Har du anledning att tro att hästen ligger för högt i protein i den nuvarande foderstaten?

Om du tror att kvoten och givan är lagom, hade jag nog aktat mig för att byta.

Hej!

Här kan ni läsa lite mer om vad Lympos musli innehåller och denna återförsäljares priser:

http://www.evadal.se/musli.htm

Jag har aldrig sett Lympos musli. Ni som fodrar med den, hur ser den ut? Kan man jämföra den (utseende och lukt*) med något annat märke? Har en liten "kräsmage" hemma :D

Någon som vet om de har - eller kommer med - en avelsmusli?

Mvh / Fia

Senast ändrad av en moderator:

Pratar man med tillverkaren själv så kan han blanda så som man vill med.

De hästar jag har har alla slängt sig över Lymposen och den är dessutom frammställd av en fullblodsuppfödare så det borde bara vara positivt

Hej,

Pållen min har ju dessutom drabbats av någon form av muskelskada under sommaren.. Misstänkt korsförlamning.. Blodprover tar med jämna mellanrum, men "det borde inte vara kosrsförlamning". Men för att pållen inte skall bli värre så har jag tillsammans med Helena Handberg här på buke, lagt om foderstaten så att den skall passa en häst med korsförlamning.

Hippo Alfan fortsatte min häst att rata, så den kunde jag inte fortsätta med. Dock provade jag Fibergi, men fick ge så mycket för det jag ville ha..

Jag valde i stället att prova Dynavena.. Även om det innehåller havre så är det ångkokt och pållen reagerar inte så som han gjort på ren havre. Har dock inte hunnit prova mer än en halv säck ännu, så det återstår ju att se om det funkar eller ej..

(Funkar det inte, blir det Lympos nästa gång tror jag)

tack för alla svar.

Du tycker inte att Hippo müslit är torrt och dammigt?

Jag ger mina pållar hippo.
Från början så hade dom ju inte havre i basen ochdå vart den inte torr eller dammig.
Sen så bytade dom då harmonie kom som havrefri.
Basen fick då havre i sig och blev torr och dammig.
Harmonie som jag nu ger e toppen...
Lite småfuktig eller småkladdig till och med.
Pållarna älskar den.
Och gammeltanten som har varit tunn har svarat bra på den. Trots att hon är en svårfödd shettis...
Visste knappt att det fanns sånna.

Salsa Musli, jag använder Salsa Havre Fri eller Salsa Kornmix musli till mina som har svårt att lägga på hullet.
Svensktillverkat "riktigt" musli som är otroligt prisvärt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock...
2
Svar
35
· Visningar
2 647
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: elle12
·
Foder & Strö Min häst får en bra fungerande foderstat men skulle behöva något som kompenserar nu när hon ska igång och tävla mycket och jag har...
Svar
16
· Visningar
1 427
Senast: Miss Sixty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama