Hjälp mig att spåna - resa med hund

BornAgain

Trådstartare
När man reser utomlands med hund måste man anmäla till Tullverket när man kommer tillbaka till Sverige. Det gör man idag genom att hitta en tjänsteman. Om man istället/även skulle använda en app - hur skulle myndigheten bäst informera hundägarna om att den möjligheten finns? Finns det forum för hundfolk som reser eller kanske folk som tränar något speciellt/har speciella raser och som reser mer än andra?

Jordbruksverkets sida om införsel? De flesta googlar väl åtminstone vaccinationer (hoppas jag...) och då hamnar man väl där på de första träffarna tror jag. Även via SKKs informationssida (många reser ju för utställningar och avel), och så kanske veterinärer kan få informationen så de kan delge den när folk ska ha vaccination och avmaskningar?

Jordbruksverkets sida om införsel? De flesta googlar väl åtminstone vaccinationer (hoppas jag...) och då hamnar man väl där på de första träffarna tror jag. Även via SKKs informationssida (många reser ju för utställningar och avel), och så kanske veterinärer kan få informationen så de kan delge den när folk ska ha vaccination och avmaskningar?
Jag har tänkt lite i samma banor. Ett info-blad man får med passet där det står att man ska kolla aktuella regler till Sverige och smittläge på Jordbruksverkets hemsida, att man bör kontrollera vad som gäller i landet man reser till, att SLU har info om smitta och hur den undviks och att man måste anmäla till Tullverket och hur det går till.

Frågan är då om veterinärerna skulle tycka att det var extra jobb.

Frågan är då om veterinärerna skulle tycka att det var extra jobb.

En del kanske, men jag upplever att många veterinärer är väldigt engagerade i smittspridning över gränserna så jag tror de flesta skulle tycka det var värt det. Om det handlar om att "bara" dela ut ett informationsblad så är det ju inte så jättemycket extrajobb utöver det praktiska (att se till att man har bladen hemma i stort sett?), men kanske några av forumets veterinärer kan väga in på den biten - kanske är det jättemycket bakomjobb som jag inte tänker på.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 553
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 398
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 416
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar